HelikoptersWarbirds

Het is voorjaar want de leeuweriken trekken alweer noordwaarts

2-HAWK Sud Aviation SA-318C Alouette II

Lelystad Airport, 28 maart 2019 – Aan het begin van de avond landde er een vreemde vogel op Lelystad Airport. Het bleek te gaan om de 2-HAWK, een prachtige Sud Aviation SA-318C Alouette II. Een klassieke helikopter van inmiddels al bijna 50 jaar!

2-HAWK Sud Aviation SA-318C Alouette II

Oorsprong

Deze Alouette II (= Frans voor Leeuwerik) is gebouwd in Gosselies in België op 2 mei 1969. De typeaanduiding was toen SE-3180. Op 7 mei 1969 vloog het toestel voor het eerst met als piloot Jean-Jacques Mans. Kort daarop is het als OL-A68 bij de Belgische Landmacht in dienst getreden.
Op 10 mei 1974 werd na een modificatie de typeaanduiding gewijzigd in SA-318C. Het Radio callsign van deze heli werd OTA-CZ. Op het toestel prijkte als registratie A68. Als constructienummer wordt 2068 gegeven. Dit is alleen niet op het typeplaatje terug te vinden. Wel staat hier nog de originele typeaanduiding SE-3180 op. Dit is nimmer aangepast na de conversie naar een SA-318C.

Het typeplaatje van de 2-HAWK Sud Aviation SA-318C Alouette II

Palmares

In 1993 en 1994 heeft deze Alouette II dienstgedaan voor de UN in Uganda en Rwanda. Ook heeft het gevlogen voor het Belgische demonstratieteam “Blue Bees”. Uiteindelijk is ergens tussen 2008 en 2009 uit dienst genomen. Medio 2009 stond het in opslag op Bierset.

2-HAWK Sud Aviation SA-318C Alouette II

Civiele carrière

Hierna is het naar Hongarije verhuisd. Daarbij zijn twee kenmerken bekend, eerst HA-RRY en later HA-WKY. Vervolgens is het op 1 juni 2018 in het register van Guernsey terechtgekomen. Toen is het de 2-HAWK geworden en kwam het op naam te staan van Guy Harrison in Engeland.

2-HAWK Sud Aviation SA-318C Alouette II

Er is nimmer veel aan het uiterlijk van de helikopter gewijzigd. Deze is nog altijd legergroen, zoals het in België gevlogen heeft. Wel is het onderstel verhoogd. Het toestel staat hoger op de poten dan bij de Belgische Landmacht.

Verkocht

De 2-HAWK werd op internet te koop aangeboden in de regio Sussex (UK). De vraagprijs voor het toestel was € 138.000,-. Daarbij was te zien dat het toestel inmiddels 8.610 uur op de teller heeft staan. De huidige motor kan nog 355 uur mee alvorens groot onderhoud nodig is. Ook wordt er een reservemotor mee aangeboden die nog 400 uur mee kan. De rotorbladen kunnen nog 1.200 uur mee.

2-HAWK Sud Aviation SA-318C Alouette II

Klaarblijkelijk is het toestel verkocht. Vandaag begon het aan zijn afleveringsvlucht. Naar… IJsland! En dat loopt via Lelystad zult u zich afvragen? Welnu, de heli was op weg vanuit de UK naar Hoogeveen. Echter een niet functionerende transponder, wat omvliegen, een slinkende brandstofvoorraad en een steeds voller wordende blaas van de piloot deed de tweekoppige bemanning besluiten om uit te wijken naar Lelystad Airport.

2-HAWK Sud Aviation SA-318C Alouette II

Uitwijker

Geheel onvoorbereid – en dus ook niet via de normale procedure via het reporting point HOTEL – kwam de 2-HAWK binnen. Er werd na de landing direct getankt en er werd direct afgetapt. 😉 Daarna werd de helikopter voor de toren neergezet. De bemanning was er wel even klaar mee. De heli werd niet vastgezet (het waaide ook nauwelijks) en er kwam geen doek over de cabine (wat wij voor de foto niet erg vonden). Men wilde lekker naar een hotel om even op verhaal te komen. Morgenvroeg (29 maart) hoopt men door te vliegen naar Odense (EKOD) in Denemarken. Vanaf daar wordt vermoedelijk nog meer noordwaarts gevlogen om dan per boot de oversteek naar IJsland te gaan maken.
Het kan dus goed dat we deze heli voor het laatst als 2-HAWK op het Europese vaste land hebben gezien. Vermoedelijk zal het eerdaags overgeschreven worden naar het IJslandse register.

2-HAWK Sud Aviation SA-318C Alouette II (zonder platformlicht)

Onze dank gaat uit naar de havendienst van Lelystad Airport die het maken van de foto’s mogelijk heeft gemaakt. Met of zonder platformverlichting, allemaal geen probleem. Alles voor een mooie foto! Dank dame & mannen! 😎

2-HAWK Sud Aviation SA-318C Alouette II (zonder platformlicht)

 

Geef een reactie