MuseumOld Timers

HB-IRJ Douglas DC-3 Dakota vertrekt naar Turkije

HB-IRJ Douglas DC-3A Dakota Breitling

In maart 2019 zal de Douglas DC-3 Dakota HB-IRJ verhuizen naar Turkije. Deze Zwitserse Dakota met Breitling-opschriften is gekocht door het M.S.Ö Air & Space Museum en verhuist naar het Sivrihisar Uluslararası Sportif Havacılık Merkezi oftewel Sivrihisar International Sports Aviation Center in Turkije. Dit veld ligt ten zuidwesten van Ankara. Ergens tussen 16 en 22 maart 2019 zal het toestel in Turkije aankomen.

HB-IRJ Douglas DC-3A Dakota Breitling

Vliegend museum

Op dit veld uit 2014 staan al meer vliegende oldtimers. Bekendste daarvan is de North American P-51D Mustang “Ferocious Frankie” (ex. G-BTCD/N6340T). Deze warbird – die jaren een bekend gezicht was op Duxford – vliegt daar inmiddels met zijn nieuwe Turkse registratie TC-SMO.

(G-BTCD) 413704 / B7-H North American P-51D Mustang vliegt nu in Turkije als TC-SMO

Andere historische vliegende vliegtuigen aldaar zijn een Boeing A75 Stearman (TC-OMS) en een North American T-6G Texan in de kleuren van de Zuid-Afrikaanse luchtmacht (N726KN, ex 7726 SAAF).

HB-IRJ Douglas DC-3A Dakota Breitling

Een van de piloten bij dit vliegende museum is geen onbekende; Ali Ismet Öztürk. Hij heeft een ruimte ervaring met het vliegen van demo’s bij vliegshows in Europa. Daar vloog hij onder andere met zijn paarse Pitts Special TC-ABS.

TC-ABS Pitts S-2S Special (Stauning 2005)
TC-ABS Pitts S-2S Special

Historie HB-IRJ

Deze Dakota is in maart 1940 als civiel toestel gebouwd. De volledige typeaanduiding is Douglas DC-3-277B. het constructienummer van dit toestel is 2204. In 1940 is het gaan vliegen bij American Airliens als NC25658 (Flagshap Cleveland). In de Tweede Wereldoorlog heeft het toestel voor de US Army gevlogen, maar het heeft geen militaire registratie gekregen.

HB-IRJ Douglas DC-3A Dakota Breitling (Oshkosh 2017)

Later hebben TTA Trans Texas Airways en Texas International Airlines ermee gevlogen. Bij indiensttreding bij PBA (Provincetown Boston Airlines) kreeg het in 1972 de registratie N34PB mee. In 1992 werd het toestel N922CA op naam van Champlain Enterprises Plattsburgh NY en Dakota Air Services Llc Miami FL. Tenslotte vertrok het in 2009 naar Zwitserland als HB-IRJ.

HB-IRJ Douglas DC-3A Dakota Breitling (Oshkosh 2017)

In Zwitserland staat het op naam van Aero Passion SA met als gebruiker de Super Constellation Flyers Association. Deze club beheert ook de Zwitserse Lockheed Consellation HB-RSC. Sinds Breitling zijn sponsoring in de luchtvaart geminimaliseerd heeft is het vliegen voor deze vereniging welhaast onmogelijk geworden. Zeker nu de Dakota verkocht is en de Constellation voor een paar jaar aan de grond staat in verband met haarscheurtjes in de hoofdliggers van de vleugels.

HB-RSC Lockheed L-1049 Super Constellation staat voor lange tijd aan de grond

World Tour 2017

Deze route heeft de HB-IRJ van maart tot en met september 2017 gevlogen
Van deze special Edition DC-3 Navitimer zijn er 500 meegenomen in de Dakota de wereld rond

In 2017 heeft Breitling met de HB-IRJ nog een vlucht rond de wereld gemaakt. Daarbij heeft het als lading een exclusieve serie van 500 Breitling Navitimer DC-3 special edition horloges mee aan boord gehad.

Daks over Normandië

Dit toestel staat nog wel op de lijst van deelnemende toestellen bij het evenement Daks over Normandië in juni 2019. Benieuwd of dit nog wel doorgaat nu de kist naar Turkije vertrekt.

HB-IRJ Douglas DC-3A Dakota Breitling aanhet einde van zijn tour rond de wereld (Sion, september 2017)

Aanvulling:

Inmiddels is de Dakota op 14 maart 2019 veilig geland op zijn nieuwe Turkse thuisbasis. De ‘Breitling’ titels zijn inmiddels vervangen door ‘Aero Passion’. Tijdens de aflevering vloog de Dakota nog met zijn Zwitserse kenmerk HB-IRJ.

Geef een reactie