AirShowSportvliegtuigen

Sukhoi Su-26MX ‘Dutch Rush’ klaar voor seizoen 2019

PH-SMX Sukhoi Su-26MX

Texel Airport, 24 maart 2019 – Deze zondag was de PH-SMX Sukhoi Su-26MX ‘Dutch Rush’ voor het eerst dit seizoen weer boven Texel waar te nemen. Deze aerobatic krachtpatser staat op dit Waddeneiland gebaseerd en had de winter zo te zien goed doorstaan. In die rustperiode is het voorzien van enige onderhuidse modificaties. Die werden vandaag even getest aan de vooravond van een nieuw show-seizoen.

PH-SMX Sukhoi Su-26MX

De PH-SMX is een van de weinige Russische Sukhoi toestellen in het Nederlandse luchtvaartregister. Er is nog één andere Sukhoi ingeschreven, de PH-KAH, een Sukhoi Su-29 (gebaseerd op Teuge). Dat is het tweezits-broertje van de Su-26.

PH-KAH is de ander Sukhoi in Nederland, in dit geval een Sukhoi Su-29 (Lelystad, maart 2016)

Raspaard

De PH-SMX is in 1990 gebouwd en heeft als constructienummer 51-05. Het eerst was het in de VS ingeschreven als N360MJ. Toen had het een roze-wit fabrieks-kleurenschema. In februari 2012 werd de Hongaarse registratie HA-DRP aan het toestel toegekend en kreeg het zijn oranje-zwarte kleuren. Met die registratie heeft het ook in Nederland gevlogen. Sinds 21 maart 2013 vliegt het als PH-SMX.

Hetzelfde toestel hier nog als HA-DRP (Texel juli 2012)

Aan de knuppel zat de vertrouwde jockey van dit raspaard, Frank van Houten (bijnaam ‘Woody’). De Su-26MX is geen katje om zonder handschoenen aan te pakken. Maar Frank van Houten kent dit toestel inmiddels door-en-door. Hij is een zeer ervaren piloot met een carrière die begon bij de Koninklijke Marine op de Lynx helikopter en de P-3C Orion. Tegenwoordig vliegt hij als captain op een Bombardier Global 6000 voor Netjets.

De Jockey van de PH-SMX, Frank ‘Woody’ van Houten

Stof wegblazen

Vandaag was het tijd om het stof van de negen cilinders van de Vedeneyev M14P stermotor (360 pk – 270 kW) te blazen. Aan de kop van baan 22 werd vol gas gegeven en al na een paar meter kwam het kistje al los. Met lekker veel vermogen werd verticaal het circuit verlaten. Altijd stoer als je dat kunt doen!

PH-SMX Sukhoi Su-26MX

Boven het veld werden een paar checks uitgevoerd. Om in termen van de Twentse cabaretier Herman Finkers te spreken: “Het motortje liep als een naaimachientje… verder mankeerde er niks aan!” 😉 Hierna was het tijd om de teugels even lekker te laten vieren.

PH-SMX Sukhoi Su-26MX laat de teugels vieren

Texels lammetje

De Sukhoi mocht als een pasgeboren Texels lammetje (die zijn er trouwens veel momenteel!) rond darren. Loopings, rolls, hammerheads, alles kwam voorbij. Ook het rooksysteem leek naar behoren te werken. Dat maakte het plaatje ‘af’ naast de feloranje verschijning van het toestel tegen de frisblauwe lucht.

Dartelen als een pasgeboren Texels lammetje!

Ready to rush

Na een kwartiertje werd de landing ingezet en kwam de kist tot stilstand voor de onderhoudshangaar. Daar werd door van Houten en de technici kort de vlucht geëvalueerd en men leek erg tevreden te zijn. Voor korte tijd ging de Sukhoi nog even de stal in om vervolgens later op de middag nog een kort vluchtje te maken.

PH-SMX Sukhoi Su-26MX
PH-SMX Sukhoi Su-26MX gaat weer terug de hangaar in

‘Dutch Rush’ lijkt daarmee klaar te zijn voor het (internationale) showcircuit voor 2019. We kunnen niet wachten!
Wil je meer over Dutch Rush weten, of het toestel boeken voor je eigen feestje? Kijk dan op https://www.dutchrush.nl/.

Geef een reactie