Warbirds

Officiële roll out van de PH-XXI Fokker D.21 replica op Hoogeveen

(PH-XXI) Fokker D.21

Hoogeveen, 30 mei 2019 – Vandaag was het eindelijk zo ver, de officiële roll out van de Fokker D.21 replica die in aanbouw is bij ATN Aircraft Division B.V. onder leiding van Jack van Egmond en zijn kleinzoon Tom Wilps. Al meer dan vier jaar wordt er gewerkt aan het bouwen van een luchtwaardige replica van de roemruchte Fokker jager uit de meidagen van de Tweede Wereldoorlog. De aanloop naar de bouw is nog veel langer geweest, die startte al vele jaren eerder met de ‘jacht’ op bouwtekeningen van de Fokker D.21.

(PH-XXI) Fokker D.21

Veel belangstelling

De uitrol was via de social media ruim van tevoren aangekondigd. Dat dit succesvol was gedaan bleek wel uit de grote menigte die zich om 11:00 uur op deze Hemelvaartsdag voor de hermetisch gesloten deur van de ATN-hangaar had verzameld.

Veel publieke belangstelling bij de uitrol

Uit heel het land waren belangstellenden toegestroomd, zelfs vanuit Finland waren bezoekers gekomen (in Finland is nog een origineel exemplaar van de D.21 in een museum te vinden). Ook de (regionale) pers was vertegenwoordigd door een cameraploeg.
Op het platform voor de hangaar hadden modelbouwers een paar prachtige Fokkers bijeengebracht. Al deze modellen waren van toestellen uit de tijd waarin ook met de D.21 werd gevlogen.

Luchtalarm

Met gevoel voor ceremonie startte even voor 11:00 uur de onthulling. Twee Nederlandse militairen, gestoken in uniformen van mei 1940, kwamen naar voren. Zij lieten een luchtalarm horen en met de verrekijker ontwaarden zij fictief de Duitse aanvallers. Met ferme vuistslagen op de hangaardeuren werd geroepen om luchtsteun.

De militairen uit mei 1940 slaan alarm

Toen weerklonk het radiojournaal van 10 mei 1940 uit de speakers. De boodschap was dat de vijand Nederland was binnengevallen, ondanks onze neutraliteit. Na deze boodschap weerklonk het Wilhelmus.

Naar buiten

Tijdens het tweede couplet van het volkslied schoven de hangaardeuren open en kwam de broodnodige luchtsteun. Witte rook rolde naar buiten en uit die rook doemde de Fokker D.21 op, voorafgegaan door Jack van Egmond met zijn vrouw en kleinzoon Tom Wilps. De overige vrijwilligers duwden het toestel naar voren. Een spontaan en enthousiast applaus klonk.

(PH-XXI) Fokker D.21 komt uit de rook tevoorschijn
(PH-XXI) Fokker D.21 wordt door de vijwilligers naar voren geduwd

Toen de rook verdwenen was kwam het toestel in volle glorie tot zijn recht. Helaas niet in een voorjaarszonnetje maar onder een grijze hemel met af en toe een spatje motregen. Het mocht de pret niet drukken.

Gepassioneerd team

Jack en Tom namen om beurten het woord. Aan het begin was de doorgaans nuchtere Jack van Egmond duidelijk geëmotioneerd, zich op dat moment realiserend wat hij met zijn project teweeg heeft gebracht bij zo’n groot publiek.

Een zichtbaar geëmotioneerde Jack van Egmond met zijn vrouw en bijgestaan door kleinzoon Tom Wilps

Na de dankwoorden was het tijd voor een groepsfoto. Alle aanwezige teamleden van het Fokker D.21 project kwamen voor het toestel staan. Een flinke club met kundige en vooral gepassioneerde mensen. Een team dat in staat is een – voor onmogelijk geachte – droom te realiseren; een vliegende Fokker D.21 bouwen.

Het gepassioneerde Fokker D.21 team

Na de plichtplegingen draaiden de vrijwilligers de D.21 een kwartslag. Op die manier was het beter te fotograferen door de belangstellenden. Die maakten daar gretig gebruik van. Gedurende de rest van de dag stond de Fokker geen moment alleen.

De (PH-XXI) Fokker D.21 wordt gedraaid zodat het publiek het vliegtuig beter kan zien
Velen verdrongen zich om een plaatje te maken

Status toestel

De D.21 staat inmiddels op eigen benen en de motor zit erop. Het meeste plaatwerk is aangebracht. Het vliegtuiglinnen en de vleugels zijn al geverfd. Een secure klus omdat men het kleurenschema zo authentiek mogelijk wil realiseren.

(PH-XXI) Fokker D.21

De cockpit is voorzien van de oorspronkelijke instrumenten. Die hebben veelal een Nederlandse wijzerplaat. Vandaag werd Jack van Egmond overigens nog verrast met een toerenteller met Nederlandse wijzerplaat. Deze ontving hij van een bezoeker.

De cockpit is al aardig compleet

De Fokker D.21 zal als PH-XXI gaan vliegen. Op de vraag wanneer gaf Jack van Egmond nog geen concreet antwoord. Er moet namelijk nog veel aan het toestel gebeuren. Het is nu grofweg voor 80% klaar. Alleen, zoals zo vaak, de laatste loodjes wegen het zwaarst. Er moet bijvoorbeeld nog veel aan de aansluiting van de motor gebeuren en de stuurorganen moeten nog gekoppeld worden. Ook de motorbeplating is nog niet klaar, die kan pas definitief gemaakt worden als de motor afgemonteerd is.

(PH-XXI) Fokker D.21

Het Project heeft sinds de start al zo’n 13.000 uren opgeslokt. Er zullen nog een paar duizend uren verspijkerd moeten worden wil de PH-XXI vliegen. Een grove schatting is dat dit op zijn vroegst eind 2020 zal zijn of in 2021.

(PH-XXI) Fokker D.21

De een komt, de ander gaat

Gisteren (29 mei 2019) nam Nederland afscheid van een historisch vliegtuig. De Catalina vliegboot PH-PBY vertrok naar de Verenigde Staten. Vandaag is Nederland weer een historisch vliegtuig rijker, de Fokker D.21 PH-XXI. Een verzachtende pleister.

(PH-XXI) Fokker D.21 een nieuw historisch vliegtuig in Nederland

Al eerder hebben we op de site van AirOnline.nl aandacht besteed aan de bouw van de PH-XXI. Lees voor nog meer achtergrondinformatie over deze geweldige kist het betreffende artikel HIER.

 

Geef een reactie