AirlinersWrecks & Relics

Ontbijten met een broodje Jumbo

Ontbijten met uitzicht op een Boeing 747 JumboJet

Badhoevedorp, 9 en 10 februari 2019 – De ontbijtgasten van het Corendon Village Hotel konden in de ochtend genieten van een nieuw uitzicht. Eén blik door de ramen tijdens het eten van een broodje en een enorme Boeing 747 JumboJet in de tuin kon niemand niet ontgaan.

(PH-BFB) Boeing 747-406

In de nacht van zaterdag 9 op zondag 10 februari legde de Boeing 747-406 PH-BFB het laatste traject, in een serie van drie, af om bij zijn definitieve eindbestemming te komen; de tuin van het Corendon Village Hotel in Badhoevedorp.

(PH-BFB) Boeing 747-406 in de “tuin” van het Corendon Village Hotel

Dit hotel, bestaande uit drie gebouwen, telt in totaal 677 kamers en is daarmee het grootste hotel in de Benelux. Het hotel opende in het voorjaar van 2018 haar deuren. Het complex bevat het vroegere hoofdkantoor van Sony Europe, het voormalige kantoor van Air Holland en een nieuwgebouwd appartementencomplex met kamers voor bijvoorbeeld expats.

(PH-BFB) Boeing 747-406 bij het Corendon Village Hotel

Vooraf

Wat voorafging was een eenmalige vlucht vanuit Rome met de PH-BFB. Daar was de oude KLM Jumbo in Corendonkleuren gespoten. Daarmee kwam de actieve vliegcarrière van dit toestel na 134.279 vlieguren ten einde. De KLM had dit vliegtuig sinds 20 juni 1989 in gebruik gehad. Bij de KLM droeg het de naam City of Bangkok. De PH-BFB heeft als constructienummer 24000.

PH-BFB Boeing 747-406 hier nog in dienst van KLM Royal Dutch Airlines (juni 2016)

Leeg landde het op 14 december 2018 voor de laatste maal op Schiphol. Vervolgens is door het bedrijf AELS (Aircraft End-of-Life Solutions) het vliegtuig ontdaan van alle bruikbare onderdelen, waaronder de vier motoren. Deze waren nog niet aan hun levenseinde en worden nog weer gebruikt.

PH-BFB Boeing 747-406 in kleuren van Corendon tijdens zijn laatste landing op 14 december 2018

Om de gedemonteerde motoren enigszins te verbloemen waren er over de motorgondels doeken gespannen met een afbeelding van de schoepen van een vliegtuigmotor. Door de pittige wind van de afgelopen dagen waren deze doeken deels verdwenen. Met de tijd zullen nog wel afgedankte motoren gemonteerd worden, om het geheel compleet te maken.

De doeken over de lege motorgondels waren deel weggewaaid

Het bedrijf Mammoet heeft vervolgens voor het transport gezorgd van dit 160 ton wegend gevaarte. Een unieke prestatie! Op Schiphol Oost werd de Boeing 747 op een Self-Propelled Modular Transporter (SPMT) gezet. Dit is een voertuig wat speciaal voor dit transport was samengeteld en bestond uit 24 dubbele wielen per kant, in totaal 96 stuks. Met de Boeing 747 erop woog dit gevaarte 400 ton.

De SPMT van Mammoet met de 160 ton wegende Jumbo, samen goed voor 400 ton

Als rijbaan was een pad door weilanden, over sloten, over de snelweg A9 en over een provinciale Schipholweg gemaakt, bestaande uit 2.600 stalen rijplaten. Ook de hele tuin van het hotel was geplaveid met deze stalen platen om het binnenrijden mogelijk te maken.

De laatste stalen rijplaten worden neergelegd
Ook de tijdelijke brug over de sloot bij de Schipholweg is klaar

Het transport heeft maanden van voorbereiding gekost. De eigenaar van Corendon, Atilay Uslu, moest hiervoor met 22 verschillende partijen overleggen, van gemeente, politie tot landeigenaren. Sloten moesten gedempt, vangrails moest verwijderd worden, verkeersboren en lantaarnpalen moesten uit de grond gehaald worden.

Diverse verkeersborden moesten tijdelijk uit de grond

De totale kosten zijn (nog) niet bekend van deze hele operatie maar daar is in elk geval een bedrag met zes nullen mee gemoeid! Of dat terugverdiend wordt zal moeten blijken. Wel is de Jumbo de afgelopen tijd een gratis billboard geweest voor Corendon in binnen- en buitenland. Die publiciteit heeft men er in elk geval gratis mee behaald.

Gratis billboard

Op pad

Van dinsdag 5 op woensdag 6 februari is de Boeing van Schiphol Oost richting de snelweg A9 gereden. Vervolgens is het in de nacht van 8 op 9 februari de snelweg A9 overgestoken en vlak bij het hotel geparkeerd.

(PH-BFB) Boeing 747-406 staat te wachten voor het laatste traject

De laatste etappe was van zaterdag op zondag. De Boeing moest nog een klein stukje door het weiland rijden en vervolgens de provinciale Schipholweg N232 oversteken. Daarna moest nog tientallen keren met de Jumbo heen en weer gereden worden om hem uiteindelijk op zijn gewenste positie naast het hotel te krijgen.

(PH-BFB) Boeing 747-406
De avond valt bij de (PH-BFB) Boeing 747-406, die gereed is voor transport

Kijkers

Speciaal voor kijkers had Corendon de mogelijkheid geboden om het transport gade te slaan. Men kon hiervoor inschrijven en gratis tickets bemachtigen. Op de locatie zelf werden de kijkers voorzien van polsbandjes om zo de toeloop te reguleren. Vele duizenden belangstellenden maakten gedurende drie nachten van de gelegenheid gebruik en stonden midden in het holst van de nacht dit bijzondere transport te volgen.

Speciale polsbandjes voor de kijkers
Veel toeschouwers

Laatste etappe

De laatste etappe startte klokslag om middernacht. De regen trouwens ook… Eerst nog een spatje, later iets meer. Maar dat kon de pret en de werkzaamheden niet beïnvloeden.

(PH-BFB) Boeing 747-406
(PH-BFB) Boeing 747-406

De SPMT reed opvallend vlot met de zware last op zijn rug. In korte tijd was het gevaarte aangekomen bij de tijdelijke brug over de sloot naast de provinciale weg. Behoedzaam werd deze hindernis genomen, waarbij de SPMT iets omhoog moet rijden. Dit lukte met hier en daar wat gekraak.

(PH-BFB) Boeing 747-406 on the move
(PH-BFB) Boeing 747-406 passeert de Schipholweg

De hele laatste etappe werd achteruitgereden. Eenmaal in de “tuin” van het hotel kon met manoeuvreren met het toestel beginnen. De wielen van de SPMT kunnen 360 graden draaien, zodat er ook zijdelings mee gereden kon worden. Zo laveerde men de rechter vleugeltip netjes langs het hotel.

(PH-BFB) Boeing 747-406

Op de plaats van bestemming stonden al een drietal sokkels te wachten. Hierop zal het toestel gemonteerd worden. Dit laatste werd niet meer in de nacht gedaan. Zo stond de Jumbo na ruim 1,5 uur op zijn plek en kon iedereen moe, maar voldaan naar bed.

(PH-BFB) Boeing 747-406 staat bijna op zijn plek met helemaal rechts één van de sokkels

Stel dat…

Stel je bent een buitenlandse toerist. En stel je logeerde dit weekend in het Corendon Village Hotel. Stel je krijgt niets mee van alle rumoer rondom het verrijden van de Jumbo en je gaat het centrum van Amsterdam in om de geneugten van ons vrije drugsbeleid te ervaren. Na een dikke pret-sigaret rol de stoned je bed in. ’s Ochtends denk je weer vrij te zijn van alle hallucinerende effecten en schuif je met een wazige blik de gordijnen open. En dan zie je… een vliegtuig voor de deur staan!

De wereld is nog wazig, maar je ziet toch echt… een vliegtuig!

Volgens mij waan je jezelf dan weer even terug in de trip van de avond ervoor. Je denkt in elk geval: “ik zie ze vliegen!” 😉

De volgende ochtend

Op zondagochtend kon de Boeing 747 goed van dichtbij bekeken worden. Een imposant gevaarte naast het hotel. Dit gaat zeker een blikvanger van de eerste orde worden.

(PH-BFB) Boeing 747-406

Wat het toestel ook gaat worden is een 5D-experience. Hierbij moet je vanuit een vliegtuigstoel onder ander het gevoel van turbulentie kunnen gaan ervaren en is er de mogelijkheid op buiten over de vleugel te lopen. Dit alles zal in de loop van 2019 gerealiseerd gaan worden.

(PH-BFB) Boeing 747-406

 

Een gedachte over “Ontbijten met een broodje Jumbo

Geef een reactie