Lelystad Airport, 7 april 2019 – De leukste bezoeker op deze zonovergoten en warme dag was de N6024A. Dit is een Beech V35B Bonanza (c/n 10210) met een mooie V-staart. Deze kist uit 1979 arriveerde vanuit Frankfurt-Egelsbach (EDFE).
In de loop van de middag vertrok de Bonanza weer. Men vloog IFR terug naar waar men vandaag was gekomen. Aan de Duitse tongval van de piloot te horen lijkt me deze Beech in Duitsland gebaseerd.
De Oostenrijkse Pilatus PC-12 OE-EGO vertrok weer huiswaarts. Deze turboprop was vrijdag met grijs weer aangekomen. Het vertrek was met een mooi zonnetje erbij. Vandaar dat we nog maar even in de herkansing wat mooiere foto’s van de OE-EGO hebben gemaakt.
Ook was op vrijdag de Flight Design CTSW G-CEKT gearriveerd. Dit ultralight toestelletje heeft het hele weekend op het platform gestaan en is laat in de middag opgestegen.
Fotokisten
Hij was al een paar keer eerder geweest en de laatste dagen stond hij ook al op het veld maar dan in een hangaar. We hebben het over de OY-SYS met als callsign BIioflight08. Dit is de nieuwste aanwinst van het Deense bedrijf Bioflight.
Omdat het vandaag mooi weer was vertrok de OY-SYS al vroeg op een fotomissie. In de loop van de middag keerde men terug om vervolgens weer in de hangaar (bij HeliCentre) te worden geparkeerd.
De OY-SYS is een Vulcanair P.68C met als bouwjaar 2018. Het constructienummer is 506/C.
De laatste jaren schafte Bioflight vijf van deze nieuwe kisten aan. In 2018 waren dat de OY-SYS en OY-SNS (c/n 504/C). In 2017 kocht men de OY-MIS (c/n 500/C), OY-MLS (c/n 501/C) en OY-MNS (c/n 502/C).
Ook Ravenair was actief vandaag. Met twee kisten werden fotomissies gevlogen. De G-RVRJ en G-RVRW vertrokken achter elkaar om ook weer kort na elkaar een paar uur later te landen. De derde Piper Aztec (G-RVRZ) had kennelijk een dagje vrij en bleef in de hangaar bij HeliCentre.
Niet direct een fotovlucht, maar een relay-vlucht. Dat is wat de PH-RLY van Heli Holland doet. Op zaterdag was men richting Hannover gevlogen. Deze zondag was daar een marathon in de stad (net als in Rotterdam overigens). De PH-RLY heeft flink wat cirkeltjes boven Hannover uitgevoerd om verbinding tussen camera’s op de grond en de TV-studio mogelijk te maken.
Na de finish vloog de – rood geneusde – Cessna 402B terug naar Lelystad Airport, de thuisbasis.
De marathon in Hannover werd overigens gewonnen door de Keniaan Silas Mwetich in 2:09:37. Dat was beduidend minder snel dan zijn landgenoot Marius Kipserem in Rotterdam. Die kon al na 2:04:11 aan het bier.
Overige bezoekers
Vanaf Teuge was de PH-ZVC te zien. Deze gele Piper Super Cub met een 150 pk motor is altijd een frisse verschijning.
Oogverblindend is de PH-LIS. Dit is een supersnelle Lancair Legacy 2000. Het vliegtuig heeft een van de fraaiste beschilderingen die je op een Lancair tegen kunt komen. De PH-LIS kwam vanaf Breda Airport, een vluchtje dat met zo’n snelle bak in een half uurtje afgeraffeld werd.
De PH-LIS is overigens vernoemd naar de vrouw van de vorige eigenaar, zij heet Liesbeth. Een slimme zet als je dromend over je grote liefde die naam noemt terwijl je vrouw naast je ligt! 😉
Bij Wings over Holland stond een paar dagen de PH-UDB. Deze Diamond DA 62 heeft vast wat onderhoud gehad en vertrok vandaag weer. Aan boord één persoon, Uit den Bogaard. Goh… zou de registratie van deze kist iets met die naam te maken hebben?!?
Edambusters
Ieder jaar op 4 mei vliegt de gelegenheidsformatie ‘De Edambusters’ een herdenkingsplechtigheid boven Noord-Holland. Goed formatievliegen vergt oefening. Vandaar dat ‘De Edambusters’ vandaag een oefenvlucht maakten.
De formatie bestond vandaag uit de Franse Gardan GY-20 Horizon F-BNYC, twee Sportcruisers (PH-MAN en PH-NNN) en een Europa zelfbouwkist PH-JAI. De F-BNYC is altijd de leader van de formatie.
Men startte in twee tweetallen. Daarna voegden men zich bij elkaar voor de four-ship formation.
Air Combat Europe
Nog meer formatievliegen vandaag. In een driemans-formatie vertrokken de Blackshapes van Air Combat Europe (ACE). Regelmatig wordt met twee kisten tegelijk gestart. Sinds de baan 45 meter breed is, zijn ook starts met drie kisten naast elkaar mogelijk.
Lokale kisten
Uiteraard werd er met dit mooie weer goed gevlogen. Het zicht was weliswaar niet super en het was ook aardig turbulent. Dat weerhield echter veel vliegers niet om even op pad te gaan.
Een van de leukere locals was de PH-DUK. De Cessna 185 Skywagon op drijvers toornt hoog boven de overige sportkisten uit.