Old TimersSportvliegtuigen

Gezellig Bölkow treffen 2019 op Melle-Grönegau

Bolkow treffen 2019

Melle, 22 juni 2019 – Het vliegveldje Melle-Grönegau (EDXG) was het weekend van 21 tot en met 23 juni het toneel van een zogenaamd ‘Bölkow treffen’. Een fly-in met sportvliegtuigen van het type Bölkow. De hoofdmoot bestond uit de Bo.207, de Bo.208 Junior en de Bo.209 Monsun. Types die zijdelings aan Bölkow gerelateerd zijn hoorden ook tot de genodigde bezoekers. Het gaat dan bijvoorbeeld om MFI-9 (eigenlijk de oorsprong van de Bo.208 Junior) en de SIAT Flamingo.

Allemaal Bölkow-jes

Tel hierbij op nog een aantal leuke bezoekende vliegtuigen van andere types en je hebt de ingrediënten voor een erg leuk evenement! De moeite van het bezoeken meer dan waard.
Allereerst even iets over de puntjes op de ‘i’ in dit artikeltje, of beter gezegd op de ‘o’. Formeel is het Bölkow en niet Bolkow. Toch staat dit niet zo onder alle foto’s, dat komt omdat dit het digitaal doorzoeken van de foto’s eenvoudiger maakt.

Bölkow treffen

Vanuit Hilversum waren we vroeg op de zaterdagmorgen met de PH-SKE Cessna 172P Skyhawk II vertrokken in oostelijke richting. Omdat we er toch pal overheen kwamen en omdat de landingsgelden in Duitsland doorgaans erg mild geprijsd zijn, hebben we een tussenlanding gemaakt op Osnabrück-Atterheide (EDWO). Een thermisch en vlagerig windje maakte de landing een sportieve maar we kwamen uiteraard veilig en kundig aan dek. Helaas was op dit veld niet veel te beleven. De meeste schuren zaten dicht. Besluit om snel door te vliegen richting eindbestemming Melle-Grönegau kwam dan ook in de eerste termijn al unaniem door de stemronde.

PH-SKE Cessna 172P Skyhawk II, ‘our ride for the day’

Naar Melle was het zo’n 16 NM vliegen. We startten in oostelijke richting en Melle ligt ook ten oosten van Osnabrück. Daarom zaten we binnen een poep en (nog geen halve) scheet al op long final voor de baan van Melle-Grönegau.

Bölkow treffen 2019

Eenmaal geparkeerd in het gras tussen de overige bezoekende toestellen werden we hartelijk onthaald. De landingen waren dit weekend gratis en alle bezoekende vliegers kregen een speciale hartvormige koek met ‘Bölkow & Friends – Melle 2019’ er op. Ook kon vrij tussen de kisten door worden bewogen en was het mogelijk om pal langs de baan te zitten om het landende en vertrekkende verkeer vast te leggen.

Speciale Bölkow-koek met – in elk geval – ‘one happy pilot’! 🙂

Hebben we als Hollanders dan niks te zeuren? Jawel! Helaas hadden een aantal eigenaren hun toestel goed ingepakt met een stoffen kap over de cockpit. Uit oogpunt van behoud van het toestel absoluut begrijpelijk, alleen bij zo’n fly-in kom je toch ook om van elkaars kisten te genieten. Zonder kap toont een vliegtuig nou eenmaal een stukje leuker!

D-EEXE Heliopolis Gomhouria Mk6 (een licentiebouw Bücker Bu-181 Bestmann) met een lelijke kap op

Bolkow Bo.207

Dit treffen is te danken aan Ludwig Bölkow. In 1947 richtte hij Ingenieurbau Bölkow op. Als eerste ontwikkelde hij in 1957 samen met Hans Klemm Flugzeugbau de Klemm Kl.107. Hiervan was ook een (ingepakt) exemplaar aanwezig. Er werd één Kl.107 gebouwd (c/n 101), vijfentwintig Kl.107B (c/n 102 – 126) en dertig Kl.107C (c/n 125 – 154).

D-ELYQ Klemm Kl.107C, ook helaas met een kap op

Een verbeterde versie van de Klemm Kl.107C kwam in 1960 op de markt. De Kl.107C met c/n 145 werd voor dat doel omgebouwd tot Bölkow Bo.207 met c/n 201. Hierna zouden nog 91 productie-exemplaren volgen (c/n 201 – 292).
De volgende Klemm Kl.107 / Bo.207 waren aanwezig:

Registratie Type
D-EBCO Bölkow Bo.207
D-EBKY Bölkow Bo.207
D-EBTA Bölkow Bo.207
D-EHLA Bölkow Bo.207
D-EHLU Bölkow Bo.207
D-ELYQ Klemm Kl.107C
D-ENVI Bölkow Bo.207
D-ENVU Bölkow Bo.207
D-ESMA Bölkow Bo.207
G-EJBI Bölkow Bo.207

Bölkow Bo.208 Junior

In 1962 startte Bölkow met de licentiebouw van de Malmö Flygindustri MFI-9. Dit vliegtuig was door de Zweed Björn Andreasson ontworpen als BA-7 en werd in een kleine oplage van dertig stuks bij MFI als MFI-9 gebouwd. De meeste toestellen werden echter bij Bölkow gebouwd als Bo.208 Junior. In totaal zijn er 186 afgeleverd. De lijst met constructienummers is daarbij wat grillig. Nummer 501 was een prototype dat nog in Malmö gebouwd is. Daarna volgden nummer 501-505, 507-547, 549-550, 555, 560-564 en 567-709. In 1971 werd de laatste Junior afgeleverd.
Tussen de deelnemers in Melle was ook de SE-CFP. Dit is een originele MFI-9. Die is daarmee een stukje zeldzamer dan de Bo.208.

SE-CPG Malmö Flygindustri MFI-9 Junior

Andere leuke Juniors waren twee exemplaren uit Zwitserland en één uit Frankrijk.

Vooral de D-ENEP viel op. Het toestel zag er mooi uit van buiten maar ook onberispelijk van binnen. Het instrumentenpaneel was keurig afgewerkt.

D-ENEP Bolkow Bo.208A Junior
D-ENEP Bolkow Bo.208A Junior met een schitterend interieur

Ook bij vertrek baarde dit kistje opzien. Het maakte na de start een low-pass met een mooie bocht erin voor de foto. Daarna vertrok men huiswaarts.

De volgende Bo.208 Juniors waren aanwezig:

Registratie Type
D-ECGI Bölkow Bo.208C Junior
D-EDIU Bölkow Bo.208C Junior
D-EFME Bölkow Bo.208C Junior
D-EFNY Bölkow Bo.208C Junior
D-EGIC Bölkow Bo.208C Junior
D-EGNY Bölkow Bo.208C Junior
D-EGVI Bölkow Bo.208C Junior
D-EGXO Bölkow Bo.208C Junior
D-EGZO Bölkow Bo.208C Junior
D-EJMB Bölkow Bo.208C Junior
D-EJNI Bölkow Bo.208C Junior
D-EKDI Bölkow Bo.208C Junior
D-ENEP Bölkow Bo.208A Junior
D-EOXT Bölkow Bo.208C Junior
F-BRHM Bölkow Bo.208C Junior
G-ATTR Bölkow Bo.208C Junior
G-BSME Bölkow Bo.208C Junior
HB-UPH Bölkow Bo.208C Junior
HB-UXN Bölkow Bo.208C Junior
SE-CPG Malmö Flygindustri MFI-9 Junior

Bölkow Bo.209 Monsun

In 1970 ontwikkelde Bölkow een opvolger voor de Junior. Dit toestel zou een laagdekker worden, gebaseerd op de Junior maar met een grotere cockpit. Optioneel kon dit toestel uitgerust worden met een intrekbaar neuswiel en een variabele of vaste propeller. De types werden aangeduid met twee letters. De eerste letters (R of F) duiden Retractable of Fixed neuswiel aan. De tweede letter (F of V) staat voor Fixed of Variable prop. Dit model zou de markt op gaan als Bo.209 Monsun.

Overzicht typeaanduiding Bölkow Bo.209 Monsun
Model Naam PK Motor Neuswiel Propeller
Bo.209A Monsun 125FF 125 Lycoming O-235F Fixed Fixed
Bo.209B Monsun 150FV 150 Lycoming O-320-E1C Fixed Variable
Bo.209B Monsun 150RV 150 Lycoming O-320-E1C Retractable Variable
Bo.209B Monsun 150FF 150 Lycoming O-320-E1C Fixed Fixed
Bo.209C Monsun 160FV 160 Lycoming O-320-E1F Fixed Variable
Bo.209C Monsun 160RV 160 Lycoming O-320-E1F Retractable Variable
Bo.209S Monsun 130FF 130 Rolls-Royce Continental O-240-A Fixed Fixed

De romp van dit toestel ziet er aan de achterkant erg recht uit. Dit is overgenomen van het ontwerp van de Junior die ook erg hoekig is qua vormgeving.

D-EAAT Bolkow Bo.209C Monsun 160FV laat goed de hoekige romp zien

Ten tijde van de productie was Bölkow onderdeel geworden van de groep Messerschmitt-Bölkow-Blohm (MBB). Zij produceerden in totaal 102 vliegtuigen. De constructienummers liepen van 101 tot 119, 105A, 121 tot 201 en tenslotte nog een toestel met c/n 301. Hierna ging Bölkow zich toeleggen op het ontwikkelen van helikopters en werden er geen lichte sportvliegtuigen meer ontwikkeld.
De volgende Bo.209 Monsuns waren aanwezig:

Registratie Type
D-EAAM Bölkow Bo.209C Monsun 160RV
D-EAAT Bölkow Bo.209C Monsun 160FV
D-EAIG Bölkow Bo.209C Monsun 160RV
D-EBJP Bölkow Bo.209C Monsun 160RV
D-EEFF Bölkow Bo.209C Monsun 160RV
D-EEIP Bölkow Bo.209C Monsun 160RV
D-EFJC Bölkow Bo.209C Monsun 160RV
D-EIFL Bölkow Bo.209C Monsun 160FV
D-EPUD Bölkow Bo.209C Monsun 160FV
D-ETSA Bölkow Bo.209 Monsun 150RV
D-EUEB Bölkow Bo.209C Monsun 160RV
D-EHQI SIAT S.223V-3 Flamingo

SIAT 223 Flamingo

Ook de SIAT S.223 Flamingo hoort tot de groep vliegtuigen waarvoor deze fly-in werd georganiseerd. SIAT was indertijd ontstaan uit een fusie tussen Siebel Flugzeugwerke GmbH en Algemeine-Transport-Anlagen GmbH. Naderhand ging SIAT op in MBB. SIAT ontwikkelde begin jaren ’60 de S.223 Flaming. Van dit type hebben we één exemplaar op Melle gezien, de D-EHQI.

D-EHQI SIAT S.223V-3 Flamingo

Bijvangst

De ‘bijvangst’ tijdens deze fly-in was prima te noemen. Naast de Bölkows waren er nog een paar andere erg interessante bezoekers te zien. Als eerste noemen we twee originele F.8L Falco’s. De D-EKHU en de D-EKMK zijn nog gebouwd in Italië in de fabrieken van Aeromere en Laverda. Een oude Falco is tegenwoordig een mooi beleggingsobject. Dit buiten het feit dat het ontwerp van de Italiaan Stelio Frati een vliegende Ferrari is met geweldige looks.
De Falco is tegenwoordig populair als zelfbouwkist. Dan wordt het aangeduid als een Seqouia F.8L Falco.

Op Melle is een onderhoudshangaar van de voormalige Ruschmeyer fabriek ATC Aircraft Technology Consulting. Men bouwde eind jaren ’80, begin jaren ‘90 de Ruschmeyer R90, een snelle vierzitter met een intrekbaar landingsgestel. Deze ‘Duitse Cirrus’ is bleven steken bij een productieaantal van dertig toen de zaak in 1996 op de fles ging. Op Melle stonden drie toestellen in onderhoud en hing er één aan het plafond in opslag.

In een andere hangaar stond een juweeltje van een twin. Het ging om de D-GOLF, een klassieke Piper Apache E met een kort neusje. Op 7 mei 1958 werd het als nieuw in de VS ingeschreven als N3398P. Al op 11 juli 1958 vertrok het naar Duitsland als D-GOLF. Na 61 jaar ziet deze twin in zijn authentieke kleuren er nog erg goed uit! Helaas stond de kist binnen, waardoor er niet optimaal een plaatje van te maken was.

D-GOLF Piper PA-23-160 Apache E

Quax is een Duitse ‘Verein zur Förderung von historischem Fluggerät’. Dit gezelschap houdt een flinke groep antieke vliegtuigen in de lucht, verspreid onder meerdere vliegvelden in Duitsland. Bij deze club hoort ook het ‘Fluggerät’ D-EQAX. Dit is een Focke-Wulf Fw.44J Stieglitz uit 1936. Dit type was voor Duitse begrippen wat in Engeland de Tiger Moth was of in de VS de Boeing Stearman.

D-EQAX Focke-Wulf Fw.44J Stieglitz

Hieronder een lijst van de waargenomen overige toestellen:

Registratie Type Registratie Type
D-0113 Schleicher Ka 6E D-EPST Cessna 172R Skyhawk
D-2178 Schleicher ASK 13 D-EQAX Focke-Wulf Fw.44J Stieglitz
D-6644 Grob G102 Astir D-EQFA Robin Dr.400/180R Remorqueur
D-8418 Schleicher ASK 21 D-ERAY Mooney M20J 201
D-EAQB Aquila A210 D-ETCW GlaStar GS-1
D-EDGS Aqula A210 D-GOLF Piper PA-23-160 Apache E
D-EEDR Ruschmeyer R90-230RG D-HLFM Schweizer 269C
D-EEJR Ruschmeyer R90-230RG D-HMAX Aerospool Dynamic Sport WT-9
D-EETT Piper L-21A-105 Super Cub D-KAVT Schleicher ASK-16
D-EEXE Heliopolis Gomhouria Mk.6 D-KDEU Scheibe SF.25C Falke
D-EFFA Ruschmeyer R90-230RG D-KLBW Grob G109B
D-EFGJ Diamond DA 20 Katana D-KMOR Scheibe SF-25C Falke 2000
D-EFZJ Cessna 172RG Cutlass RG D-MBMO Pro.Mecc Freccia
D-EGMS Robin DR.400/180 Regent D-MGVI TL Ultralight TL-3000 Sirius
D-EKHU Laverda F.8L Falco IV D-MHPE Dallach D.3 Sunwheel
D-EKMK Aeromere F.8L Falco III D-MLWW Dallach D.4B Fascination
D-ELHQ Robin DR.300/180R Remorqueur D-MTIS Tecnam P92 Echo Classic
D-EMMS Beech G36 Bonanza D-MTUD B & F Technik Funk FK.6
D-EMOB Cessna 172RG Cutlass RG II F-HKRE Tecnam P.2006T
D-ENDA Ruschmeyer R90-230RG G-AYGD Jodel DR1051 Ambassadeur
D-EODV Reims/Cessna FR182 Skylane RG PH-SKE Cessna 172P Skyhawk II

Vertrek

Aan het einde van de middag zijn we weer vertrokken richting Hilversum. Daarbij hebben we nog even een tussenlanding gemaakt op Rheine-Eschendorf (EDXE). Ook een leuk veldje om een tussenstop te maken. Hier staan een paar interessante kisten. Daar komen we vast en zeker later nog even een keer op terug.

Bölkow treffen 2019 op Melle-Grönegau vanuit de lucht gezien

Ook op de zondag was de fly-in nog bezig. Alleen was op de webcam van het veld goed te zien dat tegen het einde van de middag bijna alle kisten alweer huiswaarts waren. We kunnen terug kijken op een erg leuk evenement met veel interessante vliegtuigen. Met daarbij mooi weer en een ongedwongen sfeer hadden we zomaar een TOP-dag te pakken!

Geef een reactie