Lelystad Airport, 1 maart 2019 – Eerder dit jaar (10 januari) is de Socata TB-10 Tobago D-EPLJ afgeleverd naar Lelystad Airport. Bij de technische dienst van de Martinair Flight Academy is het toestel geschikt gemaakt om als extra leskist ingezet te gaan worden voor de lesvluchten ten behoeve van de KLM Flight Academy.
Vandaag was het toestel omgeregistreerd en wel op het platform te zien, het is de PH-DFE geworden. Een logische registratie, want die droeg deze kist uit 1990 ook al eerder toen het tussen 2009 en 2012 vloog voor de Dutch Flight Academy, een vliegschool op Eelde die inmiddels ter ziele is.
Deze Tobago heeft als constructienummer 1069 en het heeft voor 2009 als D-EBAP in Duitsland gevlogen. Tussen 2012 heeft het wederom in Duitsland gevlogen, nu als D-EPLJ. Het stond toen gebaseerd op Mönchengladbach.
Vanmiddag vertrok de kersverse PH-DFE al voor een lokale instructievlucht van een uur. De eerste van vermoedelijk een lange reeks.
Big heli’s in da house
Heli Holland liet goed van zich horen vandaag. Vanaf de Amsterdam Heliport arriveerde de PH-SHO. Deze Eurocopter EC 155 had drie personen aan boord en kwam naar Lelystad Airport voor een instructievlucht.
Na de eerst landing stapte één van de drie personen aan boord uit en ging het toestel verder met het maken van circuitjes. Daarbij werd ook op de baan geland.
De uitgestapte passagier van de PH-SHO liep regelrecht naar de gereedstaande PH-OSF. Dit is een Airbus Helicopters H175, eveneens van Heli Holland.
De PH-OSF stond voor de deur van de hangaar van Tom van der Meulen. Op die locatie heeft de PH-OSF wel eerder onderdak gevonden.
Eerder die middag was de PH-OSF al voorzien van de nodige brandstof. Nadat de ingevlogen piloot ingetat was startte ook deze helikopter op voor een vlucht. Het zou een retourtje Den Helder worden, met twee PoB.
Op enig moment lukte het om beide grote helikopters even in één beeld te vangen. De PH-SHO stond nog op de baan en de PH-OSF klom uit voor zin vlucht naar Den Helder.
Toen later de PH-OSF weer op Lelystad was teruggekeerd is de PH-SHO ook weer vertrokken, vermoedelijk terug naar de Amsterdam Heliport.
Een kleine grijze muis tussen die grote helikopters was de PH-HGB. Deze Robinson R44 Raven II kwam ook naar Lelystad Airport om circutijtes te maken. Daarna is dit toestel weer tergugevlogen naar zijn thuisbasis Harskamp op de Veluwe.
Tekenen van voorjaar
Goed, het was vandaag een stuk frisser dan de afgelopen dagen. Zeg maar gewoon koud! Toch lonkt het voorjaar, de eerste narcissen en krokussen staan boven de grond. De eerste niesbuien vanwege stuifmeel zijn al geweest, het eerste kievitsei is zelfs al gevonden! En ook de eerste Fokker S-11 is in de lucht gesignaleerd! Mensen, het voorjaar komt eraan!
Positioning flight
De PH-NCI van AIS Airlines maakte een zogenaamde positioning flight. Daarbij wordt het toestel leeg overgevlogen naar een bestemming om vanaf daar weer met passagiers te gaan vliegen. Niet ongebruikelijk met de Jetstreams van AIS nadat ze onderhoud op Lelystad Airport hebben gehad.
De PH-NCI vloog als Spinner091 naar Eelde toe. Een korte vlucht deze keer dus. Andere bestemmingen liggen vaak in Zweden of Duitsland.