BizjetsMilitair

260 Pilatus PC-9M van de Irish Air Corps terug op geboortegrond bij Pilatus

260 Pilatus PC-9M Irish Air Corps

Stans (Airport Buochs), 9 mei 2019 – Bij de Pilatus vliegtuigfabriek in het Zwitserse Stans zijn regelmatig bijzondere vliegtuigen te zien. De productie van de PC-12, PC-21 en PC-24 draait op volle toeren. Maar ook eerder gebouwde modellen doen de fabriek nog wel eens aan. Vandaag landde er op het vliegveld bij Stans – Buochs Airport – LSZC – een Pilatus PC-9M van de Ierse luchtmacht. Wat ons betreft “the catch of the day”!

260 Pilatus PC-9M Irish Air Corps
The Irish Air Corps

The Irish Air Corps heeft in 2003 een order getekend voor acht Pilatus PC-9M trainers. Dit is een verbeterde versie van de PC-9 met modificaties aan de vleugels, motor en besturingsorganen.
De 260 Pilatus PC-9M is gebouwd in 2004 en is op 8 april 2004 als eerste afgeleverd aan de Ierse luchtmacht. Dit toestel heeft kort de testregistratie HB-HOS gehad en draagt constructienummer 655.
Er zijn acht toestellen afgeleverd, met registratie 260 tot en met 267. De 265 is in 2009 verloren gegaan en aangevuld met een nieuw toestel met de registratie 269. Nummer 268 is nimmer gebruikt.
De PC-9M is ingedeeld bij het Air Corps College en wordt gebruikt door de Flying Training School van de Ierse luchtmacht.
Naast de taak als opleidingstoestel kan het ook ingezet worden als licht aanvalsvliegtuig voor Close Air Support (CAS). Voor dat doel kunnen dan machinegeweren of kleine raketwerpers onder de vleugels gemonteerd worden.

260 Pilatus PC-9M Irish Air Corps

De Pilatus PC-9M is het enige toestel in de inventaris dat voor gevechtshandelingen geschikt is. De overige toestellen hebben geen vaste bewapening. De Ierse luchtmacht behoort daarmee tot een van de kleinere in Europa.

260 Pilatus PC-9M Irish Air Corps
260 Pilatus PC-9M Irish Air Corps

De 260 kwam vandaag rechtstreeks vanaf Baldonnel/Casement (EIME) bij Dublin. Hier staan de PC-9M toestellen gebaseerd. De route liep via Engeland, Frankrijk en Luxemburg richting Duitsland. Daarna boog men sterk zuidwaarts af om bij Stans uit te komen.

De gevlogen route van de 260 Pilatus PC-9M

Na de landing op baan 24 taxiede de PC-9M naar het platform voor de toren. Daar konden wij hem bij aankomst fotograferen. Later is de kist versleept. Het zou goed kunnen dat het voor onderhoud of modificaties naar de fabriek is teruggekeerd. Wat de reden van het bezoek ook is, wij vonden het een erg leuke bezoeker!

260 Pilatus PC-9M Irish Air Corps net na de landing op baan 24

Toevallig

Toevallig of niet? Deze middag, net voor de aankomst van de Ierse PC-9M, vertrok het tweede prototype (P02) van de Pilatus PC-24, de HB-VXB, richting Dublin (EIDW). Als ze even gewacht hadden, dan konden ze de piloten van de PC-9M mooi gelijk even thuis afzetten.

HB-VXB Pilatus PC-24 taxiet uit voor een vlucht richting Dublin
HB-VXB Pilatus PC-24
De route van de HB-VXB van Stans – Buochs richting Dublin

Geef een reactie