MilitairMuseumWrecks & Relics

D-CAKE Percival P-66 Pembroke C.54 in het Auto & Technik Museum Sinsheim

D-CAKE Percival P.66 Pembroke C.54

Auto & Technik Museum Sinsheim, 6 januari 2015 – De D-CAKE is een Percival P-66 Pembroke C.54. Dit toestel is op palen te vinden in het Auto & Technik museum in het Duitse Sinsheim. Het heeft dienstgedaan bij de Luftwaffe. Daar heeft het met twee militaire registraties gevlogen, eerst als AS-552, daarna als 54+02. Het constructienummer van dit vliegtuig is 093.

D-CAKE Percival P.66 Pembroke C.54

De Pembroke is relatief kort in Engeland in productie geweest. Het prototype vloog voor het eerst op 21 november 1952. In 1958 werd de productielijn gesloten, in totaal zijn er 128 exemplaren gebouwd. Het was bij de Royal Air Force bedoeld als opvolger van de Avro Anson. De toestellen die gebouwd zijn voor Duitsland hebben als typeaanduiding C.54 meegekregen. Dit werden later tevens de eerst cijfers van de militaire registratie.

D-CAKE Percival P.66 Pembroke C.54

De Luftwaffe heeft tussen 1957 en 1974 met 23 Pembrokes gevlogen, 4 werden door de HEER gebruikt (de Duitse landmacht) en 6 door de Marine. De toestellen werden gebruikt als transport, opleidings-, foto- en verbindingstoestel.

D-CAKE Percival P.66 Pembroke C.54

Loopbaan

Deze Pembroke D-CAKE stond gebaseerd als 54+02 op Wunstorf (ETNW) en was ingedeeld bij de Ausbildungsgruppe B der Flugzeugführerschule S. In oktober 1969 werd het toestel verkocht aan Flugzeughandelsgesellschaft Karlsruhe. In dezelfde deal werden de ook de D-CAKI, D-CAKO, D-CAKU en D-CAKY verkocht, maar deze hebben zover wij kunnen nagaan nooit gevlogen. De D-CAKE werd ook niet gelijk overgevlogen naar de nieuwe eigenaar. Die probeerde het, terwijl het nog op Wunstorf stond, te verkopen voor DM 250.000,-.
Op Wunstorf was de benodigde ruimte aldaar hard nodig voor de nieuwe C-160 Transall transportvliegtuigen en dus moest de D-CAKE echt vertrekken. Daarop werd het op 12 mei 1970 overgevlogen naar Karlsruhe-Forchheim (EDTK). Hiervoor was speciaal toestemming gevraagd.  Na deze ferryvucht werd het tevens voorzien van zijn huidige wit-blauwe kleurenschema. Men wilde het toestel tijdens de Air Fair op Baden-Banden in 1970 te koop zetten.
Kort na aankomst op Karlsruhe-Forchheim werd het overgevlogen naar Flugplatz Baden Oos (EDTB). Daar is het in elk geval op 26 juni 1970 waargenomen. En er werd toen een nieuwe eigenaar gevonden in de vorm van de heren Hummel en Wiry uit Baden-Baden. Er zat alleen niet veel beweging meer in het toestel. Wel werd het naderhand wederom te koop aangeboden, maar een nieuwe eigenaar die ermee wilde gaan vliegen werd toen niet gevonden. Daarop werd het vliegtuig rond 1975/76 versleept naar de zuidoostkant van het vliegveld.
Uiteindelijk kocht de Firma Herzog het stored staande toestel. Hierna werd het als blikvanger geplaatst bij de afslag Zeilsheim langs de A66, niet ver van Frankfurt. In de jaren ’80 is het daar verwijderd en terecht gekomen in het Auto & Technik Museum in Sinsheim. Sindsdien toornt het hoog boven het museum uit op een aantal palen.

D-CAKE Percival P.66 Pembroke C.54

Meer Duitse Pembrokes

Er zijn, naast de D-CAKE, nog 4 andere Pembrokes in musea in Duitsland bewaard gebleven, één in Nordholz, één in Berlijn en twee in Hermeskeil. Een van de toestellen in Hermeskeil is getooid in een fake kleurenschema van de Royal Air Force.

54+21 Percirval P-66 Pembroke C.54 (Hermeskeil, oktober 2016)
(54+24) Percirval P-66 Pembroke C.54 in RAF c/s (Hermeskeil, oktober 2016)

Vooral het toestel in Nordholz ziet er prima uit. Het is niet lang geleden voorzien van een nieuwe verflaag en kan zo te zien een aantal jaartjes glanzend voor de dag komen.

54+08 Percirval P-66 Pembroke C.54 (Nordholz, mei 2017)

Dank aan Peter M. Gerhardt en Henk Wadman voor hun bijdrage aan dit artikel.

Geef een reactie