BizjetsSportvliegtuigen

Vertrek Challenger 850 en een Oostenrijkse Cirrus SR22T

OY-NNA Bombardier CL-600-2B19 Challenger 850 in de grijze mist

Lelystad Airport, 22 maart 2019 – Na 19 dagen verblijf in de spuithal van Satys op Lelystad Airport was vandaag het vertrek gepland voor de OY-NNA Bombardier CL-600-2B19 Challenger 850. Deze forse bizjet was in bijna drie weken voorzien van een nieuwe laklaag. Op het eerste gezicht is er bitter weinig veranderd aan het kleurenschema. Het is nog steeds hoofdzakelijk taupe kleurig met een rood biesje. Ook de Deense registratie is ongewijzigd gebleven.

OY-NNA Bombardier CL-600-2B19 Challenger 850

Het vertrek van de OY-NNA stond gepland voor 09:00 uur. De kist was voor die tijd netjes uit de spuiterij gereden. Ook de benodigde brandweer was aanwezig. Hoe langer een vliegtuig is, hoe meer brandweerlieden stand-by moeten staan. Helaas, het vertrek kon niet op de geplande tijd plaatsvinden, een grijze deken van mist belemmerde het zicht.

OY-NNA Bombardier CL-600-2B19 Challenger 850

Zo’n bizjet kan natuurlijk prima IFR vertrekken en dan zijn deze weerscondities geen probleem. Echter op Lelystad Airport kunnen vliegtuigen alleen nog maar VFR vertrekken, met voldoende zicht en vrij van wolken. En als die wolken nu eventjes op de grond hangen kun je dus ook niet VFR vliegen.
De kist bleef wachten op beter weer. Dat deed men met de deur open en de APU (generator voor stroom) aan.
Uiteindelijk lukte het om rond 11:15 uur alsnog te vertrekken. Daar hebben we echter niet op gewacht. We moeten het daarom doen met een paar ‘mistige’ foto’s tijdens het wachten.
De OY-NNA vertrok naar Moskou, naar een van de drie luchthavens rond die stad; Vnukovo (UUWW). Geen alledaagse bestemming vanuit de Flevopolder. Hoewel het een Deens geregistreerd toestel is, hebben we het vermoeden dat de broodheer van deze kist in Rusland verblijft.

Oostenrijker

Tegelijk met de OY-NNA was er nog een leuke bezoeker in de mist waar te nemen, de OE-KMR. Dit is een Cirrus SR22T g5 GTS. Het constructienummer is 0557. Deze kist wordt geëxploiteerd door Airlink Luftverkehrs GmbH uit Salzburg.

OE-KMR Cirrus SR22T g5 GTS

De OE-KMR is een SR22 met een turbo en is in 2013 gebouwd. Het is voorzien van een luxe GTS uitvoering en het is een Cirrus SR22 uit de 5e generatie. Inmiddels is men bij de 6e generatie, een nog weer verder ontwikkeld model.

OE-KMR Cirrus SR22T g5 GTS is een model uit de 5e generatie
Het typeplaatje van de OE-KMR met constructienummer 0557

De kist heeft voorheen een tijdje als N892TT in Europa gevlogen. Met dat kenmerk kwamen we dit kistje tegen tijdens een Cirrus owner meeting op Stadtlohn-Vreden op 1 februari 2014. Op 14 juni 2014 werd het overgeschreven naar het Oostenrijkse register.

Hier hetzelfde toestel nog als N892TT geregistreerd (Stadtlohn-Vreden , 1 februari 2014)

De OE-KMR was op de dag hier hiervoor uit Salzburg gekomen. Na een nachtje op het platform voor de toren vertrok het halverwege de middag weer naar de thuisbasis.

Geef een reactie