(Motor)zweefvliegtuigenSportvliegtuigenTwins

Leuke bezoekers van verre

HB-PMI Piper PA-28-161 Cadet

Lelystad Airport, 16 februari 2019 – Ook deze dag weer mooi vliegweer. Dat leverde een paar leuke bezoekers op. Winnaar van de dag-trofee is de HB-PMI. Het kistje heeft in het juryrapport een eervolle vermelding staan voor langst afgelegde afstand en leukste registratie.
Deze Piper PA-28-161 Cadet is van de Flugschule Birrfeld. En van Birrfeld was het eerder in de ochtend ook vertrokken.
Na de landing moest deze Piper Cadet de nodige litertjes brandstof bijtanken. Geen 100LL of UL91 zoals je zou verwachten, maar Jet A1. Deze Cadet is namelijk voorzien van een dieselmotor. Daarbij is ook een driebladige propeller gemonteerd.

HB-PMI Piper PA-28-161 Cadet met een dieselmotor en een driebladige prop

Na het tanken werd de kist op het platform geparkeerd. Daarbij kreeg het een pyjama aan die over de cockpit gespannen werd. Klaar voor een overnachting in de Flevopolder.
Niet zo ver als de Zwitserse Cadet, maar toch ook een eindje weg kwam de D-EVWZ. Deze Cessna 172S Skyhawks SP kwam vanaf Waldburg-Zeil – Flugplatz Leutkirch (EDNL). Dit ligt diep in het zuiden van Duitsland, noordoost van de Bodensee.

D-EVWZ Cessna 172S Skyhawk SP JT-A

De D-EVWZ is een nog vrij nieuwe Cessna 172S Skyhawk SP met een JT-A motor. Deze kist stamt uit 2017 en heeft serienummer 172S12028.  Het is uit de VS geïmporteerd waar het voorheen als N10SN en N462CS gevlogen heeft.

D-EVWZ Cessna 172S Skyhawk SP JT-A

Deze Cessna is uitgerust met een mooie Gramin 1000 suite in de cockpit. Ook dit toestel is uitgerust met een dieselmotor en ook deze Cessna heeft, net als de HB-PMI hierboven, een driebladige propeller. Vanaf de fabriek had dit toestel een 180 pk (134 kW) sterke Lycoming IO-360-2LA voor benzine. Daarmee stond het ook in het Amerikaanse register ingeschreven. Het toestel is echter uitgerust met een 155 pk (116 kW) Continental CD-155 dieselmotor. Daarmee zou het type eigenlijk een Cessna 172S Skyhawk JT-A zijn. Deze versie komt niet zo veel voor en wordt inmiddels ook niet meer door Cessna geproduceerd.

D-EVWZ Cessna 172S Skyhawk SP JT-A

In december 2018 is het toegevoegd aan de vloot van de Fliegergruppe Leutkirch e.V. Ook dit toestel bleef een nachtje slapen.
Er was nog een Duitse bezoeker te noteren, de D-KERY. Dit is een Fournier RF-5B Sperber motorzwever. Dit – van origine Franse – model is in licentie gebouwd bij het Duitse Sportavia-Pützer. Het ontwerp is van René Fournier en dat verklaart de letters RF in de typeaanduiding. Van deze geheel houten motorzwever zijn er ongeveer 200 gebouwd.

D-KERY Sportavia-Fournier RF-5B Sperber

Inmiddels is deze RF-5B Sperber al een klassieker met als bouwjaar 1972. Het constructienummer van dit toestel is 51010. In Duitsland heeft het kort gevlogen met het kenmerk D-KMRW, op naam van Sportavia. Op 27 mei 1972 werd het naar Zwitserland geëxporteerd als HB-2018. Het typeplaatje van het Zwitserse avontuur is nog terug te vinden onder de staartvleugel.

D-KERY Sportavia-Fournier RF-5B Sperber met nog zijn oude Zwitserse kenmerk onder de staartvleugel.

Op 18 juli (een belangrijke datum, ook voor mij… 😉 ) 2013 is het uitgeschreven naar Duitsland. Toen werd het kenmerk D-KERY toegekend. En dat staat er nu nog steeds op.

D-KERY Sportavia-Fournier RF-5B Sperber

De D-KERY werd netjes voor de toren geparkeerd. Daar was goed te zien dat het instrumentarium achterin een stuk eenvoudiger uitgevoerd is als bij de voorste positie.

D-KERY Sportavia-Fournier RF-5B Sperber
D-KERY Sportavia-Fournier RF-5B Sperber

De RF-5B Sperber kwam vanaf Aachen-Merzbrück (EDKA), niet ver over de grens bij Vaals.

D-KERY Sportavia-Fournier RF-5B Sperber

Dan waren er nog twee Nederlandse Cessna 172’s te bewonderen. De PH-OTK en de PH-DKF. De PH-OTK is nog altijd getooid in een oude versie van het KLM-kleurenschema. Dit dankt het toestel aan de tijd dat het actief was bij KLM Aerocarto. De PH-OTK heeft nog een tijdlang onderdak gevonden in de T2-Hangaar van het Aviodrome. Tegenwoordig is Maastricht-Aachen Airport de thuisbasis van dit toestel.

PH-OTK Reims/Cessna F172N Skyhawk

De PH-DKF draagt een registratie die hoort bij een serie vliegtuigen van De Kempen op Budel. Vroeger was Budel dan ook het veld waar de PH-DKF thuishoorde. Tegenwoordig vliegt het vanaf Eindhoven Airport.

PH-DKF Reims/Cessna F172P Skyhawk II

Dan nog een bezoeker vanaf Stadskanaal. We hebben het dan over de PH-NNN. Dit is een Czech Aircraft Works SportCruiser.

PH-NNN Czech Aircraft Works SportCruiser

Fotokisten

Ook vandaag vlogen de drie Aztecs van Ravenair er weer lustig op los. De G-RVRJ en G-RVRW waren al vroeg uit de veren. De G-RVRZ zocht eerst zijn toevlucht bij Dynamic Aviation. Kennelijk was het nodig dat de kundige mannen van dit onderhoudsbedrijf even naar dit vliegende fototoestel keken.

G-RVRZ Piper PA-23-250 Aztec E

Voor een goede foto is natuurlijk een heldere lens nodig. Daar mag geen vervuiling op zitten. Vandaar dat voor de vlucht het glas aan de onderkant van de kist even gereinigd wordt. Geen makkelijk klusje als het toestel redelijk laag bij de grond staat.

Even de lens poesten onder het toestel

Na getankt te hebben vertrok ook de G-RVRZ voor een fotomissie. Opvallend genoeg kwam het binnen een uur ook alweer terug voor de landing. Meestal vliegt men langere missies. Na de landing werd het gestald in de hangaar bij Heli Centre. Hier verblijven de Piper Aztecs van Ravenair momenteel.

G-RVRZ Piper PA-23-250 Aztec E

Terug in de lucht

Voor het eerst sinds mei 2017 vloog de G-WARA weer. Tenminste, we hebben het vermoeden dat de vlucht van een half uur vandaag een eerste testvlucht was na de restauratie van deze Piper Warrior III.

G-WARA Piper PA-28-161 Warrior III

De kist had in het buitenland een noodlanding gemaakt vanwege een elektrische storing. Onderstel en motor raakten daarbij beschadigd. Dynamic Aviation heeft de kist weer in de lucht geholpen en het ook van een ander uiterlijk voorzien.

G-WARA Piper PA-28-161 Warrior III

Na de vlucht is het kistje weer netjes geland en alles leek heel gebleven te zijn. Een prettige gewaarwording en een vereiste voor een verdere luchtwaardige carrière van het toestel. Zelf hiermee vliegen? Het kistje staat te koop via PlaneCheck.com.

Bordeaux is the new Black

Geheel gratis, een modetip van AirOnline.nl. Dit alles in het kader van wat is HOT en wat NOT! We houden alle ontwikkelingen op dat gebied in de gaten en kunnen melden dat bordeaux het nieuwe zwart is! 😎

Bordeaux is the new Black!

Opknappertje

De PH-HKM die bij Dynamic Aviation staat heeft nog heel wat uurtjes TLC (Tender Loving Care) nodig. De motoren ontbreken en in plaats daarvan zijn contragewichten aangebracht om te voorkomen dat het toestel achterover kiept.

PH-HKM Piper PA-34-200T Seneca II

Ook de neus moet gepoederd worden. Daar hangen de vellen een beetje bij. Hopelijk zien we deze twin nog weer een keer in volle glorie in de lucht. Maar daar zullen we ongetwijfeld nog even op moeten wachten…

PH-HKM Piper PA-34-200T Seneca II
PH-HKM Piper PA-34-200T Seneca II

Locals

Uiteraard vlogen de lokaal gebaseerde toestellen er ook weer lustig op los. In de fotogalerij hieronder een aantal voorbeelden.

Zwanen

Tot slot nog aandacht voor een aantal zwanen. De laatste dagen zitten deze sierlijke witte vogels naast de baan op Lelystad Airport. De voorbijkomende vliegtuigen laat hen koud. Ze komen en vertrekken zonder verdere verkeersbegeleiding. En zolang ze het circuit de andere kant om vliegen lijkt er weinig aan de hand.

Zwanen
PH-RAB Diamond DA-40D Diamond Star TDI kan rustig starten, de zwanen geven er niets om
Zwanen
Lining up behind the swans behind, Pappa Lima Romeo

Geef een reactie