Bizjets

Noorse LN-SAA Cessna 680A Citation Latitude als vliegende ambulance aan de slag

LN-SAA Cessna 680A Citation Latitude

Genève, 23 mei 2019 – Het Zweedse bedrijf Babcock Scandinavian Air Ambulance (BSAA) gaat vanaf 1 juli 2019 de ambulancevluchten in Noorwegen uitvoeren in opdracht van de Noorse overheid. Daarvoor heeft het al in 2017 tien Beech King Air B250 turboprops besteld en één Cessna Citation 680A Latitude. Dit laatste toestel, met constructienummer 155, werd getoond tijdens de onlangs gehouden de European Business Aviation Convention & Exhibition (EBACE) op de luchthaven van het Zwitserse Genève.

LN-SAA Cessna 680A Citation Latitude
LN-SAA Cessna 680A Citation Latitude

De LN-SAA is speciaal voor vervoer van patiënten ingericht. Het biedt plaats aan één of twee brancards. Verder is het uitgerust met aansluitingen voor diverse medische apparatuur en is er een zuurstofvoorziening. Bij het inrichten is nauw samengewerkt met techneuten en mensen met ervaring uit de praktijk.

De LN-SAA heeft een speciaal gecertificeerd medisch interieur

Deze Citation variant is voorzien van een bredere deur om makkelijker met een brancard het toestel in en uit te kunnen. Ook is het voorzien van SATCOM-communicatie om goed met nooddiensten te kunnen communiceren.
De keuze van BSAA is om meerdere redenen gevallen op de 680A Latitude. Zo moest het toestel binnen twee minuten klaar zijn om te kunnen taxiën en moet het kunnen opereren van korte banen en steile aanvliegroutes aankunnen. Allemaal gesneden koek voor deze Citation-variant.

LN-SAA Cessna 680A Citation Latitude

De LN-SAA is het eerste exemplaar van dit type dat voor ambulancevluchten is ingericht. Cessna heeft al bij de ontwerpfase voorzien in zogenaamde ‘Special Mission’ versies van dit model. Het onlangs gecertificeerde medische interieur is daarbij een van de beoogde gebruiksdoelen van de Cessna Latitude.

LN-SAA Cessna 680A Citation Latitude

Naast een modern medisch interieur hebben ook de vliegers in de cockpit de beschikking over een van de meest geavanceerde instrumentenpanelen. De cockpit is voorzien van een Garmin 5000 suite. Deze ‘glazen cockpit’ voorziet een aantal flinke beeldschermen.

LN-SAA Cessna 680A Citation Latitude met een Garmin 5000 cockpit

Achter in het toestel is nog een kleine sanitaire ruimte voorzien. Hierin is ook nog extra bergruimte voorzien in de vorm van een aantal kastjes.

Extra sanitaire ruimte achter in de LN-SAA

De LN-SAA wordt vanaf 1 juli 2019 operationeel ingezet. Het gaat dan in Noorwegen vliegen volgens een contract dat Babcock met de Noorse overheid heeft gesloten. Daarbij zal men vanaf zeven verschillende Noorse locaties opereren. Dit contract duurt tot 2025 met de mogelijkheid om het daarna nog te verlengen met vijf jaar tot 2030.

LN-SAA Cessna 680A Citation Latitude met Noorse ambulance-titels

Babcock is een grote speler op gebied van vliegende Emergency Medical Services (EMS). Zij voeren deze diensten al sinds 1976 uit. Momenteel opereren zij in Oostenrijk, Finland, Frankrijk, Italië, Portugal, Spanje, Zweden, Groot-Brittannië en nu dus ook in Noorwegen. Vorig jaar vloog men maar liefst 73.000 EMS-missies en maakte daarbij 58.000 vlieguren.

LN-SAA Cessna 680A Citation Latitude gaat vanaf 1 juli 2019 operationeel vliegen

De LN-SAA, die in een fluoriserend gele kleur is gestoken, wordt tot de ingang van het contract in juli ingezet voor trainingsvluchten met het personeel. Voorlopig blijft het bij één enkel toestel. Mogelijk dat op termijn nog meer van deze Cessna Latitudes worden aangeschaft.

LN-SAA Cessna 680A Citation Latitude

Geef een reactie