De Breguet Br 765 Sahara, een Airbus A380 met propellers

501 / 64-PE Breguet Br 765 Sahara van de Armee de l’Air bij de poort van de vliegbasis Evreux

Evreux, 7 juni 2019 – De Breguet Br 765 Sahara is een flinke jongen. De bijnaam van het toestel is ‘Deux-Ponts’ oftewel dubbeldekker. Het toestel is namelijk voorzien van twee vloeren boven elkaar, net zoals in de Airbus A380 luchtreus van tegenwoordig.

De Airbus A380 is de moderne variant op het thema ‘Deux-Ponts’

Het toestel was als passagiersvliegtuig bedoeld voor 100 personen en werd tegen het einde van de Tweede Wereldoorlog ontworpen door het Franse Breguet Aviation. De eerste vlucht vond plaats op 15 februari 1949.
Er werden aanvankelijk één prototype (Br 751) en drie pre-productietoestellen gebouwd, aangeduid als Br 761S. Daarna werden er door de Franse overheid twaalf besteld, zes voor Air France en zes voor het Franse Ministerie van Transport. Deze werden als Br 763 Provence aangeduid.
Ook de Franse luchtmacht had interesse. Zij bestelden aanvankelijk in 1955 maar liefst 30 exemplaren die aangeduid werden als Br 765 Sahara. Deze hadden een passagiersdek boven en een vrachtruim onder met grote vrachtdeuren.
Een paar maanden later werd deze Franse order echter alweer geannuleerd. Alleen toen men op dat moment op de parkeerplaats bij Breguet keek, bleek dat er al vier toestellen (c/n 501, 502, 503 en 504) gereed waren. Die heeft de Armee de l‘Air toen maar afgenomen. Ze kwamen in dienst bij 64 Escadre de Transport op Evreux.
Met de komst van straalvliegtuigen zoals de Caravelle was er niet meer een lange toekomst voor de Breguet Br 761/3/5 serie weggelegd. Het totaalaantal geproduceerde exemplaren is dan ook op twintig blijven steken. Toch heeft de Franse luchtmacht er nog mee gevlogen tot 1971. De kisten werden vooral gebruikt om personeel en materieel te vervoeren in de Pacific ten behoeve van het Franse nucleaire testprogramma.

501 / 64-PE Breguet Br 765 Sahara – Armee de l’Air

Er zijn in totaal drie van deze dubbeldekkers bewaard gebleven. De 501 staat aan de poort van de Franse vliegbasis in Evreux. Zijn broertje 504 / 64-PH is in restauratie op Toulouse. Daarnaast wordt nog de F-BASS Breguet Br 763 (c/n 6) gebruikt als restaurant op Aérodrome de Chaubuisson in Fontenay-Trésigny. Op dat toestel staat nu de (niet-juiste) registratie F-BACC.

Geef een reactie