HelikoptersMilitair

Militärflugplatz Meiringen in beeld

Militärflugplatz Meiringen

Meiringen, 13 mei 2019 – Militärflugplatz Meiringen is één van de militaire vliegvelden in Zwitserland. Er staan hier F/A-18 Hornets en F-5 Tiger II gevechtstoestellen gebaseerd. Dit veld is vanwege zijn ligging (in een dal tussen twee bergruggen) en vanwege zijn bijna onuitputtelijke fotografeermogelijkheden een paradijs voor de rechtgeaarde luchtvaartfotograaf.

J-5236 McDonnell Douglas F/A-18D Hornet, hoe Zwitsers wil je het hebben…!

Het veld ligt in het Berner Oberland, tussen Brienz en Meiringen. Deze vallei is geheel vlak en daarom in 1942 uitgekozen om een vliegveld te huisvesten. Sinds die tijd is het permanent voor militaire doeleinden gebruikt.

3x McDonnell Douglas F/A-18C/D Hornet Swiss AF

Circuit

Het veld laat zich niet makkelijk aanvliegen. Er kan niet in een rechte lijn naar het veld toe gevlogen worden. De circuits voor beide banen (10/28) kennen een route met bochten. Het circuit ligt ook even wat hoger dan gebruikelijk, men vliegt aan op 5.000 ft. Vanaf baseleg duikt men vrij stijl naar beneden.

In de ‘break’ op 5.000 ft naar downwind

Op de onderstaande kaart is te zien hoe het circuit loopt.

Luchtvaartkaart met daarop het circuit boven Meiringen
Bij het aanvliegen moet op short-final nog een bocht gemaakt worden, vlak boven de weg

Planning

De Zwitserse luchtmacht vliegt zoals een Zwitsers uurwerk. Stipt op tijd en volgens een vooraf bekendgemaakte planning. De luchtmacht publiceert dan ook jaarlijks een kalender met daarop aangegeven de weken waarin er gevlogen wordt. Er staat op vermeld wanneer men met de F-5’s vliegt en wanneer men met de F/A-18’s vliegt. Zo kan een eventueel bezoek worden afgestemd op weken waarop men zeker is van activiteiten.

De jaarlijkse planning (hier van 2019) voor de Militärflugplats Meiringen – Klik op het schema voor de PDF-versie

Wat in de kalender opvalt is dat er in de zomermaanden niet wordt gevlogen. Dat is om het toerisme in de omgeving van Meiringen te ontzien. De vliegtuigen maken namelijk wel wat lawaai bij het starten en dat galmt goed tussen de bergen door. Ook worden de zomermaanden gebruikt om onderhoud aan de startbaan uit te voeren.

De straaljagers zorgen wel voor het nodige geluid bij de start dat weerklinkt tussen de bergen

Oordoppen

In Meiringen is men niet van de hoge hekken. Rond het veld staat een hek van niet meer dan een meter hoog. Ook is het op veel plekken goed mogelijk om direct langs die hekken te staan. Op die plekken is de afstand tot de taxibaan of zelfs de startbaan niet veel meer dan 30 meter! Je kunt je voorstellen dat een goede set oordoppen op dit veld dan ook geen overbodige luxe is als je de actie van dichtbij wilt meemaken.

J-5234 McDonnell Douglas F/A-18D Hornet, close to the action!

Slagbomen

De startbaan van Meiringen kan op twee plekken overgestoken worden. De lokale wegen richting het dorpje Unterbach lopen dwars over het vliegveld! Als er een vliegtuig aankomt, dan gaan de bomen of hekken uiteraard dicht en moet men even wachten.

Twee Northrop F-5E Tiger II passeren de weg die met slagbomen wordt afgesloten tijdens de start

Na het passeren kan het verkeer weer doorgang vinden. Het is uiteraard niet de bedoeling om halverwege de oversteek links- of rechtsaf te slaan. Men wordt verzocht om zo vlot mogelijk over te steken. Het blijft evenwel een apart gezicht om even midden op de startbaan van een militair vliegveld te staan!

Baan 28 bij de oversteek ter hoogte van de toren
J-5011 McDonnell Douglas F/A-18C Hornet passeert de slagbomen over de weg

Flugzeugkaverne

Er is nog een oversteek over de lokale weg. Die is gelegen aan de zuidkant van het veld richting het dorp Meiringen. Daar staan ook spoorbomen. Die gaan dicht als de F/A-18 Hornets uit de zogenaamde kaverne komen. Dit is een – in de berg uitgehakte – hangaar. De Hornets staan hierin geparkeerd en zijn op die manier aan het oog onttrokken en optimaal beschermd. Bij de Kaverne zelf is het niet mogelijk om te fotograferen.

J-5236 McDonnell Douglas F/A-18D Hornet komt uit de Kaverne
J-5017 McDonnell Douglas F/A-18C Hornet steekt de weg over richting de Kaverne

De F-5’s staan doorgaans in de hangaars bij de toren. Twee operationele machines maken gebruik van de shelters die aan de kop van baan 28 staan. Van hieruit is het een klein stukje taxiën als men die baan gebruikt en zijn de kisten zo weg.

J-3093 Northrop F-5E Tiger II taxiet uit zijn shelter naar baan 28

Vliegtijden

Net als de aangekondigde dagen, is ook het tijdstip waarop gevlogen wordt redelijk goed vooraf te voorspellen. Er worden doorgaans per dag een viertal missies gevlogen. De eerste missie vertrekt om 08:30u. Een uur later (en soms al wat eerder) staan de kisten dan alweer aan de grond. Na een bak koffie en na het bijtanken van de kisten vertrekt men dan rond 10:30u voor een tweede missie.

J-3044 + J-3097 Northrop F-5E Tiger II Swiss AF

De lunch is na de landing van de tweede missie. En als men de boterhammen op heeft stappen de piloten om 13:30u weer in hun kist voor een derde vlucht. Ook hier weer hetzelfde patroon, een uur vliegen, dan bijtanken en rond 15:30u nog een laatste missie. Om ongeveer 16:30 landt de laatste kist weer waarna het veld om 17:00u sluit.

J-3081 Northrop F-5E Tiger II Swiss AF

Start/landingsrichting

De richting waarin men start en landt is redelijk makkelijk te bepalen. Aan het begin van de baan staat namelijk een klein geel busje met een klein verkeerstorentje erop. Hierin zit een verkeersleider die toeziet op het luchtverkeer kort op de baan. Zie je het busje een ander kant oprijden, dan komen de kisten dus van de andere kant. Zie je het busje niet, ga dan maar aan de koffie, dan wordt er niet gevlogen…

Het gele mobiele verkeerstorentje bij de kop van de baan
J-5234 McDonnell Douglas F/A-18D Hornet Swiss AF

Een ander signaal voor activiteiten op de baan is het zwaailicht op de toren. Als die brandt, komt er een kist aan voor vertrek of voor de landing.

J-5017 McDonnell Douglas F/A-18C Hornet Swiss AF

Missies

In mei 2019 werd er gevlogen met zowel de F/A-18 als de F-5. In de zwaarste bezetting werd er met vier F/A-18’s gestart en twee F-5’s. Niet bij alle missies gaan er evenveel toestellen weg. Dat kan dus variëren.

J-3044 en J-3097 Northrop F-5E Tiger II Swiss AF

Regelmatig starten de F-5’s met z’n tweeën naast elkaar. De Hornets starten meestal één voor één, al komen ook hier duo-starts voor.

J-3212 en J-3081 Northrop F-5E/F Tiger II Swiss AF
J-3077 en J-3097 Northrop F-5E Tiger II Swiss AF

Landing

Bij de landing komt men één voor één binnen. Een enkele keer hebben we twee Hornets tegelijk zien landen.

J-3212 Northrop F-5F Tiger II Swiss AF

De F-5’s zijn voorzien van een remparachute. Altijd een leuk gezicht om te zien. Kennelijk heeft men niet altijd zin om de parachutes op te vouwen want ze worden niet bij elke landing gebruikt.

J-3097 Northrop F-5E Tiger II met zijn remparachute

Als de remparachutes uit zijn, dan staat er op ¾ van de baan (bij de barrier) een lichtblauw busje. Hierin zit personeel dat aangeeft wanneer de parachute losgekoppeld kan worden. Vervolgens slepen zij snel de chute van de baan om ruimte te maken voor een volgende kist.

Berging remparchute

Overige verkeer

Naast de gevechtstoestellen zijn er ook nog regelmatig ander vliegtuigen te zien op Meiringen. Dit zijn in vrijwel alle gevallen kisten van de Zwitserse luchtmacht.

A-914 Pilatus PC-7 Swiss AF

Zo staat er op Meiringen regelmatig een Pilatus PC-7 Turbo Trainer gebaseerd. Met dit kistje wordt lokaal gevlogen of wordt soms personeel heen en weer gevlogen naar andere velden.

A-914 Pilatus PC-7 Swiss AF

Ook helikopters zijn regelmatige bezoekers van Meiringen. Het gaat dan om de Super Puma’s of de Eurocopter EC 635’s. Deze toestellen landen vaak dicht bij de toren en vliegen maar een kort circuitje.

T-365 Eurocopter EC 635 P2+ Swiss AF

Effe klimmen

Voor wie een ‘helikopterview’ op het veld wil hebben is er een optie om het veld van bovenaf te bekijken. Via een weggetje met veel haarspeldbochten kun je richting Zaun rijden. Eenmaal boven, tot waar je met de auto mag rijden, zijn een paar plekken waar je over de bergrand kunt kijken en het veld beneden je kunt gadeslaan. Let wel op, bij bewolkt weer zit je hier doorgaans al in de wolken en zie je niet veel…

Overzicht van Militärflugplatz Meiringen

Poortwachter

Zoals ieder goed militair vliegveld betaamd is ook op Meiringen een poortwachter aanwezig. Op een paal is een afgedankte Northrop F-5E Tiger II geplaatst.

(J-3008) Northrop F-5E Tiger II Swiss AF

Dit toestel heeft het squadronembleem van Staffel 11 op de neus staan, het squadron dat op Meiringen gebaseerd is en de bijnaam “Tigers” heeft.

Het embleem van Staffel 11 op de neus

Laat je alleen niet foppen, de registratie J-3008 op dit toestel is niet echt. De echte J-3008 is namelijk verkocht naar de US Navy. Het gaat hier om een F-5 die nimmer gevlogen heeft. Het betreft hier een instructiekist die alleen maar voor sleutelwerk is gebruikt.

(J-3008) Northrop F-5E Tiger II, heeft nooit gevlogen

Zwitsers vakwerk

Tot slot nog even een leuke ‘bijvangst’. In Zwitserland is men geroemd vanwege de vaardigheden op gebied van houtbewerking. Veel huizen zijn van hout. Maar men kan meer! Geef de Zwitsers een mooi plankje hout (en wat fiberglas) en ze maken er zomaar een F/A-18 van! Weliswaar geen vliegend exemplaar, maar wel een toestel dat er erg realistisch uitziet.

X-5098 McDonnell Douglas (Hugo Wolf) F/A-18C Hornet mockup, net echt!

Op Meiringen gebruikt men regelmatig een van de twee Hugo Wolf F/A-18C simulatoren. Ze zijn van hout en kunststof. De toestellen (X-5098 en X-5099) kunnen op een dieplader tussen de diverse vliegvelden getransporteerd worden. De 1:1 schaalmodellen worden gebruikt voor brandweeroefeningen. Men traint hier onder andere mee om vliegers zo snel mogelijk uit een toestel te halen.
Om realistische situaties na te bootsen zijn de modellen voorzien van diverse technische voorzieningen, zoals het genereren van rook om een motorbrand te simuleren. Ook kunnen de vleugels (net als in het echt) opgeklapt worden en kunnen de ophangpunten onder de vleugels gebruikt worden. Veel instrumenten in de cockpit zijn zelfs origineel en door McDonnell Douglas (Boeing) geleverd.

Geef een reactie