Lelystad Airport, 29 maart 2019 – Naast de komst van de REGA Challenger voor de spuithal was er nog meer te zien op deze zonnig voorjaarsdag. Leukste bezoeker was de PH-NCE vanaf Teuge. Deze Erco 415CD Ercoupe is al een echt oudje met als bouwjaar 1947. Het is zelfs het langst ingeschreven vliegtuig in het Nederlandse luchtvaartregister, sinds 1949.
Het meest bijzondere aan dit type is niet alleen zijn dubbele staart, maar het ontbreken van een voetenstuur. Dit om het vliegen (nog) gemakkelijker te maken. Een systeem dat na de Ercoupe eigenlijk geen vervolg meer heeft gezien.
Vliegend kunstwerk
De N25FP gooit hoge ogen als het gaat om wie de wedstrijd wint met de meest bijzonder beschilderde Bonanza ter wereld. Het toestel is vorig jaar overgespoten. Daarbij is een ontwerp van de kunstenaar TRIK toegepast naar idee van de eigenaar zelf.
De N25FP vliegt niet zo vaak en we hadden het toestel alleen nog maar in de hangaar kunnen fotograferen. Vandaag lukte dat “in het wild”. De N25FP deed een retourtje Genk-Zwartberg.
Bezoekers
De Oostenrijkse Diamond DA 62 OE-FBJ zien we wel vaker op Lelystad. Ook wordt deze kist regelmatig op Teuge gesignaleerd. De eigenaar verblijft afwisselend in Nederland en Hongarije. De OE-FBJ was op bezoek bij Wings over Holland, de importeur van dit vliegtuigtype.
De drie Piper Aztecs van Ravenair zijn nog altijd op Lelystad Airport aanwezig. Ze staan in de hangaar naast HeliCentre. Aangezien de kisten vaak lange vluchten maken komt het ook relatief snel voor dat er onderhoud aan de toestellen gepleegd moet worden. Dat laat men uitvoeren bij Dynamic Aviation. Twee van de drie kisten gingen vandaag na gedane arbeid gebroederlijk achter elkaar op pad voor hun benodigde doorsmeerbeurtje.
De nieuwste Blackshape Prime BS100 in Nederland, de PH-4S7, stond sinds zijn aankomst bij Zelf Vliegen (de importeur) in de hangaar. Vandaag vertrok het kistje naar Flugplatz Grefrath-Niershorst (EDLF). Onze inschatting is dat dit de nieuwe thuisbasis van deze rood-witte Blackshape is.
Op dit veldje, net over de grens bij Venlo, staan wel meer Nederlands geregistreerde toestellen. Een daarvan is de PH-HCG. Deze Reims/Cessna FR172J Reims Rocket vervulde de rol van taxi voor de piloot van de PH-4S7. Beide kistjes vertrokken achterelkaar naar Duitsland.
De oude Cessna 182C Skylane D-EYST was nog aanwezig naast de hangaar van Bogaerds Cord. Een van de monteurs van dit bedrijf taxiede met de kist naar SIERRA1 om daar – op de geëigende plek daarvoor – even proef te draaien.
Bij Bogaerds Cord was eveneens de PH-ELT in onderhoud. Dit is de Aviat A-1 Husky die op terlet gebruikt wordt om zweefvliegtuigen omhoog te slepen. Het is een vaste klant bij dit onderhoudsbedrijf en is hier dus wel vaker.
Twee bezoekende Sportcruisers. Eentje kwam van Eindhoven (PH-ZLV) en de andere hoort thuis op Teuge (PH-VTA).
Nog twee bezoekers in de vorm ven de D-EJAA en PH-JBG. De D-EJAA is een Beech A36 Bonanza 36 die thuishoort op Hilversum. De PH-JBG komt van Teuge en vertrok na één touch and go ook weer die kant op.
Locals
De 2-ZEUZ ging op pad voor een VFR-vluchtje naar het Duitse Waddeneiland Borkum. Leuk tripje! Bij vertrek was de uitschuifbare staartboom goed te zien. Naast vervoer van personen kan deze kist namelijk ook ingezet worden als relay-vliegtuig bij live uitzendingen op locaties.
Fotogalerij
Hieronder een fotogalerij met wat beelden van lokaal gebaseerde toestellen