G-ARNP Beagle A.109 Airedale, een “zware” concurrent voor Piper en Cessna

G-ARNP Beagle A.109 Airedale

Koksijde, 4 juli 2015 – De G-ARNP is een Beagle A.109 Airedale uit 1961. Van dit model zijn er tussen april 1961 en juni 1963 slechts 43 gebouwd. De Airedale heeft zijn wortels liggen binnen Auster. Deze vliegtuigbouwer ging in oktober 1960 samen met Miles op in British Executive and General Aviation (handelend onder de naam Beagle).
Auster was bezig met de ontwikkeling van de Auster D.8. Dit was in grote lijnen een neuswielversie van de Auster D.6. De eerste drie toestellen (waaronder de G-ARNP) waren al in aanbouw in de fabriek in Rearsby toen Auster opging in Beagle.
De Airedale bestaat uit een buizenconstructie met vliegtuiglinnen bespannen. Het toestel is uitgerust met een Lycoming O-360-A1A motor die 180 pk (134 kW) levert. Het is een vierpersoons toestel.
Aanvankelijk was het toestel in verhouding erg zwaar. Er werd gekeken waar dit verbeterd kon worden. Daarin is men onvoldoende geslaagd. Het vliegtuig presteerde erg matig en was niet opgewassen tegen de modernere – metalen – Amerikaanse concurrenten als de Cessna 172 en de Piper PA-28 Cherokee.
Na twee prototypes en 41 productieversies (totaal 43 exemplaren) bleef de teller steken. De productie was te duur, de verkopen te laag. Beagle bleef met 20 onverkochte toestellen zitten en had berekend dat men zo’n 675 toestellen moest bouwen om uit de kosten te komen. Een niet-realistisch aantal.
Momenteel staan er nog 10 Beagle A.109 Airedales in het Britse register ingeschreven. De oudste, nummer B.503, is de hier afgebeelde G-ARNP. Dit toestel troffen we op 4 juli 2015 op Koksijde in België tijdens een Fly-In.

G-ARNP Beagle A.109 Airedale

De G-ARNP werd op 10 mei 1961 ingeschreven als Auster A.109. Het constructienummer was toen A.109-P1, de aanduiding van het eerste productietoestel. Eigenaar van het toestel was toen Beagle-Auster Aircraft Ltd. Op 9 april 1962 werd Beagle Aircraft Ltd. de eigenaar. Daarbij werd ook de typeaanduiding van het toestel gewijzigd. Sindsdien gaat het door het leven als Beagle A.109. Ook het constructienummer werd daarbij gewijzigd naar B.503. Inmiddels is het toestel bij zijn 14e eigenaar beland, maar het is nog steeds operationeel.

Overige Airedales

Tot nu toe hebben we nog maar één andere Beagle A.109 Airedale voor de camera gekregen. Dat was in 1986 op Vliegveld Hilversum Daar bracht toen de G-ATCC een bezoekje. Dit is het één-na-laatst gebouwde exemplaar (c/n B.543).

G-ATCC Beagle A.109 Airedale op Vliegveld Hilversum in 1986

Ook in Nederland is een Airedale ingeschreven geweest, namelijk de PH-SFA. Dit toestel, met constructienummer B.533 heeft gevlogen van februari 1963 tot en met januari 1967. De registratie PH-SFA is later weer gebruikt op een Fokker F-27 Friendship van NLM CityHopper.

De registratie PH-SFA werd later weer gebruikt op een Fokker F27- 400 Friendship van NLM CityHopper

Op internet kwamen we een productieoverzicht tegen van de Beagle A.109 Airedale. Dat overzicht is HIER te vinden.

Geef een reactie