Man on a Mission

ST-46 SIAI-Marchetti SF260D – Belgian Air Force

Lelystad Airport, 6 maart 2019 – Vandaag was het credo “Man on a Mission”! Er werd namelijk een heuse militaire missie gevlogen vanaf Lelystad Airport. Of zeggen we vandaag maar weer eens Lelystad Air Base!?

ST-46 SIAI-Marchetti SF260D – Belgian Air Force

Vanaf het Belgische Beauvechain (EBBE) arriveerde in de ochtend de ST-46. Dit is een SIAI-Marchetti SF260D van de Belgische Luchtmacht. Met twee vliegers aan boord kwam het toestel naar Lelystad om te tanken. Het militaire callsign van deze kist was Belgian Air Force 195.

ST-46 SIAI-Marchetti SF260D – Belgian Air Force

Nadat de kist was volgetankt pauzeerden de vliegers kort om daarna aan een missie vanaf Lelystad Airport te beginnen. Boven Drenthe was een militaire oefening aan de gang en deze SF260D zou daar “luchtsteun” bij geven. Nu is het toestel niet bewapend, dus was alleen de aanwezigheid van het vliegtuig het “wapen in de strijd”.

ST-46 SIAI-Marchetti SF260D – Belgian Air Force
ST-46 SIAI-Marchetti SF260D – Belgian Air Force

Met een pittig crosswindje werd gestart van baan 23. De zijwind was geen probleem voor deze kist met een 260 pk (191 kW) sterke Lycoming AEIO-540-D4A5 zes-cilindermotor.

ST-46 SIAI-Marchetti SF260D – Belgian Air Force

Na de start werd richting Drenthe gevlogen. Het bleek dat het oefengebied boven het plaatsje Gees lag. Daar werd gedurende een uurtje rondgecirkeld. Daarna was het RTB, oftewel Return-To-Base. De ST-46 vloog daarop weer terug naar de Flevopolder.

De ST-46 op missie boven Gees

Na de landing werd voor de tweede keer de nodige litertjes 100LL AvGas getankt. Als dat cirkelen maakt kennelijk dorstig!
Na weer een korte pauze vertrokken de mannen wederom met hun Italiaanse volbloed. Dit keer richting de thuisbasis Beauvechain Air Base.

ST-46 SIAI-Marchetti SF260D terug naar Beauvechain Air Base

Voor de aanvang van de missie konden we de SF260D even fotograferen op het platform. Daarbij viel onder andere op dat in de cockpit nog weinig aan digitale navigatiemiddelen aanwezig is. Er is in elk geval geen ingebouwde GPS aanwezig.

ST-46 SIAI-Marchetti SF260D heet nog een conventionele cockpit met lekker veel analoge metertjes
ST-46 SIAI-Marchetti SF260D – Belgian Air Force

Aan de linkerzijde van de ST-46 troffen we nog een remembrance poppy aan, de afbeelding van een klaproos. Daarbij de jaartallen 2014-18. Dit is om alle gesneuvelde soldaten tijdens de Eerste Wereldoorlog te herdenken, inmiddels ruim 100 jaar geleden.

ST-46 SIAI-Marchetti SF260D heeft een klaproos ter nagedachtenis aan de Eerste Wereldoorlog

Deze SF260D is nog een relatief jong exemplaar. Het bouwjaar is 1992 en het constructienummer van deze kist is 846. Het behoort tot een serie van 9 toestellen (ST-40 t/m ST-48) die in 1992 zijn geleverd. De overige toestellen (ST-01 t/m ST-36) zijn al tussen 1969 en 1971 afgeleverd en dus een stukje ouder.

ST-46 SIAI-Marchetti SF260D met c/n 846 en bouwjaar 1992
ST-46 SIAI-Marchetti SF260D – Belgian Air Force

De SF260’s in België vallen onder Competence Center Air (CC Air). Daarbij horen het 5sq (Egyptische Valk) en het 9sq (Groene Cocotte). Met deze toestellen wordt de elementaire training voor Belgische luchtmachtpiloten verzorgd. Ook wordt de SF260 ingezet bij het demoteam “The Red Devils”.

Ook het Belgische demoteam Red Devils vliegt met de SF260D (Schaffen Diest, 2016)

Alles bij elkaar maakte deze SIA-Marchetti tot een bijzondere bezoeker. Zover wij ons kunnen herinneren is het nog niet eerder voorgekomen dat er lokaal een militaire missie gevlogen is vanaf Lelystad Airport. Dat mag in de boeken!

Een gedachte over “Man on a Mission

Geef een reactie