Militair

Zwitserse luchtmacht test 5 toestellen als opvolger voor de F-5 en de F/A-18

301 Dassault Rafale B uitgeleend door de Armee de l’Air in formatie met een Zwitserse F/A-18C boven Meiringen (17 mei 2019)

Meiringen, 17 mei 2019 – De Zwitserse luchtmacht is op zoek naar nieuwe gevechtstoestellen. Een zoektocht die al jaren duurt. Immers in 2014 stond men al op het punt om 22 Saab JAS-39 Gripen E toestellen aan te schaffen. Een referendum gooide echter roet in het eten. De Zwitserse bevolking vond het te duur om SFR 3,1 miljard uit te geven voor 22 vervangende toestellen voor de verouderde Northrop F-5E/F Tiger II vloot. De aanschaf ging – met 52% tegen en 48% voor – niet door.

De McDonnell Douglas F/A-18C/D Hornets zijn over een paar jaar aan vervanging toe

Sinds 2016 zijn de F-5E/F toestellen dermate verouderd dat ze niet meer voor luchtbewaking ingezet worden. Alles komt in dat geval op de schouders van de McDonnell Douglas F/A-18C/D Hornets. Bijkomend nadeel is daarbij weer dat deze toestellen sneller aan hun maximale uren komen dan voorzien.

De Northrop F-5E/F Tiger II’s worden al niet meer voor verdedigingstaken ingezet

Air2030

Op dit moment doorloopt men een evaluatiefase met vijf type toestellen in het kader van Air2030, een project om de luchtmacht te moderniseren. Het budget voor het totale project Air2030 is rond de SFR 8 miljard. Daar is SFR 2 miljard van bestemd voor een nieuw luchtafweersysteem en SFR 6 miljard voor de nieuwe vliegtuigen.

De Dassault Rafale als een van de vijf mogelijk opvolgers voor de F-5 en F/A-18

Tegen 2030 hoopt men 30 tot 40 nieuwe gevechtstoestellen operationeel te hebben. Omdat ook over deze keuze een referendum zal plaatsvinden (de doorsnee Zwitser weet immers prima wat een goed presterend gevechtstoestel is boven de Alpen…) wil men beslagen ten ijs komen. Vijf type toestellen worden dit voorjaar ieder om de beurt getest. Per toestel worden twee exemplaren op Militärflugplatz Payerne verwelkomd. Indien mogelijk zijn dat tweezitters, zodat de Zwitserse piloten mee kunnen vliegen.

Achtereenvolgens zijn geselecteerd:

  • Airbus met de Eurofighter EF2000 Typhoon (week 15 en 16)
  • Boeing met F/A-18E/F Super Hornet (week 17 en 18)
  • Dassault met de Rafale (week 20 en 21)
  • Lockheed Martin met de F-35A Lightning II (week 23 en 24)
  • Saab met de JAS39 Gripen E/F (week 25 en 26)

De kandidaten

Met de testtoestellen worden 8 gelijke missies gevlogen. Daarbij is ook een missie bij nacht voorzien. Verder kijkt men onder andere of de toestellen goed kunnen opereren op de verschillende Zwitserse bases. Voor dat doel worden bijvoorbeeld geluidsmetingen gedaan op Meiringen en kijkt men of de toestellen in de Kavernen passen, de hangaars die in de rotswanden zijn uitgehouwen.
Op donderdag 16 mei 2019 arriveerde het derde koppel kandidaten, een tweetal Dassault Rafale B’s. De tweezitters werden boven Zwitserland verwelkomd door een tweetal FA/18’s en werden meteen ‘rondgeleid’. Zodoende kwam men hoog over in een losse formatie bij Meiringen.

De Franse Rafales op ‘verkenning’ boven Zwitserland (16 mei 2019)

De vrijdag daarop (17 mei) waren de toestellen wederom boven Meiringen te zien. Ook nu weer vergezeld van ieder een F/A-18 Hornet. De toestellen maakte in tweetallen een doorstart op baan 28. De eerste twee maakte nog een doorstart met tailwind op baan 10.

301 Dassault Rafale B van de Armee de l’Air

De twee Franse toestellen (301 en 354/4-FU) zijn Rafale B’s. Van 354 is de herkomst bekend, deze hoort thuis bij het Escadron de Chasse 2/4 Lafayette en staat gebaseerd op St. Dizier. De 301 had geen squadronmarkings.

354 / 4-FU Dassault Rafale B van de Armee de l’Air

Na de uitvoerige testfase hoopt men een beter onderbouwde adviesaanvraag in te kunnen dienen voor het referendum. De verwachting is dat dit deze keer beter onderbouwd is en daarom op meer steun van de bevolking kan rekenen. Wordt ook dit referendum ‘afgeschoten’ dan begint de capaciteit van de Zwitserse luchtmacht een dramatische vorm aan te nemen. Zover zal men het toch niet laten komen…?!?

Geef een reactie