SP-GLC Cessna UC-78B Bobcat in luchtvaartmuseum Krakau

SP-GLC Cessna UC-78B Bobcat

Krakau, 3 oktober 2012 – De Cessna T-50 Bobcat vloog voor het eerst in 1939. Het was het eerste tweemotorige vliegtuig ontwikkeld door Cessna. Het was bedoeld als licht transportvliegtuig op plekken waar de Beech 18 te groot was.
Omdat er aan het begin van de Tweede Wereldoorlog grote behoefte was aan opleidingsvliegtuigen werd de T-50 Bobcat ingezet als militair variant. De typeaanduiding werd toen AT-8 en AT-17 door het U.S. Army Air Corps. Deze types verschilden van elkaar door andere uitrusting en andere motoren. In 1942 noemde de U.S. Army Air Force dit toestel de UC-78. Zij gebruikten het toestel voor vervoer van vracht en personeel. De Bobcat biedt plaats aan vijf personen.
Deze Bobcat SP-GLC is in 1943 gebouwd en had als militair serial 43-31827.Het constructienummer van deze twin is 5765 en het is daarmee een van de 5.422 gebouwde exemplaren. Het was vanaf 1944 gestationeerd bij de 8th Air Force, Base Air Depot No. 2 in Warton, het huidige Preston aan de westkant van Engeland. Verder is bekend van dit toestel dat het op 23 mei 1944 beschadigd is geraakt bij een crash vanwege een motorstoring bij Upper Heyford.

SP-GLC Cessna UC-78B Bobcat met in de staart het logo van haar oude werkgever, Instytut Lotnictwa

Na de oorlog ontstond een groot overschot aan militaire vliegtuigen en zo kwamen veel van de Bobcats op de civiele markt terecht. Daarvan werden er 21 naar Polen verkocht. Op zich opmerkelijk, omdat na de Tweede Wereldoorlog de Oost-Europese landen meer met Russische toestellen gingen vliegen.
In 1946 kwamen de toestellen in handen van het Poolse Ministerie van Communicatie. Voor de Poolse luchtvaartmaatschappij LOT werden 14 van de 21 toestellen in 1947 luchtwaardig gemaakt door PZL Mieliec. De overige werden voor onderdelen gebruikt.
Tot 1949 heeft LOT met dit toestel gevlogen als SP-LEM. Daarna is het in gebruik genomen bij Instytut Lotnictwa, het Poolse instituut van luchtvaart. In die tijd heeft het ook een nieuwe registratie gekregen, SP-GLC. Het (oude) logo van dit instituut staat nog altijd opde staart van de SP-GLC.
In juni 1953 werden met dit toestel twee hoogterecords voor parachutespringen gevestigd. De SP-GLC vloog daarbij respectievelijk op 4.600 meter en 4.800 meter hoogte.
Tot 1962 is er met het toestel gevlogen. Uiteindelijk is het in 1967 overgedragen aan het luchtvaartmuseum in Krakau en daar is het nog altijd ten toon gesteld.

SP-GLC Cessna UC-78B Bobcat heeft met haar scherpe tanden altijd van zich af weten te bijten

Deze Bobcat is getooid met een vervaarlijke haaienbek. Ongetwijfeld hebben die scherpe tanden er toe bijgedragen dat dit toestel al die jaren van zich af heeft weten te bijten en zo de tand des tijds heeft doorstaan.

Een gedachte over “SP-GLC Cessna UC-78B Bobcat in luchtvaartmuseum Krakau

Geef een reactie