Lelystad 19 april 2019 – Vandaag was de mooiste Piper Super Cub van Nederland op Lelystad Airport. We hebben het hier over de PH-TOM uit 1956. Dit kistje is in 1960 als een van de eerste toestellen aangeschaft door het vliegbedrijf Tom van der Meulen.
Dit is een Piper PA-18A-150 Super Cub. De A van PA-18A duidt er op dat het hier om een uitvoering gaat voor het landbouwsproeien. Vaak wordt als uiterlijk kenmerk de beplating van de wielpoten achterwege gelaten. Dat is bij de PH-TOM ook het geval.
Ook aan de binnenkant is een Piper PA-18A anders. De dubbele besturing bij de achterste zitplaats ontbreekt. Op de plek voor de achterste inzittende kan een vloeistoftank geplaatst worden. Deze tank is bij de restauratie van de PH-TOM verwijderd en een tweede stuurinrichting is aangebracht zodat er nu weer twee personen in kunnen vliegen.
De PH-TOM heeft aanvankelijk tot 1992 gevlogen. Daarna is het Bewijs van Luchtwaardigheid verlopen en is het toestel in opslag geraakt op Lelystad. Pas in 2010 startte men met de restauratie van de Super Cub. Na veel uurtjes sleutelen, met name door Wout van der Meulen, de kleinzoon van de in 2007 overleden oprichter van het vliegbedrijf Tom van der Meulen sr. Op 19 juni 2013 maakte het opnieuw een vlucht met aan de stuurknuppel Tom Karst van der Meulen, de huidige eigenaar van het vliegbedrijf.
De PH-TOM is helemaal gerestaureerd zoals het begin jaren ’60 vloog. Ook de ossenbloed rode en witte kleuren zijn authentiek. Op de romp is het logo van Tom van der Meulen aangebracht.
De PH-TOM was vandaag met Wout van der Meulen naar Lelystad Airport gevlogen. Hij besteedde zijn dag aan het sleutelen aan een andere prachtige kisten van Van der Meulen, de PH-PSI North American P-51D Mustang.
De PH-PSI vliegt traditiegetrouw op 4 mei over Dronten om daar de Air Gunners te herdenken die in de Tweede Wereldoorlog gevochten hebben. Voor die tijd moet het toestel weer vliegen na zijn winterslaap op Lelystad Airport. De verwachting is dat dit uiteraard gaat lukken.
Er was nog een kistje van Tom van der Meulen te zien, de PH-TOL. Deze Cessna 172 verblijft normaal op Oostwold en vereerde Lelystad Airport met een kort berichtje.
Zonnige foto’s
Met de vele uren zon was de OY-SYS van Bioflight weer druk in de weer. Dit weer levert goede luchtbeelden op. De Vulcanair P.68C vliegt survey-missies boven ons land als Bioflight08. Het toestel verblijft ’s nachts in de hangaar bij HeliCentre.
Verkocht
De PH-THS is door Air Waterland verkocht. Deze Cessna 172N stond een tijdje te koop. Het is in de tussentijd voorzien van een nieuw, modern ogend kleurenschema. Daarvoor is het afgelopen najaar in Spanje geweest.
Er is een nieuw baasje gevonden in Duitsland. De nieuwe eigenaar gaat het kistje op Mönchengladbach stationeren. Dit weekend werd ermee richting het Duitse Waddeneiland Juist gevlogen.
Eveneens bij Air Waterland staat nog altijd de EC-XKV. Deze herbouwde SIAT Flamingo met een experimental status is inmiddels al lang van een nieuwe eigenaar. Het proces om het toestel te voorzien van een Nederlands kenmerk wil alleen nog niet zo vlotten. Het zou met de tijd PH-XKV moeten worden.
Bij AIS Airlines mocht men een Jetstream verwelkomen voor onderhoud. De gelukkige was de PH-OCI. Deze kist vliegt nog altijd niet in de huisstijl, maar is overwegend wit, op een blauw kielvlak na.
ANWB MAA
Bij de ANWB Medical Air Assistance heeft men een paar nieuwe vliegers in dienst. Deze zijn de afgelopen dagen flink aan het trainen op de reserve helikopter op Lelystad Airport. Voor de opleidingsdoeleinden is momenteel de PH-ULP beschikbaar. De Eurocopter maakte vandaag meerdere vluchten.
Locals
Er werd door de lokaal gebaseerde toestellen flink gevlogen. We hebben er een aantal voor de lens gekregen.