Eén raaf maakt nog geen lente, drie wel! En helikoptervliegen met je knuffel vanuit de Maxi-Cosi

D-IYYY Cessna 525 CitationJet 1

Lelystad Airport, 15 februari 2019 – Veel te zien, veel te beleven vandaag op Lelystad Airport. Ga er maar evenvoor zitten, dit is wat we verzameld hebben.

D-IYYY Cessna 525 CitationJet 1

Allereerst de leukste bezoeker van vandaag. Dit was de Duitse Cessna 525 CitationJet 1 D-IYYY. Al eerder was deze registratie in gebruik voor een Cessna 402 en een Piper PA-42. De huidige D-IYYY heeft een verleden als HB-VWO en LX-IIH.

D-IYYY Cessna 525 CitationJet 1

De D-IYYY deed een retourtje Saarbrucken EDDR. Tussendoor kon het prima gefotografeerd worden op het zonnige platform van Lelystad Airport.

D-IYYY Cessna 525 CitationJet 1

Voor de start kon het toestel naar SIERRA1 taxiën om daar de baan op te gaan. Die afslag werd even gemist en dan kom je al gauw uit bij het Aviodrome. Er moet dus even gekeerd worden alvorens men kon oplijnen voor de retourvlucht.

Ravenair

Het KNMI kondigde het al dagen van tevoren aan, een flink hogedrukgebied in de buurt zorgt een paar dagen voor mooi en rustig weer. Op dat moment komen alle bedrijven die surveyvluchten uitvoeren uit hun winterslaap.

G-RVRZ samen met G-RVRW Piper PA-23-250 Aztec E bij de pomp

Bij het bedrijf Ravenair uit Liverpool is men met volle bepakking naar Lelystad Aiport gevlogen. Op woensdag verscheen al de G-RVRW, een mooie klassieke Piper PA-23-250 Aztec E. Een dag later kwam er nog een toestel, de G-RVRZ. Die Aztec was wel al eens eerder vanaf Lelystad ingezet.

G-RVRW Piper PA-23-250 Aztec E
G-RVRZ Piper PA-23-250 Aztec E

In de loop van de ochtend werden beide kisten afgetankt en vertrokken ze voor een lokale foto-vlucht. Terwijl de twee Aztecs op pad waren meldde zich een derde Ravenair Aztec zich op de radio. In dit geval de G-RVRJ. Ook dit toestel is wel eens eerder hier actief geweest. Drie raven, als dat geen voorbode voor het voorjaar is!

G-RVRJ Piper PA-23-250 Aztec E

Maxi-Cosi

De PH-HHJ is een Aerospatiale Ecureuil van Heli Holland. Met de helikopter werd een oefenvlucht gemaakt waarbij diverse circuitjes gevlogen werden.

PH-HHJ Eurocopter AS 355 F2 Ecureuil 2

Wat opviel was dat er aan boord een wel heel jeugdige passagier was. Deze dreumes zat heerlijk te slapen in zijn Maxi-Cosi. Zijn favoriete knuffel mocht ook mee en lag veilig op schoot.

PH-HHJ Eurocopter AS 355 F2 Ecureuil 2 met een slapende dreumes in de Maxi-Cosi aan boord

Als je zo’n jonge aviateur tijdens je helikoptervlucht rustig in slaap weet te houden, moet je gewoon goed kunnen vliegen! Ik voel een nieuwe normering bij de toekomstige examenvuchten aankomen! 🙂

PH-HHJ Eurocopter AS 355 F2 Ecureuil 2

Fun For Two

Het was alweer een tijdje geleden dat we de PH-FFT (dit staat voor Fun For Two) in aanbouw hadden bezocht. De bouwer Thom Sijs nodigde ons uit omdat er inmiddels weer het een en ander gevorderd was in de bouw. De canopy is gemonteerd (inclusief zonneschermpje!) en de staart is aan het voorste rompdeel gezet. Ook was de motorbeplating aangebracht en met de gemonteerde sloffen kan het toestel geen koude voeten meer krijgen.

(PH-FFT) Van’s RV-12iS

Om alles goed te fotograferen werd de PH-FFT even naar buiten gereden voor een exclusieve foto-shoot. In het zonnetje ziet het toestel er oogverblindend uit. Al het plaatwerk is netjes en strak afgewerkt, een lust voor het oog.
Beetje bij beetje vordert de bouw en is het uiteraard de bedoeling dat de PH-FFT dit jaar het luchtruim kiest. De eigenaar kan dan ook niet wachten tot hij met deze Van’s RV-12iS de baan op kan draaien.

(PH-FFT) Van’s RV-12iS

Nadat de foto’s gemaakt waren werd de Van’s weer behoedzaam naar binnengereden. Daarna kon ook het andere toestel, de Cessna 172 D-EUGD, teruggezet worden. Erg leuk dat we weer even langs mochten komen!

(PH-FFT) Van’s RV-12iS

Bezoekers

Naast de eerdergenoemde Cessna CitationJet waren er nog meer bezoekende toestellen. Als eerste noemen we de OO-H84. Dit is een JMB Aircraft VL3A Evolution. Dit is een van de snellere ultralight toestellen in de markt. De OO-H84 kwam vanuit Beverlo Air Base (EBLE). Men kwam op bezoek bij Zelf Vliegen om kennis te maken met de Blackshape Prime toestellen aldaar.

OO-H84 JMB Aircraft VL3A Evolution

Vanuit Frankfurt-Egelsbach (EDFE) verscheen de D-ESBW. Dit is een Piper PA-28RT-201T Turbo Arrow IV. Na verloop van tijd vertrok deze Turbo Arrow weer huiswaarts.

D-ESBW Piper PA-28RT-201T Turbo Arrow IV
De PH-TGL is een Piper PA-28-181 Archer III. Deze Archer hoort thuis op Groningen Airport Eelde. Daar kwam het ook vandaan en ging het ook weer naar terug.

PH-TGL Piper PA-28-181 Archer III

Rotterdam – The Hague is het veld van herkomst van de PH-NSC. Deze Robin van de Vliegclub Rotterdam is regelmatig te gast op Lelystad Airport.

PH-NSC Robin DR.400/135CDi EcoFlyer

Martinair Flight Academy

Bij de Martinair Flight Academy (MFA) is het erg druk. Dagelijks worden vele lesvluchten gemaakt met leerling piloten van de KLM Flight Academy. Dat gaat voorspoedig, want vandaag mochten een paar leerlingen voor het eerst solo vliegen. Uit ervaring (met een luchtballon) weet ik hoe spannend het is om voor het eerst zelf, alleen de lucht in te gaan. Na de landing werden de leerling-vliegers door personeel en hun medestudenten opgevangen en gefeliciteerd. Hieronder een paar foto’s van de PH-ESB met een first solo.

Met al die vluchten is natuurlijk behoefte aan vliegtuigen. MFA heeft daarom onlangs vier Socata TB-10’s op de occassionmarkt bemachtigd. Het gaat om de PH-ESB, PH-MLU (ex S5-DRV), D-EPLJ (wordt PH-DFE) en D-EABM (wordt PH-MLV). De MLU is nog niet operationeel. De D-EPLJ staat al een paar weken in de hangaar bij MFA en ook de D-EABM is onlangs op Lelystad Airport aangekomen. Deze kist stond vandaag buiten. Daarbij was te zien dat momenteel de propeller verwijderd is.

D-EABM Socata TB-10 Tobago

Local of niet?

Je kunt erover twisten of de Jetstreams van AIS nou lokaal gebaseerde toestellen zijn. Ze zijn eigenlijk alleen hier voor onderhoud. Vandaag vertrok de PH-OCI na een doorsmeerbeurtje.

PH-OCI British Aerospace BAe Jetstream 3200

Als Spinner091 vertrok het toestel naar het Zweedse Sveg (ESND). Later op de dag werd het gelijk alweer ingezet op de lijndienst naar Stockholm.

Altijd leuk, voor de camera werd het cockpitraampje even opengeschoven om vrolijk naar de fotograaf te zwaaien! Wordt gewaardeerd! 😉

PH-OCI British Aerospace BAe Jetstream 3200 met een zwaaiende crew

Air Waterland

Bij Air Waterland zit men niet stil! Begin van deze week was men nog bezig om de I-IZAJ bij te werken en om de locatie van de registratie te wijzigen. Het toestel troffen we toen even “stateloos”, zonder identiteit.

I-IZAJ Mudry CAP 10B met de registratie nu in de staart

Vandaag was de verf droog en was er alweer met nieuwe letters I-IZAJ op de start gezet. Die letters gaan er weer af zodra het toestel PH-CPT gaat worden. Dan komen te letters overigens weer op de romp te staan, zo is ons aangegeven.

I-IZAJ Mudry CAP 10B

Begin van de week was ook de G-OPDA binnengekomen. Deze Aquila A210 vloog toen voor het laatste met zijn Britse kenmerk. De registratie was er inmiddels afgehaald en het toestel stond kaal in de hangaar.

(PH-PDA) Aquila A210 hier nog zonder registratie

Later op de middag was dit alweer anders. Toen stond er ineens PH-PDA op! Dit is dezelfde registratie waarmee het al eerder in Nederland ingeschreven is geweest.

PH-PDA Aquila A210

Ook het typeplaatje was aangebracht (boven het oude). In de cockpit was men snel klaar. De registratie G-OPDA was met een stickertje over het oude plaatje PH-PDA aangebracht. Stickertje eraf en klaar!

PH-PDA Aquila A210
Dan was deze week de PH-THS overgevlogen van Teuge naar Lelystad Airport. Deze Cessna 172N stond in opslag op Teuge en is onlangs in Spanje geheel voorzien van een nieuwe laklaag. Ook de bekleding is vernieuwd.

PH-THS Cessna 172N Skyhawk II

De PH-THS had hiervoor een redelijk bont uiterlijk met een rode en blauwe vleugel. Dit bemoeilijkt de verkoop, vandaar dat het kistje overgespoten is. De PH-THS ziet er weer strak uit. In Spanje was de registratie met wat te dunne letters uitgevoerd. Die zijn inmiddels aangepast naar een wat breder type.

Zo zag de PH-THS er voorheen uit (september 2018)

Tankauto

Sinds jaar en dag staat op Lelystad Airport een gele tankauto voor het bijtanken van vliegtuigen met Jet A1 kerosine. Tot vandaag… vandaag is de DAF op een dieplader vertrokken.

Tankwagen

Deze brandstofwagen heeft dienstgedaan bij de Koninklijke Marine op de Kooij en op Valkenburg. Het is na de uitfasering met de komst van de Catalina op Lelystad meegekomen. De afgelopen jaren is het gebruikt met name om de Fouga Magister bij te tanken van de Dutch Fouga. De brandstof werd apart ingekocht en was voor de rood-oranje straaltrainer bestemd.

Tankwagen

Afgelopen zomer is de Fouga Magister van Dutch Fouga verkocht. Het toestel is naar een nieuwe eigenaar in Zuid-Frankrijk gegaan. Het vliegt nu vanaf Marseille, samen met nog een andere Fouga.
Bij de verkoop van de Fouga is ook bedongen dat men de brandstofwagen erbij kreeg. Vandaag ging die op transport.
Om het vervoer mogelijk te maken moest de tank geheel leeg zijn. Voor de passages van de grenzen was een verklaring hiervoor aanwezig. Vrijwilliger van de Dutch Fouga, Henk Koudijs, zorgde voor het opladen van de oude tankwagen.

Tankwagen voor de laatste maal bij de toren

Nadat de lading zorgvuldig was vastgesjord kon de dieplader vertrekken. Op pad naar het zuiden. Daarmee vertrok een markant voertuig van de luchthaven. Gelukkig hebben we de witte Total-tankwagen nog, met een Frans kenteken nog wel!

Au revoir!

Op de oude gele tankwagen stond met grote letters VERBODEN TE ROKEN. Wij dachten, dat kunnen die Fransen niet lezen! Daarom hebben we maar vast even de opschriften voor de nieuwe eigenaar aangepast… nous l’avons volontiers fait! 🙂

Voor gebruik in Nederland…
…en voor gebruik in Frankrijk! 😉

Fotogalerij

Een flink aantal lokaal gebaseerde toestellen kwam voor de lens. Met het mooie weer leuk om er even een plaatje van te maken, ook al hadden we dat al eens eerder gedaan. Hieronder de oogst van vandaag.

Als laatste nog een leuke overvlieger richting Schiphol:

I-SWIA Boeing 747-4R7F(SCD) Silk Way Italia Airlines

Geef een reactie