G-BJEL SNCAC NC.854S, een goede tweede keus

G-BJEL SNCAC NC.854S

Sywell, 31 augustus / 1 september 2018 – De G-BJEL is voluit een Société Nationale de Constructions Aéronautiques du Centre (SNCAC) NC.854S. In de volksmond wordt het ook wel een Nord NC.854S genoemd. Dat zou alleen betekenen dat het toestel gebouwd is door Société Nationale des Constructions Aéronautiques du Nord (SNCAN).

G-BJEL SNCAC NC.854S

Dit model is in 1947 ontstaan als Aérocentre NC.850. Het kwam voort uit een prijsvraag die, net na de Tweede Wereldoorlog, werd uitgeschreven door de SALS (Service de l’Aviation Légère et Sportive). Deze overheidsinstantie was op zoek naar nieuwe, lichte, tweepersoons-sportvliegtuigen met de voorwaarden dat deze kisten in Frankrijk gebouwd konden worden en om de vliegtuigen in te zetten bij Franse vliegclubs.

Tweede keus

Die prijsvraag werd gewonnen door Societe Industrielle pour l’Aeronautique (SIPA) met hun model SIPA S.90 welke ontworpen was door Yves Gardan. Toch werden er door de Franse autoriteiten 100 toestellen besteld, als goede tweede keus. Deze toestellen hadden in tegenstelling tot de NC.850 een dubbele staart. De typeaanduiding werd NC.853.

SIPA won met hun S.90 de wedstrijd (G-BBDV SIPS S.903 – Seppe 18 juni 1994)

Na 27 gebouwde exemplaren raakte SNCAC in financiële problemen. De bouwactiviteiten kwamen onder de hoede van SNCAN. In praktijk werden de opvolgende exemplaren nog steeds gebouwd bij SNCAC. Die betreffende toestellen werden aangeduid als NC.853S. Dit werd een serie van 95 toestellen.
De NC.853 was uitgerust met een Franse Miné 4-DC.30 motor van 80 pk (59 kW) en de NC.853S met een 75 pk (55 kW) sterke Miné 4-DC.32 motor. Beide motoren presteerden echter niet optimaal. Daarom zijn diverse exemplaren later omgebouwd en voorzien van een Continental motor met 65 of 90 pk. Ook zijn een paar toestellen af-fabriek voorzien van een Continental motor. Deze kregen als typeaanduiding NC.584 mee.

Historie G-BJEL

Terug naar de G-BJEL. Dit kistje staat als NC.584S in de boeken. Dat betekent dus dat het bij SNCAC is gebouwd, onder auspiciën van SNCAN. Oorspronkelijk afgeleverd met een Miné motor en later omgebouwd tot een versie met een Continental A65-8F motor van 65 pk (48 kW). Volgt u het nog?!? 😉

G-BJEL SNCAC NC.854S

De G-BJEL is gebouwd in 1951 en heeft als constructienummer 113. Het is daarmee een van de laatste gebouwde NC.853S toestellen.

G-BJEL SNCAC NC.854S

Op 3 april 1951 werd dit vliegtuig in Frankrijk ingeschreven als F-BEZT. Op 7 augustus 1981 kwam het als G-BJEL naar Engeland en daar vliegt het nog steeds. Tot op heden is er zo’n 525 uur met het toestel gevlogen.
De G-BJEL kwamen we tegen tijdens de jaarlijkse LAA Rally op het Britse vliegveld Sywell. Op deze ‘Britse versie van Oshkosh’ komen in een weekend rond de 1000 (meest Engelse) kisten samen, veelal experimentals.

G-BJEL SNCAC NC.854S

In stijl kamperen

Op de vrijdagavond 31 augustus 2018 arriveerde de G-BJEL aan het begin van de avond. De piloot zette zijn tentje voor de nacht op, naast het toestel. Geheel in stijl met het vliegtuig moest dat natuurlijk een geel-zwart tentje zijn.

G-BJEL SNCAC NC.854S met een bijpassend geel-zwart tentje

Op de zaterdagochtend van 1 september 2018 vertrok de NC.584S weer huiswaarts. In een mooi ochtendzonnetje kon het bijzonder ogende kistje prachtig gefotografeerd worden.

G-BJEL SNCAC NC.854S

 

Geef een reactie