Drie Yakovlev Yak-18T’s op Rochester Airport

G-HAHUYakovlev Yak-18T

Rochester Airport, 30 augustus 2018 – Op het vliegveldje van Rochester, niet ver van Londen, kwamen we afgelopen zomer een aantal Yakovlev Yak-18T’s tegen, oftewel Яковлев Як-18T zoals de Russen zeggen. 😎 . Drie stuks! Opmerkelijk veel voor een westers vliegveld. In het Britse register staan momenteel 9 Yak-18T’s ingeschreven.

Rochester Airport

De Yakovlev Yak-18T vloog voor het eerst in augustus 1967 en was voornamelijk bedoeld om Aeroflot piloten te trainen. Er zijn er ruim 750 van gebouwd.
Het toestel biedt plaats aan vier (en als je een beetje inschikt vijf) personen. In het vooronder ligt een flinke motor, namelijk een Vedeneyev M14P stermotor. Deze motor levert 360 tot 400 pk (268-298 kW). De Yak-18T is een zwaar maar oersterk vliegtuig. Je kunt er zelfs prima aerobatic mee vliegen. Het is bestand tegen krachten van +6,48 of -3,24g. Ter vergelijking, een Cessna 172 moet je niet zwaarder belasten dan +4.4 of -1.76g.
Je zou denken dat de Yak-18T ontwikkeld is uit de Yak-18. Dat is echter niet het geval. Het is een structureel ander vliegtuig. Het heeft daarentegen wel hetzelfde luchtdruksysteem voor het starten, remmen, bedienen van flaps en landingsgestel als bij een Yak-50/52. Ook de instrumenten en propeller zijn hieraan gelijk.

De 3 Yak-18T’s

De G-HAHU was voorheen de HA-HUE en is in augustus 2013 in het Britse register ingeschreven. Het toestel stamt uit 1993, heeft constructienummer 12-33 en draag de naam Red Rosie.

G-HAHUYakovlev Yak-18T met op de neus de naam Red Rosie

Een andere Britse Yak-18T stond ingepakt en wel buiten. Niet helemaal ideaal voor een foto, maar het toestel is toch interessant genoeg. Het gaat om de G-VYAK (c/n 01-32). Ook dit toestel kent een Hongaarse historie, het was voorheen de HA-HUA en daarvoor N7818T. Net als de G-HAHU is deze Yak-18T ook in 1993 gebouwd.

G-VYAK Yakovlev Yak-18T stond helaas ingepakt

De laatste Yak-18T op Rochester was er een met een Hongaars kenmerk, de HA-JAB (c/n 22202023842). Deze Yak-18T is al wat ouder en stamt uit september 1978. Toen vloog het als CCCP-44420. Daarna is het FLARF02160 geworden. Uiteindelijk in mei 1992 werd een Hongaarse registratie op het toestel aangebracht.

HA-JAB Yakovlev Yak-18T

Britse Yak-18T

Voor de volledigheid hier hieronder het lijstje met alle ingeschreven Yakovlev Yak-18T’s in het Britse luchtvaartregister.

Britse Yakovlev Yak-18T

Registratie Constructienummer
G-CIDC 15-35
G-HAHU 12-33
G-PYAK 12-35
G-UYAK 22202023842
G-VSOZ 12-34
G-VYAK 12-32
G-YACC 14-35
G-YAKG 22202034023
G-YAKJ 01-33

Geef een reactie