Historische vliegtuigen, bizjets en sex

PH-TXN / 313 North American AT-6A Texan

Lelystad Airport, 24 mei 2019 – Waar te beginnen vandaag? Historische luchtvaart? Bizjets? Of met sex beginnen. “Sex sells” zeggen ze… We starten toch met de historie. En werken dan langzaam naar het ‘hoogtepunt’ toe… 😉

Best job in town

Zowel de Vultee Valiant van de Vroege Vogels als de Texan van Wings over Holland waren in de lucht te zien. Beide toestellen werden gevlogen door dezelfde piloot, Arie Bogaerds Jr. Onder het motto “iemand moet het toch doen…”. Wij schatten echter in dat Arie zo ongeveer de best job in town heeft! 🙂 Zeker als je weet dat hij ook regelmatig met de North American P-51D Mustang PH-JAT op pad gaat.

Arie, the man with the best job in town!

Bizjets

De dag ervoor was al de N2006M gearriveerd. Deze Cessna C525B CitationJet 3+ was vanuit Kiev naar Lelystad Airport gekomen. In de middag vertrok de kist weer met twee passagiers. Men vloog naar Biggin Hill in de UK. Later op de avond is de N2006M weer teruggevlogen naar Kiev in Oekraïne.

N2006M Cessna 525B CitationJet Cj3+

De passagiers hadden vier tassen bij zich van vishandel Simonis uit Den Haag / Scheveningen. Kennelijk wilde men het thuisfront verrassen met een lekker visje.
De tassen met vis gingen echter in het bagagecompartiment, want die vislucht wil je ook niet in je bekleding hebben zitten. Bovendien, aan boord waren dingen die nog lekkerder waren. Door het restaurant Falantua’s werd namelijk de catering voor deze kist verzorgd en dit werd netjes kort voor de start aan boord gebracht.

N2006M Cessna 525B CitationJet Cj3+ krijgt zijn catering persoonlijk uit handen van Gerhard Flantua van Flantua’s restaurant op Lelystad Airport

Een tweede CitationJet die zich liet zien van de EC-NCL. Dit is een iets moderner modelletje, een CitationJet 4.

EC-NCL Cessna 525C CitationJet 4

Op het eerste gezicht zijn de verschillen met een Citationjet 3 gering, maar ze zijn er wel. Kijk maar eens naar de cockpitramen. Bij de CJ3 lopen deze niet vloeiend door en bij de CJ4 wel.

Een CitationJet 3+ en 4; zoek de verschillen

Met acht passagiers en twee piloten zat het kistje aardig vol. Na de landing gingen de doppen op de motoren en werd het gereed gemaakt voor een nachtstop.

Overige bezoekers

Er waren nog een paar bezoekende kisten te zien. Twee van Teuge (PH-CVT en PH-WDR) en een van Genk – Zwartberg in België. Die laatste was de OO-LVT, een Mooney M20J van de Limburgse Vleugels.

Vanuit Harskamp kwam – tot twee keer aan toe – de PH-KTM. In beide gevallen maakte de Robinson R44 een aantal circuitjes tijdens een lesvlucht.

PH-KTM Robinson R44 Raven II + PH-PCA Diamond DA 40D Diamond Star TDI

Leskist

Bij de Martinair Flight Academy heeft men kennelijk een capaciteitstekort. Vliegt men doorgaans met Socata TB-10 en TB-20 toestellen, er wordt nu ook gebruik gemaakt van een Piper Arrow III. Dit toestel, de PH-SAI, is volgens ons eigendom van de AIS Flight Academy. Alleen zij hebben er na aankomst eerder dit jaar nog niet mee gevlogen. Of dit gebruik tijdelijk of permanent is weten we nog niet.

PH-SAI Piper PA-28R-201 Arrow III
PH-SAI Piper PA-28R-201 Arrow III

Air Waterland

De N126DG staat momenteel zonder motor bij Air Waterland. Deze Grumman AA-5B hoort thuis op het Duitse Waddeneiland Borkum. Zonder motor kom je daar niet met deze kist, dus die zal eerst weer gemonteerd moeten worden alvorens het toestel huiswaarts kan keren.

N126DG Grumman American AA-5B Tiger zonder motor

De Spaans geregistreerde Flamingo EX-XKV is nog altijd aanwezig bij Air Waterland. De Nederlands registratie (het zou PH-XVK moeten worden) staat er nog niet op.

EC-XKV SIAT (Avion Terrestre) 223A-1 Flamingo

Locals

Hier nog geen selectie van de lokaal gebaseerde kisten die vandaag te zien waren.

Sex

Dan nu de sex. We kunnen melden dat Jack en Jacky Sparrow ‘het met elkaar hebben gedaan’! Eerder meldden we al dat dit verliefde spreeuwenpaar verwikkeld was in een moeizame start van een lonkende liefdesrelatie. Zie onder andere HIER en HIER. We hebben de ‘tortelduifjes’ een paar weken met rust gelaten en vandaag konden we zien dat Jack en Jacky eieren voor hun geld hebben gekozen, ze hebben elkaar toch het ja-woord toegefloten.

Jacky schreeuw het ja-woord nog een keer uit!

Die eieren die ze gekozen hadden hebben ze op hun beurt weer gelegd in een liefdesnestje in boven in de goot van de hangaar bij de Vroege Vogels. En na een aantal dagen broeden zijn die eieren uitgekomen, werk aan de winkel voor de kersverse ouders Jack en Jacky!

Jack komt thuis met een lading insecten
Verser kan de maaltijd niet zijn voor het jonge kroost

Beide spreeuwen vliegen af en aan met in hun snavel verse insecten. Die brengen ze dan naar hun pedant piepende pubers in het nest. Jacky heeft daarbij een iets sterker moederinstinct, zo zijn moeders. Zij laat zich door niets en niemand afleiden en vliegt recht op haar doel af. Jack is behoudender. Hij kijkt eerst de ‘kat uit de boom’ en wantrouwt bijvoorbeeld vreemde snuiters die ‘zwart/beige buizen’ op hem richten. Als schijnbeweging maakt hij dan een extra rondje. Uiteindelijk waagt hij ook de sprong naar het nest om zijn kroost te voeden.

Jacky is klaar voor een nieuwe lading voedsel
Op dat moment komt Jack alweer terug met zijn bek vol
En Jacky spreidt haar vleugels om ruimte te maken voor de man des huizes

Die kleine spreeuwtjes functioneren nu nog vooral als piepende poepfabriek. Van de aangeleverde insecten maken zij in een mum van tijd vogelpoep. De volgekakte spreeuwenpampers worden daarop door Jacky uit het nest verwijderd. Jack voelt zich daar te goed voor en hem hebben we deze huishoudelijke taak dan ook niet zien vervullen.

Jacky ruimt de volle luiers op

Nog even over de namen van Jack en Jacky Sparrow. We weten dat dit vertaald mus is. Maar ja ze heten nu eenmaal zo… Er zijn in Nederland ook voldoende mensen die ‘De Haas’, ‘De Leeuw’ of ‘Koekenbakker’ heten, maar die zijn dat geen van allen ook. Al zou dat in het laatste geval nog wel samen kunnen gaan in één persoon…

VINEX

De vogel-VINEX-locatie bij de Vroege Vogels kent overigens nog meer bewoners. Ook een mussenpaar heeft zich onder de doorzonwoning van Jack en Jacky gevestigd. Zij zijn, net als de spreeuwen, druk om hun kroost te voeden. Hier wordt in een rap tempo het ene groene rupsje na het andere aangevoerd. Laten we hopen dat daar geen vergiftige buxusmot-rupsen bijzitten…

De mus zit klaar om zijn nestje aan te vliegn
Mus met zijn rupsje bij het nest
We werden goed in de gaten gehouden door deze mus!

Deze mussen zijn ware aerobatic-kampioenen. Met kunst en vliegwerk moeten zij hun nest aanvliegen, dan hangend aan de wand hun kroost voeden om zich vervolgens met ware doodsverachting naar beneden te storten en de vleugels weer te spreiden.

In volle vaart stort de mus zich naar beneden om vervolgens weg te vliegen
Al gauw is er weer een nieuw rupsje gevonden die de klos is.

Kraamvisite

Deze middag waren er nog veel meer vogelmerken te spotten. Een paar hebben we gefotografeerd, achtereenvolgens de scholekster, de kwikstaart en de reiger. De ooievaar was al langs geweest, getuige het jonge kroost in de nesten… De overige vogels verbleven rond de vogel-VINEX-locatie en kunnen derhalve als kraamvisite aangemerkt worden.

Nog meer sex

Naast het vogelgeluk, voortgekomen uit vogelsex, was er nog meer sex te zien. De sex kwam in dat geval van de D-ESEX. Een Aquila A211GX met een bijzondere registratie. Alleen voor vliegers van boven de 18 jaar zullen we maar zeggen.

D-ESEX Aquila A211GX
D-ESEX Aquila A211GX

Genoeg flauwiteiten en terug naar het serieuze, deze Aquila is de demonstrator van de fabriek. Air Waterland is distributeur in de Benelux en voor een aanstaande demonstratie van het toestel werd het vandaag opgehaald in Worms (EDFV) in Duitsland. De crew van Air Waterland was eerder die middag met de PH-WCU Piper Turbo Arrow III naar Worms gevlogen. Even na elkaar landden zij tegen het einde van de middag op Lelystad Airport.

Met de PH-WCU Piper PA-28R-201T Arrow III werd de D-ESEX opgehaald

De Aquila A211GX is een versie van dit Duitse sportvliegtuig welke is uitgerust met een zogenaamde ‘glazen cockpit’. Daarbij zijn de elementaire vlieginstrumenten geïntegreerd in een multifunctioneel beeldscherm. De A211GX is uitgerust met een Garmin G500 TXi met touchscreen en een Engine Monitoring System MVP-50P om alle motorgegevens tijdens de vlucht af te kunnen lezen.

D-ESEX Aquila A211GX met een glazen cockpit

De vliegers waren na aankomst hier erg over te spreken. Door het scherm aan te raken kon men makkelijk navigeren en werd de workload aan boord verminderd. Getuige de vele vingertasten op het schermpje is veelvuldig van deze functionaliteit gebruik gemaakt.

D-ESEX Aquila A211GX

Na aankomst werd de D-ESEX meteen gepoetst. Zo stond het weer klaar voor de vlucht van de volgende dag. Die zou naar Oostende in België leiden. Na de demonstratie aldaar is de planning dat het toestel doorvliegt naar Berlijn. De aanwezigheid op Lelystad Airport is dus maar van korte duur.

 

2 gedachten over “Historische vliegtuigen, bizjets en sex

  1. Berend Jan (en Sabina),
    Wat een geslaagde reportage weer! Dit keer ook met oog voor vogels.
    Zoals altijd goede fotografie en een vlotte pen. Grafie = schrijven… 🙂
    Jan Buitenhuis

Geef een reactie