PH-PNX Piper PA-31-350 Chieftain meldt zich voor een nieuwe verflaag bij Satys op Lelystad Airport

PH-PNX Piper PA-31-350 Chieftain voor de deur bij Satys

Lelystad, 2 juni 2019 – Voor de hangaar van Satys stond vandaag de PH-PNX. Deze Piper Chieftain is zaterdag 1 juni overgevlogen van Teuge naar Lelystad Airport. Het toestel is aan een nieuw likje verf toe. Vooral rond de staart is hier en daar groene primer te zien, kennelijk na gedane werkzaamheden.

De staart van de PH-PNX heeft wat bijgewerkte plekjes

De PH-PNX is een toestel dat geschikt is voor survey/foto vluchten. Het heeft al een aantal registraties gedragen. Voorheen was het de SE-IDC, daarna de ES-PAG. Vervolgens kwam het in Finland terecht als OH-PNX.

OH-PNX Piper PA-31-350 Chieftain (Lelystad, 9 april 2017)

In Finland was Turku Air de eigenaar. Zij vlogen passagiers met een vloot van Piper Chieftains. In 2016 is deze maatschappij opgehouden te bestaan.
Sinds 2017 werd deze Piper bij het Belgische Aerodata International Surveys op Antwerpen ingezet. Eerst als OH-PNX, later werd er OO-PNX voor gereserveerd. Die wijziging is niet doorgegaan want in de zomer van 2017 werd het toestel overgeschreven naar Nederland als PH-PNX. Zowel in geval van OO-PNX als PH-PNX had men een makkie. In het eerste geval hoefde alleen maar de ‘H’ vervangen te worden door een ‘O’, nu kon men volstaan door de ‘O’ te vervangen door een ‘P’.
Inmiddels lijkt het erop dat de PA-31 niet meer in dienst is bij Aerodata. Sinds januari 2019 staat het op Teuge en vliegt het vanaf daar geregeld.
Vanaf maandag is de verfwinkel op Lelystad Airport weer open en zal de PH-PNX in de spuithal van Satys verdwijnen. Wij gokken erop dat het naar buiten komt in de huiskleuren van Slagboom en Peeters, het survey bedrijf op Teuge.

PH-PNX Piper PA-31-350 Chieftain straks in de kleuren van Slagboom en Peeters?

Deense passant

Vanaf Jersey arriveerde de OY-IMR. Deze Deense Socata TB-9 Tampico was bezig met een lang weekend Europa. Vanuit Aalborg was men zuidwaarts gevlogen. Vandaag was men op de weg terug.

OY-IMR Socata TB-9 Tampico

De OY-IMR stamt uit 1984 en heeft als constructienummer 413. Eerst heeft het als SE-IMR gevlogen, vanaf 1998 als OY-IMR.

OY-IMR Socata TB-9 Tampico

Kunstzinnige Beech

De N25FP is een Beech A36 Bonanza 36 met een uiterlijk dat door een kunstenaar is ontworpen naar idee van de eigenaar. Het toestel is niet zo vaak vliegend te zien. De N25FP deed een retourtje Leer-Papenburg. Dit is een erg populaire bestemming onder sportvliegers. Dagelijks zijn hier flink wat bezoekende kisten te zien, al dan niet op doortocht naar de Duitse Waddeneilanden.

N25FP Beech A36 Bonanza 36

Na de landing ging de N25FP weer richting hangaar voor een schaduwrijk plekje. Geen slechte keuze bij de 30 graden Celsius van vandaag.

N25FP Beech A36 Bonanza 36

Geef een reactie