Lelystad Airport, 21 juni 2019 – De binnen-collectie van Aviodrome staat momenteel flink in de steigers. Er wordt hard gewerkt aan een nieuwe opstelling van de toestellen. Daarbij wordt veel aangepast.
Dit alles wordt mogelijk gemaakt door een flinke donatie van de BankGiro Loterij van maar liefst € 400.000,-. Het thema van de vernieuwde expositie zal worden ‘100 jaar luchtvaartgeschiedenis’.
Naast al deze vernieuwingen wordt ook de huisstijl van het museum aangepast. Nieuw logo, nieuwe kleuren, alles wordt anders. Op de website van Aviodrome zijn hiervan al de resultaten te zien.
Tot medio juli 2019 zullen de bezoekers genoegen moeten nemen met het feit dat er een beperkte collectie te zien is.
Veel toestellen zijn nu zo efficiënt mogelijk geparkeerd om de verbouwing volop ruimte te geven. Ook gaat het museum nog voor de opening van de vernieuwde tentoonstelling een week dicht. Dat is echt noodzakelijk om snel en veilig de collectie opnieuw in te richten. Bezoekers die nu door het museum lopen worden op een sympathieke wijze in de gelegenheid gesteld om straks nog eens langs te komen als alles vernieuwd is. “Toch zijn er nauwelijks klachten of opmerkingen van de bezoekers. Er is begrip voor de situatie” zegt Raymond Oostergo, die verantwoordelijk is voor de museumcollectie binnen Aviodrome.
Een paar highlights van de vernieuwde collectie kunnen we al verklappen. Zo is er straks ruimte voor het unieke frame van de H-NAED / PH-AED Fokker F.VIII ‘Duif’. De ‘Duif’ vloog van 1928 tot 1937 voor de KLM in Europa. Daarna gebruikte de KLM het toestel in Nederlands West-Indië (Suriname en de Nederlandse Antillen) als PJ-AED. Het vliegtuig werd in 1939 verkocht aan Venezuela en vloog daar als YV-AFO. Veel plezier heeft men er daar niet van gehad, binnen een maand kwam het in het oerwoud op een te kleine vliegstrip terecht. Eén vleugel raakte hierbij de grond, waarna het vliegtuig vlamvatte. Het toestel brandde uit en de bemanning wist na enkele weken de bewoonde wereld weer te bereiken.
In 2001 werden de restanten door een expeditie vanuit Aviodrome herontdekt en naar Nederland gebracht. De laatste jaren stond het frame van dit tweemotorige toestel in opslag. Daar komt nu verandering in. Het komt prominent in een ‘oerwoudsetting’ te staan, zoals het is gevonden in de jungle.
Ook nieuw is de opstelling van de drie cockpits van de De Havilland Dove, de oude Transavia Caravelle en van de Fokker 100. Deze komen gebroederlijk naast elkaar in een soort wand. Aan de voor- en achterzijde zijn de cockpits dan goed te zien voor het publiek. Het geeft een mooi beeld van de ontwikkelingen die ‘voor op de bok’ in een vliegtuig hebben plaats gevonden.
De Douglas DC-3 Dakota ‘PH-TCB’ (ex 42-23974 USAF, FD938 RAF, 6867 SAAF, ZS-NJE, G-BVOL), die in het museum staat, had de laatste jaren maar één vleugel. Dat blijft zo. Op die manier kan het toestel beter tentoongesteld worden en neemt het minder ruimte in. Alleen voor wie goed oplet, nu heeft het toestel zijn linkervleugel. Tot voor kort zat juist de rechtervleugel er aan. Die is gewisseld door de technici van Aviodrome. De rechtervleugel ligt nu in opslag in de T2-hangaar.
In de T2-hangaar worden meer museumstukken opgeslagen die tot voor kort in de binnen-collectie stonden. Het betreft hier met name zweefvliegtuigen, maar ook bijvoorbeeld de Auster J-1 Autocrat PH-NFT. Dit kistje was ooit eigendom van Frits Philips en was zo’n beetje het eerste privé-zakenvliegtuig in Nederland.
Als de nieuwe indeling gereed is gaan we zeker weer kijken in het museum. We zijn namelijk erg benieuwd hoe men de collectie voor de komende periode gaat tentoonstellen!