HelikoptersHomebuiltOld TimersSportvliegtuigenTwinsWarbirds

Bouwactiviteiten op Lelystad Airport

PH-MIL Sonex Sonex

Lelystad Airport, 28 juni 2019 – Geen nieuws over de bouw van de terminal, vooral nieuws van het zelfbouwfront vandaag. Eerder deze week ontwaarden wij al de vleugels van de PH-MIL in de hangaar bij Wings over Holland. Woensdag was daar de romp van het toestel bijgekomen. Deze werd over de weg vervoerd op een autoambulance.

De vleugels van de PH-MIL Sonex Sonex troffen we al op 24 juni aan bij Wings over Holland

De PH-MIL is een Sonex Sonex, de tweezits-variant van de Sonex zelfbouwtoestellen. Het kistje met constructienummer 0614 is gebouwd door de Elburger Wim Jansen. De registratie is afgeleid van de naam van zijn dochter, Mila.

PH-MIL is afgeleid van Mila, de dochter van de bouwer

Het typeplaatje onder het stabilo is wat karig ingevuld bij dit kistje. Bij ‘Model’ staat ‘PH MIL’. Bij ‘Serial No.’ Staat ‘0614’. De verdere invuloefening is achterwege gelaten. Sterker nog, het universele plaatje is ingekort, zodat niet alle oorspronkelijke items erop staan.

Het typeplaatje van de PH-MIL Sonex Sonex is nog wat leeg
Henk Veenstra als de Kijkkastman

Op de staart draagt dit kistje de naam ‘Gompie’. Gompie was een walrus uit de NCRV-kinderserie ‘De Kijkkast’ (1966-1972). Daarin beleefde de goedaardige Gompie met zijn donkere stem samen met de Kijkkastman en zijn vriendjes allerlei avonturen. Leuke herinneringen aan de Kijkkastman, want dat was Henk Veenstra, onze buurman toen ik nog bij mijn ouders in Hollandsche Rading woonde.
In het geval van de PH-MIL staat de naam ‘Gompie’ voor Gerard Gombault. Zijn bijnaam was ‘Gompie’ en hij was bevriend met Wim Jansen. Helaas is Gerard Gombault in mei 2016 overleden. Gombault was begonnen met de bouw van dit vliegtuig maar heeft dat helaas niet kunnen afmaken. Zijn weduwe Christien heeft het in aanbouw zijnde vliegtuig overgedragen aan Wim Jansen om het te voltooien. De bijnaam op de kist is zo een mooi eerbetoon aan de ‘kiellegger’ van dit zelfbouwtoestel.

PH-MIL Sonex Sonex heeft als bijnaam ‘Gompie’

De Sonex is eerst bij huis gebouwd en wordt nu verder afgemaakt bij Wings over Holland. De flaps en ailerons moeten nu nog afgesteld worden, de kist moet gewogen en de brandstofmeter moet nog gekalibreerd worden. Daarna is het klaar voor de eerste vlucht met de bouwer zelf aan de stuurknuppel.

PH-MIL Sonex Sonex

Deze bouwer weet, naast het in de lucht te houden van drie bedrijven (Elburg Bandencenter, Vakgarage Elburg en Elburg Tools), straks ook nog ongetwijfeld zijn Sonex Sonex van de grond te tillen. De PH-MIL is inmiddels de tweede Sonex op Lelystad Airport. Eerder dit jaar maakte de PH-AWX, een Sonex Sonex met staartwiel, zijn eerste vlucht.

PH-MIL Sonex Sonex
PH-MIL Sonex Sonex

De PH-MIL is deels rood gespoten. Andere delen zijn gepolijst en dat spiegelt je tegemoet. Daardoor is het soms moeilijk te voorkomen dat de fotograaf zijn spiegelbeeld in de kist ziet. Vandaag hebben we er maar even aan toegegeven… 😉

De PH-MIL glimt als een spiegel!

Naast de PH-MIL zijn ook de romp en vleugels van een Vans RV-12iS aanwezig. Dit is het zelfbouwproject van Jeroen Boon uit Amsterdam. Ook dit toestel zal bij Wings over Holland afgebouwd gaan worden. Welk kenmerk hiervoor in de toekomst wordt toegekend is ons nog niet bekend.

Vans RV-12iS
De vleugels van de Vans RV-12iS

En nu we het toch over de Vans RV-12iS hebben, ook Thom Sijs is in zijn hangaar nog altijd zoet met het voltooien van zijn homebuilt PH-FFT, ook een Vans RV-12iS. De eerste delen (vleugels) liggen nu bij het bedrijf Prekas op Lelystad Airport om te spuiten. De instrumenten zijn onderweg vanuit de VS en kunnen een dezer weken ingebouwd gaan worden. Daarna wordt ook de romp gespoten.

Thom Sijs met zijn PH-FFT Vans RV-12iS

Vandaag werden de eerste paneeltjes in de cockpit vastgezet. Dit omvatte onder ander het paneeltje rond de gashendel. Daarbij is al aangegeven welke stand ‘open’ en welke ‘closed’ is. En om helemaal aan te sluiten bij het vandaag door onze regering gepresenteerde klimaatakkoord, er is ook een Eco-stand van de throttle. Altijd handig en goed voor het milieu!

Paneeltje bij de gashendel met een ‘Eco-stand’
PH-FFT Vans RV-12iS

Vier nationaliteiten

Vandaag konden op enig moment vier nationaliteiten naast elkaar gezien worden op het platform. Er stond een Zwitserse Pilatus PC-12, een Franse Diamond DA 42 Twin Star, een Britse Piper Aztec en een Deense Vulcanair P.68C. Al met al een leuke internationale scharkering.

Vier nationaliteiten op het platform

Leonardo da Vinci

De Pilatus PC-12 was de HB-FVM. Deze kist is versierd met tekeningen van Leonardo da Vinci. Het betreft een voormalige demonstrator van de Pilatusfabriek. Het toestel is nu eigendom van de Leonardo Flyers AG en hoort thuis op het Zwitserse Zurich.

HB-FVM Pilatus PC-12/47E

De HB-FVM kwam een paar passagiers ophalen. Bij het inladen van hun bagage werd weer eens getoond hoe veelzijdig de PC-12 is. De grote vrachtdeur werd even opengeklapt en zo kon men makkelijk de koffers inladen.

HB-FVM Pilatus PC-12/47E toont zijn veelzijdigheid met de standaard grote vrachtdeur

Na getankt te hebben vertrok de kist alweer na zo’n drie kwartier. Deze middag kwam het vanuit de thuisbasis Zurich gevlogen en vertrok het naar het eiland Isle of Wight voor de zuidkust van Engeland.

Franse twin

De F-HCAN is een Diamond DA 42 Twin Star. Deze kist is van de Cannes Aviation Academy. Kennelijk wilde men het warme Zuid-Franse weer ontvluchten/ontvliegen. Een tripje naar Lelystad Airport was dan vandaag best een goed idee, het was hier niet te warm en niet te koud.
De Diamond werd na aankomst alvast volgetankt voor de terugvlucht. Die was alleen niet meer deze dag. De twee inzittenden hadden namelijk een tandenborstel en een schone onderbroek bij zich voor verblijf in Nederland.

F-HCAN Diamond DA 42 Twin Star

We willen als het even kan vliegtuigen graag van alle kanten in beeld brengen. Dat levert soms problemen op met tegenlicht-situaties. Vandaag vroegen we gewoon of men de F-HCAN ook even wilde draaien. Dat deden de vliegers en zo konden beide zijden van de kist mooi in het zonnetje gefotografeerd worden! 🙂

F-HCAN Diamond DA 42 Twin Star – linkerzijde
F-HCAN Diamond DA 42 Twin Star – rechterzijde

Oude bekenden

De Deen en de Brit waren bekende fotokisten. Zowel Bioflight (OY-SYS) als Ravenair (G-RVRZ) maakten in de middag een lokale fotovlucht boven Nederland. ’s Avonds vindt de Vulcanair nog immer onderdak bij HeliCentre. De Ravenair-kisten staan na de vluchten voor de toren geparkeerd.

OY-SYS Vulcanair P.68C
G-RVRZ Piper PA-23-250 Aztec E

Dubben over de PH-DUB

We moesten even dubben over het feit of we de PH-DUB al eens eerder op de foto gezet hadden. Het fotoarchief raadplegend bleek dat niet zo te zijn! De PH-DUB is een mooie klassieke Piper Cherokee Arrow II, een van de eerste versies van de Piper Cherokee met een intrekbaar landingsgestel.

PH-DUB Piper PA-28R-200 Cherokee Arrow II

De PH-DUB maakte deel uit van de vloot van Stella Aviation. Het logo van dit bedrijf zit nog op de staart. Vandaag kwam het vanaf Maastricht-Aachen Airport overgevlogen en werd bij AIS Flight Academy gestald. Deze route hebben we eerder dit jaar al eerder gemaakt zien worden door de PH-SAC, PH-SAE en PH-SAI. Allemaal voormalige Stella Piper-lestoestellen die door AIS zijn overgenomen. We durven er wel een flesje wijn op de zetten dat de PH-DUB hier nu aan toegevoegd is.

Guimbal Cabri wordt Guimbal Cabrio!

Bij HeliCentre heeft men een oplossing voor het ontbreken van een airco in hun Guimbal Cabri G2 helikopters als het warm is. Bij mooi weer schroef je gewoon de deurtjes eruit! De grote ventilator boven op het dak zorgt vervolgens voor voldoende frisse lucht tijdens de vlucht. En zo wijzigt de typeaanduiding van de Guimbal Cabri eigenlijk tijdelijk in Guimbal Cabrio!

PH-HCC Guimbal Cabrio G2
PH-HCC Guimbal Cabrio G2

Amalia op pad

De PH-PBA Douglas DC-3 Dakota ‘Prinses Amalia’ van DDA Classic Airlines heeft een druk weekend voor de boeg. Vanmiddag vertrok de Dakota van Lelystad Airport alvast naar Schiphol. Daar wordt op de zaterdag een rondvlucht uitgevoerd boven Noord-Hollandse steden en de kust.

PH-PBA Douglas DC-3 Dakota

Na de vlucht vanaf Schiphol komt het toestel weer retour. De dag daarop vliegt men alweer naar Münster-Osnabrück. Daar worden dan op de zondag twee rondvluchten uitgevoerd tijdens het ‘Sommerfest 2019’ dat op het Duitse regionale vliegveld gehouden wordt. Na afloop komt ‘Amalia’ dan weer naar huis om in haar eigen bedje te slapen.

Locals

Tot slot nog een paar lokaal gebaseerde toestellen. Vandaag vielen de onderstaande toestellen in de prijzen bij AirOnline.nl:

2 gedachten over “Bouwactiviteiten op Lelystad Airport

  1. Heel leuk geschreven ben erg trots bedankt. Gompie is de kist genoemd omdat Gerard gombault de kist heeft gebouwd. Helaas is mijn vriend in 2015 overleden waarna ik van Christien de kist heb over genomen en ben gaan afbouwen . Bedankt nogmaals. Je hebt me bijzonder trots gemaakt.

  2. Het is idd de Sonex van mn overleden man Gerard Gombault , helaas heeft hij deze niet meer kunnen afmaken. Als eerbetoon heeft Wim de kist z’n bijnaam gegeven waar hij om bekend stond onder familie en vrienden : GOMMIE . Wij als familie heel trots op Wim dat hij de Sonex heeft afgebouwd , we zijn aanwezig bij de eerste vlucht . Gr Christien Gombault Bos

Geef een reactie