MuseumOld Timers

PH-NIE Nieuport 28C1 replica van Stichting Vroege Vogels vliegt

PH-NIE Nieuport 28C1 Replica

Lelystad Airport, 8 april 2019 – Op maandagavond werd een tweede vlucht gemaakt met de PH-NIE Nieuport 28C1 replica van de Stichting Vroege Vogels. De vrijdag hiervoor had het zijn eerste vlucht boven Nederland gemaakt. Tussen 25 juni 2004 en 20 december 2005 was het wel al als PH-NIE ingeschreven maar toen heeft het nimmer gevlogen. Er is in die tijd alleen mee getaxied.

PH-NIE Nieuport 28C1 Replica

De replica had in de Verenigde Staten ongeveer 40 uur gevlogen als N6256 voordat het in april 1996 naar Nederland is verscheept. Sinds afgelopen vrijdag zijn daar nu de eerste Nederlandse minuten op de teller bijgekomen.

PH-NIE Nieuport 28C1 Replica
PH-NIE Nieuport 28C1 Replica

Het was aan het einde van deze maandag goed vliegweer. Een mooi avondzonnetje en een oostelijk windje dat recht op de baan stond. Voor Arie Bogaerds Jr. van Vroege Vogels reden genoeg om een tweede vlucht te maken.

PH-NIE Nieuport 28C1 Replica

Behoedzaam en met een zorgvuldig opgewarmde motor werd naar de kop van baan 05 gereden. Het was rustig in het circuit en dus kon Arie – na zijn checks – gelijk oplijnen. Na een korte aanloop kwam het kistje los en klom de PH-NIE rustig naar de circuithoogte.

PH-NIE Nieuport 28C1 Replica

Boven het veld werden een paar bochten gedraaid en werd wat gewisseld met vlieghoogtes. Voor ons de uitgelezen gelegenheid om het kistje – dat recht boven ons vloog – te fotograferen. Sommige van de foto’s wekken de indruk dat het kistje aerobatic-manoeuvres aan het uitvoeren was maar dat is optisch bedrog. Er werd juist uiterst behoedzaam gevlogen.

PH-NIE Nieuport 28C1 Replica
PH-NIE Nieuport 28C1 Replica
PH-NIE Nieuport 28C1 Replica

Na dit ‘airwork’ maakte de PH-NIE nog een drietal touch and go’s, daarna een fullstop. Vervolgens werd weer koers gezet richting hangaar.

PH-NIE Nieuport 28C1 Replica
PH-NIE Nieuport 28C1 Replica taxiet terug naar de hangaar

De motor werd nog even stationair gedraaid en kwam daarna tot rust. Wat restte was een big smile op het gezicht van de happy pilot!

Arie Bogaerds Jr. – a happy pilot! 😎

De vlucht van de Nieuport werd gade geslagen door drie andere vrijwilligers van Vroege Vogels. Aanwezig waren de voorzitter Arie Bogaerds Sr., Candy den Harder die verantwoordelijk is voor de PR van de Stichting en Jan Willem Honders. Hij heeft veel sleutel-uurtjes in dit toestel zitten en zal naast Arie eerdaags ook op de PH-NIE gaan vliegen. Jan Willem heeft al staartwiel-ervaring met zijn eigen PH-BCF – SkyStar Kitfox Classic IV.

De Vroege Vogels op de grond; vlnr Candy, Arie Sr. en Jan Willem

Geschiedenis

Even iets over de geschiedenis van de Nieuport 28. Het toestel is van Franse makelij en er zijn er ongeveer 300 van gebouwd. Het toestel was eigenlijk tweede keus. De Fransen en Amerikanen die vochten op het strijdtoneel van de Eerste Wereldoorlog verkozen de SPAD XIII boven de Nieuport 28. Alleen bij gebrek aan voldoende SPAD’s werd de Nieuport toch tijdelijk voor een paar maanden ingezet.

PH-NIE Nieuport 28C1 Replica

Er zijn tussen maart en augustus 1918 in totaal vier squadrons met Amerikaanse vliegers gevormd met de Nieuport 28. Daarmee werd dit type het eerste gevechtstoestel in Amerikaanse dienst.
Na de oorlog zijn er zo’n 50 exemplaren naar de Verenigde Staten getransporteerd. Daar hebben ze vooral civiel gevlogen. De Nieuport 28 is onder andere in diverse Hollywood films gebruikt in die tijd.

PH-NIE Nieuport 28C1 Replica

Oorspronkelijk had de Nieuport 28 een Gnome 9N rotatiemotor. Deze krachtbron leverde 160 pk (102 kW). De replica van de Vroege Vogels is uitgerust met een nieuwere en meer betrouwbare Warner Scarab SS-165 stermotor met zeven cilinders. Deze motor is in productie geweest vanaf 1928 tot begin jaren ’40. De gebruikte motor is dus niet origineel maar inmiddels wel een oudje. Dit type werd onder andere ook toegepast op de Cessna 165 Airmaster en de Fairchild 24.

PH-NIE Nieuport 28C1 Replica met zijn Warner stermotor
PH-NIE Nieuport 28C1 Replica met zeven cilinders

PH-NIE

Op het koperen geboortekaartje aan de buitenkant van de cockpit van de PH-NIE staat te lezen dat het toestel gebouwd is door Chuck M. Brady uit Illinois. Bij de bouw zijn tekeningen gebruikt van John Schuler. Het bouwjaar 1918 op het plaatje is niet juist. In het Amerikaanse bevolkingsregister voor vliegtuigen staat 1991 als geboortejaar vermeld en het constructienummer 1.

Het typeplaatje van de PH-NIE Nieuport 28C1 Replica

Toen het toestel af was werd het gekocht door Frank Ryder en zijn Replica Fighter Museum in Guntersville, Alabama. In 1993 namen zij deze kist mee naar het evenement Sun-and-Fun in Florida. Daar sleepte het de ‘Grand Champion’ award in de wacht.

PH-NIE Nieuport 28C1 Replica

Frank Ryder was de oprichter en eigenaar van Ryder Truck Rentals. In zijn museum had hij een van de grootste collectie vliegtuigen (20+) uit de Eerste Wereldoorlog (originele en replica’s). Helaas is Frank Ryder op 22 december 1994 omgekomen bij een vliegtuigcrash met zijn Piper Malibu. Ook zijn vrouw en zoon kwamen hierbij om het leven. Het museum sloot daarop haar deuren. De toestellen van Ryders Replica Fighter Museum zijn vervolgens geveild. Zodoende heeft de Nieuport zijn weg naar Nederland gevonden en is in de collectie van Jaap van Mesdag bij de Stichting Vroege Vogels gekomen.

PH-NIE Nieuport 28C1 Replica

Ace

De PH-NIE is in de kleuren stoken van het vliegtuig waarmee indertijd Lieutenant Kenneth Lee Porter vloog bij het 147th Pursuit Squadron. Hij vloog van april 1918 tot augustus 1918 op de Nieuport 28. Op 2 juli 1918 schoot hij samen met een andere vlieger een Duitse Pfaltz D.III neer. Daarna stapte hij over op de SPAD XII. In totaal schoot hij nog eens vier vijandelijke toestellen uit de lucht en dat maakte hem op 12 oktober 1918 een zogenaamde Ace-vlieger. Die eer kreeg men bij vijf of meer luchtoverwinningen.

PH-NIE Nieuport 28C1 Replica

De militaire registratie van het toestel van Kenneth Lee Porter was ’15’. Hij werd uiteindelijk commandant van de C-flight van het 147th squadron. Dat verklaart de C boven op de vleugel.

PH-NIE Nieuport 28C1 Replica met C 15 op de vleugel

Dan nog even een Martin Gaus-momentje; Als squadron embleem had het 147th squadron een Rat Terriër. De Rat Terriër is in 1820 in Groot-Brittannië ontstaan uit een kruising tussen de gladharige Fox Terriër en de Manchester Terriër. In 1890 werden ze naar Amerika gebracht waar de fokkers aldaar dit ras nogmaals gingen kruisen, ditmaal met de Beagle en de Whippet. Fokkers wilden het jachtinstinct van de Beagle behouden, maar de snelheid en de behendigheid van de Whippet erbij krijgen. De Rat Rerriër staat op de PH-NIE met daarbij de leuze van het squadron “Who Said Rats”.

PH-NIE Nieuport 28C1 Replica met ‘Who Said Rats”
PH-NIE Nieuport 28C1 Replica, vering d.m.v. elastisch touw en banden van een bromfiets

BeNeLux replica’s

Er zijn in de BeNeLux nog meer vliegende Nieuport 28 replica’s. Ze zijn mooi gelijk verdeeld over België, Nederland en Luxemburg.
Bij het Stampe en Vertongen Museum op de luchthaven Antwerpen verblijft de OO-SMC. Dit is de ex N128CX, c/n 1192.

OO-SMC Nieuport 28C1 Replica

In Luxemburg vliegt de LX-NIE. Dit is een replica met c/n 100. De eigenaar hiervan is Thierry Roussel. Deze replica is gebouwd uit een pakket van Airdrome Aeroplanes en heeft een moderne Rotec stermotor.

LX-NIE Nieuport 28C1

 

2 gedachten over “PH-NIE Nieuport 28C1 replica van Stichting Vroege Vogels vliegt

  1. Dag Berend-Jan,
    Is het jou ook opgevallen, dat de 5 van 15 de vorm van een 2 heeft: op z’n kop en gespiegeld.
    Groet, Frans.

  2. Ha Frans,

    Nu je het zegt valt het op! Scherp gezien! Ik zal het eens navragen. De belettering is indertijd in de VS al aangebracht.

    Groet,
    Berend Jan

Geef een reactie