Spuitgast, caravanstalling en een cadeautje

OY-NNA Bombardier CL-600-2B19 Challenger 850

Lelystad Airport, 24 februari 2019 – Nooitgedacht dat we de woorden spuitgast, caravanstalling en cadeautje op een logische wijze aan elkaar konden breien. En al helemaal niet op een vliegveld. Toch lukt dat deze keer!

Spuitgast

Al in de ochtend (11:00u) meldde zich de OY-NNA. Dit is een OY-NNA Bombardier CL-600-2B19 Challenger 850. Dit model stamt rechtstreeks af van de Bombardier CRJ200LR Regional Jet, een 50-zitter die door diverse luchtvaartmaatschappijen voor passagiersvervoer wordt ingezet.

OY-NNA Bombardier CL-600-2B19 Challenger 850

De OY-NNA is uitgerust met een luxueus interieur en bied plaats aan maximaal 16 passagiers. Het toestel is gebouwd in 2007 met als constructienummer 8073. Het heeft in Canada – waar het is gebouwd – als C-FOFW gevlogen. Daarna is het in 2009 naar Dutisland vertrokken en heeft daar tot 2011 gevlogen als D-AANN. In 2011 werd het de OY-NNA en kwam het in dienst bij Execujet Europe A/S.

OY-NNA Bombardier CL-600-2B19 Challenger 850

De OY-NNA verbleef sinds begin januari 2019 op Berlin Schönefeld Airport (EDDB). Deze ochtend werd het overgevlogen om te gast te zijn in de spuithal van Satys.

OY-NNA Bombardier CL-600-2B19 Challenger 850

De kist is momenteel getooid in een taupekleurige jas (een kleur ontleend aan het Frans die refereert het aan de vachtkleur van de mol; Talpa europaea) met een rood biesje. In onze optiek zeker geen lelijk schema. Er zijn veel saaier gekleurde bizjets in omloop. Maar goed, kennelijk is het voor vervanging aangewezen.
Opmerkelijk feitje was dat de OY-NNA tijdens zijn vlucht zijn Air-Driven Generator (ADG) uit had geklapt. Een ADG is een generator met een propellertje dat kan voorzien in stroom als andere systemen aan boord het laten afweten. Door de luchtweerstand tijdens het vliegen gaat de propeller draaien en levert op die manier stroom.

Schematische weergave van de Air-Driven Generator van de Challenger

De ADG zit rechtsvoor in de neus bij de Challenger 850. Het kan automatisch of handmatig uitgeklapt worden. Op zijn tijd moet dit systeem getest worden. Het kan dus goed dat men dit tijdens deze ferryvlucht heeft gedaan, zonder dat er een dringende noodzaak voor was. Hoe dan ook, het leverde een beeld op dat je niet zo vaak ziet.

OY-NNA Bombardier CL-600-2B19 Challenger 850
OY-NNA Bombardier CL-600-2B19 Challenger 850 met zijn ADG uitgeklapt

Caravanstalling

Nu de passagiersvluchten op zich laten wachten op Lelystad Airport doet men er natuurlijk alles aan om het hoofd financieel boven water te houden. Natuurlijk, er komen inkomsten uit de landingsgelden van de toestellen. Maar men is kennelijk voortdurend op zoek naar nieuwe verdienmodellen. En die heeft men volgens mij gevonden! Lelystad Airport is een Caravanstalling begonnen!

D-FFBSF Cessna 208B Grand Caravan

Althans, zo leek het vandaag wel… Er waren maar liefst drie Caravans waar te nemen en dat terwijl er normaal geen op dit veld gebaseerd staan. We hebben het natuurlijk niet over de eerste de beste KIP-sleurheut! Nee, het gaat hier over de Cessna 208 Caravan.

D-FFBSF Cessna 208B Grand Caravan

Met het mooie voorjaarsweer zijn er maar liefst twee Cessna Caravans van BSF Swissphoto op Lelystad Airport neergestreken. De grootste, D-FBSF, is wel vaker op het veld gezien. Dit is een lange versie, een Grand Caravan 208B (of een stacaravan zoals verstokte kampeerders zullen zeggen…).
In Nederland zeker niet ongebruikelijk, het naar persoonlijke smaak inrichten van je caravan. Zelfgehaakte gordijntjes, kleedje op tafel of een gezellige set pannenlappen met boerenbondmotief. Ook de Caravan D-FBSF is “gecustomized”. Op het dashboard zijn twee schattige rubber-duckies geplaatst. Een als piloot, de ander als kwakende steweardes.

D-FFBSF Cessna 208B Grand Caravan met zijn rubber-duckies

Nieuwer in de vloot (eind 2017) van BSF is de D-FSPG. Dit is een toestel dat gebouwd is in 2016. Het heeft constructienummer 20800584 en heeft in de VS gevlogen als N5145P. Deze Caravan is korter dan zijn broertje.

D-FSPG Cessna 208 Caravan I

Beide Cessna’s zijn zaterdag 23 februari aangekomen en zullen een aantal dagen foto-missies vanaf Lelystad Airport vliegen. Daarbij hangt men zo’n vijf uur per vlucht in de lucht.
De derde Caravan stond in de binnen-stalling. De PH-JAS verbleef namelijk al een aantal dagen in de hangaar van Satys. Daar is het opnieuw gespoten. Helaas in standaard wit. Nu zijn de meeste caravans op de weg wit, maar deze hadden we graag wat kleurrijker gezien. Alleen de registratie is in rood uitgevoerd. Wellicht dat er nog wel een biesje op komt, maar overwegend wit blijft hij wel.

PH-JAS Cessna 208 Caravan

De PH-JAS moest deze ochtend even naar buiten omdat er plaats gemaakt moest worden voor de OY-NNA die naar binnen moest. Later is het toestel weer naar binnengegaan om verder afgewerkt te worden door de mannen van Satys.

PH-JAS Cessna 208 Caravan

Zodra het toestel klaar is kan het weer ingezet worden boven Texel. Daarbij faciliteert het in de behoefte van mensen om tijdens het vliegen uit een goedwerkend vliegtuig te stappen.

Cadeautje

Iedere bezoeker op Lelystad Airport is natuurlijk een cadeautje voor de rechtgeaarde vliegtuigfotograaf. Alleen als er dan ook nog op staat dat het een cadeautje is, dan wordt het alleen maar leuker. We hebben het dan over de D-GIFT. Dit is en – fraai bestickerde – Diamond DA 42 NG Twin Star.

D-GIFT Diamond DA 42 NG Twin Star

Deze twin kwam vanaf het Duitse Weeze en stond een poosje voor de toren geparkeerd. Daar konden we het toestel mooi eens even goed van dichtbij bekijken. Daarbij konden we zien dat het om het constructienummer 42.N105 gaat. Dat betekent dat dit toestel eerst als OY-OMM door het leven ging. In die hoedanigheid hebben we dit toestel al eens eerder op Lelystad Airport voor de lens gevangen.

OY-OMM Diamond DA 42 NG Twin Star (Lelystad 3 november 2017)
D-GIFT Diamond DA 42 NG Twin Star

De bestickering op het toestel maakt dat het een soort vliegende pauw is. Vooral aan de onderzijde van het toestel is dit he beste te zien. Dat is dan weer wat lastig vast te leggen als de kist op de grond staat. Niettemin erg leuk en een mooie afwisseling tussen de doorgaans witte kunststof Diamonds.

D-GIFT Diamond DA 42 NG Twin Star

Overige bezoekers

Er waren nog een aantal andere bezoekende kisten te zien. Leukste die we daarbij kunnen vermelden is de PH-KPG. Dit is een Fuji FA-200-180 Aero Subaru. Het kistje hoort thuis op Teuge en is ex D-EKBB. Begin dit jaar is het in het Nederlandse register opgenomen.

PH-KPG Fuji FA-200-180 Aero Subaru

Andere bezoekers kwamen van Midden Zeeland en Rotterdam – The Hague.

Fotokisten

Naast de eerdergenoemde Caravans van Swissphoto vlogen er nog meer toestellen een fotomissie. Uiteraard deden de Aztec’s van Ravenair weer hun werk. De G-RVRJ en G-RVRZ waren actief. De laatste deed zelfs twee vluchten.

De crew van Bioflight mocht uitslapen. Pas in de tweede helft van de middag vertrokken zijn voor een vlucht boven de wadden met de OY-MLS. Deze Vulcanair P.68C.

OY-MLS Vulcanair P.68C

Aan het einde van deze vlucht is de OY-MLS op Groningen Airport Eelde geland. Later die avond is het daarna nog overgevlogen naar Antwerpen.

OY-MLS Vulcanair P.68C op weg voor een fotomissie boven de Wadden

Two is a crowd

Met z’n tweeën landen op de baan kan. Maar dan alleen als je bedreven bent in het formatielanden.

PH-3N1 Rans S-6S Super Coyote

Geheel onbedoeld landde vandaag de PH-3N1 en de PH-1263 tegelijk op baan 23. De Dimona had kennelijk de Rans over het hoofd gezien. De motorzwever zat op final hoger dan de ultralight en landde pal voor de PH-3N1 die al met de touch down bezig was.

PH-3N1 Rans S-6S Super Coyote landt op baan 23…
…en de PH-1263 Diamond HK36 TC Super Dimona strijkt op datzelfde moment even verderop op baan 23 voor de PH-3N1 neer

Er zaten gelukkig nog de nodige meters tussen beide kisten. Gevolg was dat de vlieger van de Dimona zijn landing mocht komen toelichten bij de havendienst.

PH-1263 Diamond HK36 TC Super Dimona

Landen en starten doen de vliegers op Lelystad Airport op eigen initiatief, oftwel “at own discretion“. Bij mooi vliegweer als vandaag kan het lekker druk zijn in het circuit. Ogen en oren moeten dan bij de vliegers goed open staan om te volgen wat er rondom hen gebeurt. Dat geldt uiteraard ook als het rustig is in het circuit… 😉

Bello mag ook mee

De N456KW hoort thuis op Lelystad Airport. Deze Beech 58PA Baron arriveerde vandaag vanuit het Zuid-Franse Nice. Een prima afstand voor zo’n comfortabel reisvliegtuig.

N456KW Beech 58PA Baron

Achterin de kist bevond zich nog een leuke passagier. De hond van de vlieger mocht kennelijk ook mee! Het lijkt me er eentje van het merk Duitse herder.

N456KW Beech 58PA Baron met de hond met oordoppen op achterin

Om de reis voor de viervoeter comfortabel te maken had het oordoppen op gekregen. Deze zijn speciaal in de handel voor vliegende hondeneigenaren die hun huisdier mee de lucht in willen nemen. Op die manier blijft ook voor de hond het geluidniveau tijdens de vlucht dragelijk.

Locals

De PH-IPL is “geboren” bij Air Waterland. Voorheen was het de G-IPPL (daarvoor weer de OY-PPL) en het kistje wordt ingezet bij de Aeroclub Schweighofen Wissemburg. In het kader van de aankomende Brexit is het toestel nu Nederlands geregistreerd. Vandaag vertrok het weer richting Duitsland, nu als Holländer!

PH-IPL Reims-Cessna F172M Skyhawk

De PH-DTX mocht vandaag even “de benen strekken”. Tenminste die omschrijving schiet mij te binnen als de kist net airborne is en zijn wielen intrekt. Als een puppy die zich uitrekt na een lang slapen voor de kachel.

PH-DTX Yakovlev Yak-52 strekt zijn benen

De Yak-52 is zo’n 1,5 uur aan het vliegen geweest. Daarbij werden ook een aantal touch an go’s gemaakt. Na dit alles was het voor de tweede keer tijd om te tanken. De 360 pk (268 kW) sterke Vedeneyev M14P stermotor lust namelijk wel een slokje met zijn 9 cilinders.

PH-DTX Yakovlev Yak-52 bij de pomp

De PH-JAI is een Europa die voorheen op Den Helder gebaseerd stond. Ook Europa natuurlijk… Vandaag wilde de zelfbouwkist richting Texel. Na de start keerde het aanvankelijk weer terug vanwege een niet goed functionerende hoogtemeter. Later in de middag was dat verholpen en kom ment alsnog naar de appeltaart op Texel (of misschien wel een bitterballetje gezien het latere tijdstip).

PH-JAI Europa XS Tri-Gear

Als laatste nog een kleurrijke vermelding van de PH-AVW. Deze Robinson R44 Raven II staat gebaseerd in de hangaar van HeliCentre. Met de zon in de rug en een strakblauwe lucht spatte het geel en het zwart zowat van de foto af!

PH-AVW Robinson R44 Raven II

Fotogalerij

Hieronder nog een paar foto’s van overige lokaal gebaseerde toestellen die vandaag actief waren.

 

Geef een reactie