AirlinersOld Timers

Zwitserse Lockheed Super Constellation HB-RSC blijft voorgoed aan de grond

HB-RSC Lockheed L-1049 Super Constellation

Zwitserland, 29 april 2019 – Helaas, de Super Constellation Flyers Association (SCFA) gooit het bijltje erbij neer. De CHF 20 miljoen die men nodig heeft om de vleugels van de Lockheed Super Constellation HB-RSC te restaureren zijn niet volledig bijeen gebracht.

HB-RSC Lockheed L-1049 Super Constellation

De ledenvergadering van de SCFA had in februari al besloten dat, als niet op tijd de financiële middelen verkregen zouden worden, dan de vereniging opgeheven zou moeten worden. Tijdens de bestuursvergadering van 23 april jl. werd geconstateerd dat er onvoldoende middelen binnen waren gekomen en dus gaat men nu over tot liquidatie.

HB-RSC Lockheed L-1049 Super Constellation

Wat er precies met de Super Constellation gaat gebeuren is nog niet duidelijk. Vliegen zal waarschijnlijk voor dit toestel nimmer meer haalbaar zijn. Wellicht kan men het vliegtuig nog behouden voor het publiek. Een plek in een museum zou dan een optie kunnen zijn.

HB-RSC Lockheed L-1049 Super Constellation

De HB-RSC vliegt al sinds 2017 niet meer. Er is kans op corrosie van de aluminium hoofdliggers van de vleugels. Deze moeten daarom eerst geïnspecteerd worden en mogelijk vervangen alvorens er weer mee gevlogen kan worden. Dit is een erg lastig en vooral kostbaar karwij. Te kostbaar voor de SCFA naar nu blijkt.

HB-RSC Lockheed L-1049 Super Constellation

Geschiedenis HB-RSC

Beknopt iets over de herkomst van de Zwitserse Super Constellation; Het toestel is op 1 November 1955 vanaf Burbank (USA) afgeleverd aan de Amerikaanse luchtmacht als Lockheed C-121C met de militaire registratie 54-156. Het kwam in dienst bij de Military Air Transport Services (MATS). Het constructienummer van deze klassieke airliner is 4175. In april 1972 kwam het in de opslag te staan op Davis Monthan AFB. In maart 1973 werd het evenwel uit de mottenballen gehaald om als landbouwsproeivliegtuig te gaan dienen. De civiele registratie werd toen N73544. In december 2003 werd de Super Constellation Flyers Association (SCFA) eigenaar en zij vlogen het toestel over naar Basel in mei 2004. Basel werd de nieuwe thuishaven van de Connie.

De Lockheed L-1049 Super Constellation hier op Genève nog als N73544 in mei 2004 net na aflevering in Zwitserland

Breitling werd hoofdsponsor van het vliegtuig en met ups-and-downs vloog het toestel tot 2017 in Zwitserland en was het te zien bij diverse Europese luchtvaartevenementen.

HB-RSC Lockheed L-1049 Super Constellation was altijd een grote publiekstrekker

In 2007 kreeg de Super Constellation een Zwitsers kenmerk, Het werd de HB-RSC, de registratie die het nu ook nog voert.

HB-RSC Lockheed L-1049 Super Constellation

Helaas is hiermee weer een historisch vliegtuig uit het luchtruim boven Europa verdwenen. Vliegen met dergelijke toestellen wordt steeds moeilijker te realiseren. Een tendens die ook in Nederland herkenbaar is…

HB-RSC Lockheed L-1049 Super Constellation

Geef een reactie