Twins

N18JL Cessna T337G Super Skymaster overnacht op Lelystad Airport

N18JL Cessna T337G Super Skymaster

Lelystad Airport, 6 april 2019 – De N18JL Cessna T337G Super Skymaster was de dag hiervoor aan het einde van de middag op Lelystad Airport geland. Het doel was om te blijven overnachten.
Deze twin kwam eerder die dag uit het Franse Colmar gevlogen met een tussenstop op Mönchengladbach in Duitsland.
Na de nacht is de Super Skymaster vandaag even na één uur weer vertrokken. Ondanks de matige zichtcondities vloog men naar het Gimbergen bij Brussel. Daar is het na een klein uurtje vliegen geland.

De route van de N18JL van Lelystad Airport naar Grimbergen in België

De Cessna Skymaster

De Cessna 337 Skymaster met zijn dubbele staart is een bijzonder vliegtuig. Het is namelijk een tweemotorig toestel met zowel voor als achter een motor. De voorste propeller trek de kist, de achterste duwt juist. Deze configuratie wordt ook wel ‘Push-Pull’ genoemd.

N18JL Cessna T337G Super Skymaster uitgerust met dubbele staart, een motor die duwt en een motor die trekt

Het voordeel van deze motoropstelling is dat bij het uitvallen van één van de motoren het toestel netjes rechtuit blijft vliegen. Een tweemotorig toestel met motoren in de vleugels trekt naar de kant van de motor die uitvalt. Iets waar een vlieger gelijk op moet anticiperen met zijn voetenstuur.
In totaal zijn er 2.993 exemplaren in diverse uitvoeringen gebouwd tussen 1961 en 1982. De Skymaster is zowel civiel als militair gebruikt. Die laatste uitvoering kreeg als aanduiding Cessna O-2 mee.

Drukcabine

De N18JL stamt uit 1974 en heeft als constructienummer P337-0165. De P (van pressurized) in dit nummer duidt op het feit dat dit toestel is uitgerust met een drukcabine. Van deze uitvoering zijn in totaal 292 toestellen gemaakt. Als motoren heeft het een tweetal 225 pk (165 kW) turbocharged Continentals aan boord. Vanwege de turbomotoren is de toevoeging ‘Super’ aan de typeaanduiding toegevoegd.

N18JL Cessna T337G Super Skymaster

De T337G Super Skymaster onderscheidt zicht van andere Cessna (Super) Skymasters doordat het aan weerszijden vier kleine vierkante raampjes heeft in plaats van twee grotere, rechthoekige, exemplaren bij de versies zonder drukcabine. De kleine raampjes maken het beter mogelijk om de cabine luchtdicht te maken zodat met overdruk in de cabine gevlogen kan worden op grote hoogtes (tot maximaal 30.300 ft).

N18JL Cessna T337G Super Skymaster

Er is nog een significant verschil bij de drukcabineversie, de deur. Heeft een Skymaster zonder drukcabine aan weerszijden een openslaande deur, de pressurized versie heeft maar één deur en wel aan de rechter kant van het toestel. Deze deur bestaat uit twee delen. De bovenste helft klapt omhoog, de onderste naar beneden en vormt dan meteen een opstapje om het toestel in te komen.

Aan de rechterkant heeft de Cessna T337G Super Skymaster een deur in twee delen
Aan de linkerkant van de Cessna T337G Super Skymaster zit geen deur

Eenzelfde verschil in configuratie kent Cessna bij de eenmotorige Cessna P210. De versie met een drukcabine van dat type is op een gelijke manier te onderscheiden.

N18JL Cessna T337G Super Skymaster is in Europa een zeldzaam type

De Cessna Skymaster is in Europa een redelijke zeldzaamheid, altijd al geweest eigenlijk. Het is volgens mij echt een vliegtuig voor liefhebbers. En die zijn er nog, getuige dit exemplaar vandaag op Lelystad Airport!

Een gedachte over “N18JL Cessna T337G Super Skymaster overnacht op Lelystad Airport

Geef een reactie