BizjetsMuseum

G-ARYC De Havilland DH-125, de eerste in een rij van vele

G-ARYC De Havilland DH-125 Series 1

De Havilland Aircraft Museum, London Colney, 1 september 2016 – De G-ARYC is het eerste productietoestel dat van de productielijn in Chester is gerold van de De Havilland DH-125. Al in 1962 startte de bouw van dit vliegtuig als opvolger van de – propeller aangedreven – De Havilland Dove. De hier beschreven Broughton fabriek bij Chester bestaat nog steeds en is tegenwoordig een productiefaciliteit van Airbus.

G-ARYC De Havilland DH-125 Series 1

De DH-125 is een van de eerste executive-jets. Niet de eerste, de Lockheed Jetstar en Rockwell Sabreliner waren eerder, maar wel het langst in productie (1962 – 2013).
De eerste vlucht van de G-ARYC vond plaats op 12 februari 1963. Het constructienummer van dit toestel is 25003. De typeaanduiding was De Havilland DH-125 series 1.

G-ARYC De Havilland DH-125 Series 1

Twee voorgaande prototypes G-ARYA (c/n 25001) en G-ARYB (c/n 25002) werden samengesteld op Hatfield. Deze modellen weken sterk af van de eerste productieversie G-ARYC. Inclusief de twee prototypes zijn er 9 DH-125 Series 1 gebouwd.

Een blik in de cockpit van de G-ARYC De Havilland DH-125 Series 1
Overheadpanel van de G-ARYC De Havilland DH-125 Series 1

De eerste omschrijving waarmee deze bizjet werd ingeschreven was Jet Dragon DH-125 series 1. Later is dit gewijzigd in HS-125 series 1.

G-ARYC De Havilland DH-125 Series 1

De G-ARYC werd ingeschreven op naam van De Havilland Aircraft Company Ltd. Op 17 juli 1963 veranderde dat in Hawker Siddeley Aviation Ltd. Dat ging later weer op in Rolls Royce. Zij werden op 2 maart 1970 eigenaar van het toestel. Deze DH-125 is ingezet als verbindingsvliegtuig tussen Filton en Toulouse in de tijd dat de Concorde werd ontwikkeld. Ook is het een testbed geweest voor de door-ontwikkeling van de toegepaste Bristol Siddeley Viper 520 Turbojets.

G-ARYC De Havilland DH-125 Series 1 met opschriften van Bristol Siddely

De G-ARYC heeft gevlogen tot 31 maart 1976. Toen werd het toestel uitgeschreven als Permanently Withdrawn from Use (PWFU). Tegenwoordig slijt het toestel haar dagen in het De Havilland Aircraft Museum in London Colney, Hertfordshire.
Uit dit eerste model zijn vele andere versies verschenen. Veelal onder de naam Hawker Siddeley HS-125, later als British Aerospace BAe 125 en weer later als Hawker als model van Raytheon en Hawker Beechcraft. Dit model is dus door vijf verschillende productiebedrijven gebouwd.

De G-ARYC staat in het De Havilland Museum

In het De Havilland Museum staat dit toestel buiten in het gras ten toon gesteld. Het is tevens van binnen te bezichtigen. Daarbij ontstaat een goed tijdsbeeld hoe een vliegtuig er begin jaren ’60 qua interieur uitzag. En er was zelfs ook al een toilet aan boord!

Geef een reactie