HelikoptersSportvliegtuigenTwins

JetRanger uit Curaçao en nieuwe leskist voor MFA

(PJ-BSH) Bell 206B JetRanger II

Lelystad Airport, 3 mei 2019 – Leuk helikopternieuws vandaag. Sinds een aantal dagen staat in de hangaar bij HeliCentre een Bell 206B JetRanger II. Helaas is de registratie van het toestel verwijderd, maar naspeuring leert dat het gaat om de PJ-BSH van Blue Skies Aviation op Curaçao. Daar werd het ingezet voor rondvluchten en charters op de Nederlandse Antillen.
Deze helikopteroperator heeft eind 2016 haar deuren gesloten. Daarna is het toestel in handen gekomen van HeliCentre. Zij hebben het toestel naar Europa gehaald. Dit omdat lange tijd stilstaan in het warme klimaat op Curaçao het toestel geen goed zouden doen .
Eerst is de PJ-BSH naar België vervoerd. Daar heeft het een tijd in opslag gestaan. Nu is het naar Lelystad gekomen. Helaas is de registratie van de heli verwijderd. Dat is omdat het anders niet uit het Antilliaanse register uitgeschreven kon worden. Als je met een beetje fantasie kijkt is het kenmerk nog een beetje te zien.

De registratie PJ-BSH is helaas al van deze Bell 206B JetRanger II afgehaald

De JetRanger II wordt via de site www.helisforsale.com te koop aangeboden. Deze site is van de HeliCentre Group.

Cockpit van de (PJ-BSH) Bell 206B JetRanger II

Dee PJ-BSH stamt uit 1976 en heeft constructienummer 2080. Inmiddels heeft het een respectabel aantal vlieguren van 14.800. De motor is nog in orde, die is van recente datum. Als extra uitrusting is deze Bell voorzien van opblaasbare drijvers aan de ski’s.

Het identificatieplaatje van de (PJ-BSH) Bell 206B JetRanger II

Het toestel heeft hiervoor gevlogen met de Amerikaanse registratie N9990K, in Venezuela als YV-123C en op de Antillen was het ook nog PJ-PLE.
Op dit moment zitten de rotorbladen niet aan het toestel. Om het luchtwaardig te maken is ook nog wel wat werk nodig. HeliCentre gaat er in elk geval niet zelf mee vliegen. Geïnteresseerden kunnen zich bij HeliCentre melden.

Heli’s op bezoek

Naast de gebaseerde helikopters op Lelystad Airport waren er ook een aantal bezoekende heli’s de zien. De leukste daarbij was de OO-ATO. Dit is een Guimbal Cabri G2 die thuishoort op Kortrijk-Wevelgem. Het toestel is al eens eerder tijdelijk bij HeliCentre ingezet. Het lijkt erop dat de OO-ATO nu ook weer voor even hier onderdak heeft gevonden.

De PH-TTR – met zijn grote staart – is momenteel niet actief als Lifeliner. Gisteren was het als zodanig nog aanwezig op Lelystad, toen als Lifeliner1. Vandaag werd het als trainingstoestel gebruikt voor de piloten van de ANWB MAA. De PH-TTR maakte daarvoor enkele lokale vluchten. De PH-ELP heeft de PH-TTR afgelost als Lifeliner1.

Vanaf Harskamp verscheen de PH-KTM. Deze Robinson R44 is wel vaker te zien voor het maken van circuitjes. Vandaag zonder foto…

Martinair Flight Academy

De vloot van de Martinair Flight Academy (MFA) blijft zich gestaag uitbreiden. Gisteren (2 mei) is er namelijk weer een Socata TB-10 Tobago bijgekomen. Het gaat hier om de D-ETON. Dit toestel hoorde thuis op Völtendorf Airport (LOAD) in Oostenrijk. Daar vloog het bij de Fliegerclub St.Poelten. De D-ETON heeft als constructienummer 1190 en het heeft ook nog als N55391 gevlogen. Binnenkort gaat dit toestel als PH-MLW als leskist ingezet worden door de MFA.

De D-ETON Socata TB-10 Tobago wordt de PH-MLW

Ook de PH-MLV nadert zijn eerste vlucht als MFA-lestoestel. Vandaag zagen we deze ex D-EABM met zijn nieuwe kenmerk. Ook heeft het al MFA-titels. Er ontbreekt nog wel één essentieel onderdeeltje, een motor. Wanneer die weer gemonteerd is lijkt het toestel inzetbaar.

PH-MLV Socata TB-10 Tobago is bijna klaar, alleen nog een motortje…

Eerder deze week (1 mei) had men bij de MFA ook nog een Duitse Socata TB-20 Trinidad op bezoek. Dit betrof de D-EACX. Dit toestel is echter later op de dag weer vertrokken. Zoals het zich laat aanzien gaat deze niet in het lesmateriaal opgenomen worden.

PH-MLU Socata TB-10 Tobago, een van de andere nieuwe leskisten van MFA

Naast de eenmotorige kisten zou het ook maar zo kunnen dat er nog één of twee extra Diamond DA 42 Twin Stars bij gaan komen. Deze zullen dan vermoedelijk vanaf Groningen Airport Eelde gaan opereren, net als de PH-MFA en PH-KFA.

EFTC

Op Groningen Airport Eelde zijn de Twin Stars van de KLM Flight Academy niet de enige van dit type. Ook het European Flight Training Center (EFTC) vliegt met een dergelijk toestel. Deze Twin Star is de D-GBLA en deze meldt zich regelmatig bij de MFA voor onderhoud. Zo ook vandaag.

D-GBLA Diamond DA 42 Twin Star van European Flight Training Center

Aerobatic kisten

Opmerkelijk genoeg vertrokken twee aerobatic-kisten vanaf Lelystad Airport naar Teuge. De PH-MDY, een Mudry CAP 21 en de PH-ZWS, een Extra EA-330LT, ontmoetten elkaar bij de brandstofpomp om daarna gezamenlijk naar Teuge te vliegen. Even na 20:00u meldden beide kisten zicht weer op de weg terug naar Lelystad Airport. Het vertrek van Teuge heeft nog wel voor de nodige commotie gezorgd. Kennelijk heeft de PH-ZWS zijn rookinstallatie gebruikt. Daardoor dachten omstanders dat het vliegtuig ging neerstorten. Dat leverde weer een grote alarmering op: zie hier een bericht van De Stentor. Gelukkig loos alarm…

Locals

Tot slot nog een paar foto’s van een aantal lokaal gebaseerde toestellen:

 

Geef een reactie