Bizjets

REGA Swiss Air-Ambulance Bombardier 604 Challenger HB-JRB wordt omgespoten voor Zwitserse Luchtmacht bij Satys

HB-JRB Bombardier CL-600-2B16 Challenger 604

Lelystad Airport, 29 maart 2019 – De Zwitsers vliegende ambulance-organisatie REGA Swiss Air-Ambulance heeft sinds vorig jaar drie fonkelnieuwe ambulancevliegtuigen. Hun drie oude Bombardier CL-600-2B16 Challenger 604 HB-JRA (c/n 5529), HB-JRB (c/n 5530) en HB-JRC (c/n 5540) – allen bouwjaar 2002 – zijn vervangen door een drietal Bombardier CL-600-2B16 Challenger 650 (HB-JWA (c/n 6092), HB-JWB (c/n 6105) en HB-JWC (c/n 6114).

HB-JRB Bombardier CL-600-2B16 Challenger 604

Verkehrshaus der Schweiz

Voor de oude toestellen is een nieuw onderkomen gevonden. Het eerste toestel, de HB-JRA, is geschonken aan het Verkehrshaus der Schweiz in Luzern. Dit toestel had de meeste vlieguren van de drie en zelfs de meeste vlieguren van dit type wereldwijd. Daarom werd besloten om niet langer met deze kist te blijven vliegen maar het te schenken aan dit mooie transportmuseum.

HB-JRA Bombardier CL-600-2B16 Challenger 604 hier nog actief op Genève (19 mei 2015)

De laatste vlucht van het toestel was op 6 november 2018 van Zurich naar Alpnach, een Militair vliegveld niet ver van Luzern. In een tent zijn daar nog bruikbare onderdelen van het vliegtuig gehaald voordat het naar het museum ging. Vanaf Alpnach is het op 7 en 8 maart 2019 op dieplader (over de weg) en een ponton (over de Vierwaldstätter See) in twee dagen naar het Verkehrshaus der Schweiz getransporteerd. Daar wordt het toegevoegd aan de buitencollectie.

In de buurt van deze HB-ICC Convair CV-990 Coronad van Swissair zal de HB-JRA een plekje krijgen

Swiss Air Force

De HB-JRB en HB-JRC hadden minder vlieguren op de teller. De REGA heeft de kisten weten te verkopen aan de Zwitserse Luchtmacht. Zij gaan er vanaf 2019 mee vliegen, ook weer als ambulancevliegtuig. Men voorziet voor deze kisten een toekomst tot 2031.

HB-JRB Bombardier CL-600-2B16 Challenger 604 hier nog actief eveneens op Genève (26 mei 2016)
De HB-JRB had nog voldoende uren over om effectief ingezet te kunnen worden.

Begin 2018 heeft de Zwitserse regering groen licht gegeven voor de aanschaf van de toestellen. Daarvoor is SFR 13 miljoen gereserveerd. Zwitserland wilde de capaciteit uitbreiden om landgenoten in nood in het buitenland bij te kunnen staan. Ook hoopt men met deze toestellen wereldwijd humanitaire hulp te kunnen bieden.
Op dit moment maakt de Zwitserse Luchtmacht gebruik van een Beech 1900D turboprop-vliegtuig (T-729). Dit toestel is echter aan modernisering toe. De wens om de capaciteit uit te breiden en de noodzaak voor onderhoud maakt dat dit vliegtuig verkocht zal gaan worden als de Challengers in dienst komen.

HB-JRB Bombardier CL-600-2B16 Challenger 604

De HB-JRB en HB-JRC zijn op 27 december vanaf Zurich overgevlogen naar Berlijn Schönefeld. Daar hebben beide toestellen diverse modificaties gekregen en werd groot onderhoud gepleegd om ze geschik te maken voor hun nieuwe (militaire) loopbaan. Het interieur van de toestellen is daarbij in tact gebleven zodat het nog altijd als vliegende ambulance kan functioneren.

Nieuw uniform

Bij een nieuwe militaire functie hoort natuurlijk ook een mooi nieuw uniform. Voor die reden kwam het eerste toestel, de HB-JRB, op 29 maart 2019 aan bij de spuithal van Satys op Lelystad Airport.

HB-JRB in de landing op Lelystad Airport

Men had de kist eigenlijk al een weekje eerder verwacht maar gebrek aan onderdelen was de oorzaak van de vertraagde aankomst.

HB-JRB Bombardier CL-600-2B16 Challenger 604

Als de HB-JRB over een paar weken gereed is en weer uit de spuithal komt zal het waarschijnlijk een witgrijs kleurenschema hebben. Zo zien de Beech1900D, de Falcon 900EX en de Pilatus PC-24 van de Zwitserse Luchtmacht er ook uit.

We gokken erop dat de HB-JRB een soortgelijk kleurenschema krijgt als deze T-785 Dassault Falcon 900EX “Swiss Air Force One”

Het toestel zal overigens nog wel als HB-JRB naar buiten komen. Of het een militair serial krijgt is ons nog niet bekend maar dat lijkt niet onwaarschijnlijk. Na vertrek zal de plek gevuld worden door de tweede Challenger, de HB-JRC.

HB-JRB Bombardier CL-600-2B16 Challenger 604

Vandaag kon de HB-JRB in een mooi voorjaarszonnetje voor de laatste maal in zijn kenmerkende REGA-kleurenschema gefotografeerd worden. Na de landing verdween het toestel direct in de spuithal en gingen de deuren dicht.

HB-JRB Bombardier CL-600-2B16 Challenger 604 net voordat het de spuithal van Satys wordt binnengesleept

Meer lezen over de REGA-organisatie? Dat kan in dit artikeltje op AirOnline.nl.

Geef een reactie