AlgemeenAutogyro

Vliegende auto PH-PIO PAL-V Liberty Pioneer Edition onthuld in Genève

PH-PIO PAL-V Liberty Pioneer Edition

Genève, 6 maart 2019 – Tijdens de 89th International Motor Show in Genève (7 t/m 17 maart 2019) onthulde PAL-V haar nieuwste versie van de vliegende auto, de Nederlandse PAL-V Liberty Pioneer Edition, verwacht prijskaartje € 499.000,- excl. BTW. Voor dit bedrag krijg je dan één van de 90 nog te bouwen exclusieve eerste uitvoeringen van deze vliegende auto.
Dit speciale model is niet karig uitgerust. Zo heeft het dubbele besturing, EFIS (Electronic Flight Instrument System), power heating, details met hand-ingelegd carbon en een luxe lederen interieur van Italiaans design.

PH-PIO PAL-V Liberty Pioneer Edition hier nog zonder dubbele besturing

Om vertrouwd te raken met het toestel levert PAL-V bij dit toestel diverse kennismakings- en vervolgtrainingen. Verder een uitnodiging voor de PAL-V Sports Club en andere speciale evenementen.
Bovenop dit alles kan de klant kiezen uit speciale kleuren en speciale opties. Ook wordt het serienummer in een gold-plated plaat op het toestel aangebracht.

PH-PIO PAL-V Liberty Pioneer Edition

Van deze Nederlandse driewieler autogyro, die ook over de weg kan rijden, zijn inmiddels twee exemplaren gebouwd. Als eerste werd de PH-PAV PAL-V ONE als prototype getest. Dit werd onder andere in maart 2012 al gedaan op de vliegbasis Gilze Rijen. Daarna is het prototype, volgens ons, weinig in de lucht gesignaleerd.

Een model van de PAL-V ONE (AutoRAI Amsterdam, april 2015)

Dit prototype is vorig jaar omgebouwd naar een nieuwe uitvoering, de PAL-V Liberty. In 2018 werd de Liberty eveneens in Genève voor het eerst aan het publiek getoond. Het had daarbij een ander uiterlijk gekregen.
Nu is er ook een eerste productieversie gefabriceerd van de PAL-V Liberty, de PH-PIO en wel in de Pioneer Edition. Dit toestel is nog niet ingeschreven in het Nederlandse luchtvaartregister en heeft dan ook nog niet gevlogen. De PH-PIO maakte dit jaar zijn opwachting in Genève. Het productienummer staat op de wielkasten en is van dit toestel 00/90.

PH-PIO PAL-V Liberty Pioneer Edition met op de wielkast “Pioneer Edition 00/90”

Na de eerste 90 Pioneer Editions kan ook de “gewone” Liberty aangeschaft worden, kosten daarvan zijn naar verwachting € 299.000,- excl. BTW. Dit toestel zal minder aangekleed worden dan de Pioneer Edition.
De PAL-V is uitgerust met twee Rotaxmotoren. Daarmee kan het op de weg 180 km/u halen en binnen de 8 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren. Op de weg is 100 pk (73 kW) beschikbaar en het toestel kan 1.315 km rijden.

PH-PIO PAL-V Liberty Pioneer Edition

Om te vliegen kan de PAL-V in 5 minuten omgebouwd worden van auto naar autogyro. De wieken worden daarbij uitgeklapt en de voorstuwing wordt van de wielen overgenomen door een duwpropeller aan de achterzijde. Het principe bij de autogyro is dat de wieken door de voorwaartse snelheid aangedreven worden en zo lift realiseren.
In de lucht beschikt de PAL-V over 200 pk (147 kW) vermogen. Daarmee kan het een kruissnelheid behalen van 140 km/u. Door de lucht heeft deze vliegende auto een bereik van 400 km (bij twee personen).

PH-PIO PAL-V Liberty Pioneer Edition

PAL-V, dat gehuisvest is in Raamsdonksveer, verwacht in 2020 een EASA typegoedkeuring voor hun PAL-V te hebben. Daarna zullen pas de eerste klanten hun gereserveerde toestel ontvangen.
Om toekomstige piloten voor de PAL-V op te leiden heeft men wel al de beschikking over een autogyro (die overigens niet op de weg mag). Dit is de PH-4Q8. Deze Magni M24 Orion Autogyro is gebaseerd op Seppe/Breda.

Succes?

De vraag die velen bezig houdt is; gaat de PAL-V een succes worden? Biedt het een vervoersoplossing die praktisch toepasbaar is? Of blijft het steken bij een speeltje voor de happy few? De ontwikkelingen op gebied van elektrisch vliegende auto’s die zelfgestuurd of autonoom kunnen vliegen gaan snel. Onder andere Audi en Airbus werken op dit gebied samen.

PH-PIO PAL-V Liberty Pioneer Edition

De initiatieven van PAL-V zijn in elk geval vernieuwend en men is vasthoudend. Na een jarenlange ontwikkeling is men nog steeds “in de strijd”. De tijd zal het leren of men uit die strijd als winnaar naar boven komt!

De foto’s van de PH-PIO bij dit artikel zijn exclusief voor ons gemaakt door Niek Schenk – Content Director Automotive van de Persgroep Nederland.

 

Geef een reactie