BizpropsHelikoptersMuseumOld TimersSportvliegtuigenUltralights

Red Bull geeft Defqon.1 vleugels

D-HSDM MBB Bo.105CBS-4 Red Bull

Lelystad Airport, 29 juni 2019 – Vanwege het hardstyle event  Defqon.1 bij Biddinghuizen kwam Red Bull met een Messerschmitt-Bölkow-Blohm (MBB) Bo.105CBS-4 naar Lelystad Airport. Vrijdag laat in de middag was deze helikopter al gearriveerd in een paar etappes vanuit Salzburg in Oostenrijk. Het heeft daarna nog een lokale vlucht gemaakt. De heli vond tijdelijk onderdak in de hangaar van Heli Holland.

D-HSDM MBB Bo.105CBS-4 Red Bull
D-HSDM MBB Bo.105CBS-4 Red Bull

Deze helikopter uit 1974 begint al aardig een klassieker te worden. In Nederland is bijvoorbeeld nog maar één exemplaar van dit type luchtwaardig te vinden (PH-RWY). Bij Red Bull heeft men twee Bo.105CBS-4, D-HSDM (c/n S-126) en D-HTDM (c/n S-140) en nog de D-HUDM (c/n S-883). Dat is een Bo.105CBS-5. Dit toestel heeft een langere cabine en wordt vooral voor camerawerk ingezet voor het filmen van spectaculaire Red Bull activiteiten.

In de loop der jaren is het kleurenschema van de D-HSDM gewijzigd. Tegenwoordig is het toestel hoofdzakelijk blauw en zitten er talloze Red Bull logo’s op. Vermoedelijk is de kist gewrapt, ingepakt in gekleurde plakfolie.

D-HSDM MBB Bolkow Bo105CBS-4 in zijn oude kleuren in Hangar 7 in Salzburg
D-HSDM MBB Bo.105CBS-4 is voorzien van wrap-folie

Deze helikopter is uitgerust met twee Allison 250 C20B turbinemotoren, goed voor elk 420 pk (308 kW). Dit was de eerste civiele helikopter die geschikt was voor aerobatics. En dat is nou juist waar Red Bull deze wentelwiek voor gebruikt. Tijdens evenementen toont men met deze heli manoeuvres die je niet vaak ziet. Het toestel maakt namelijk moeiteloos loopings en rolls. Daar is, naast een technisch capabel toestel, ook een goede coördinatie van de vlieger bij nodig ten aanzien van het bedienen van de controls.

D-HSDM MBB Bo.105CBS-4 Red Bull

Het energiedrankje Red Bull legt de fabrikant geen windeieren. De Managing Director Dietrich Mateschitz besteedt de verdiende centjes graag in de luchtvaart. Dat vinden bij overigens een prima gegeven! Op de luchthaven van Salzburg heeft Red Bull twee grote glazen hangaars met een prachtige verzameling historische vliegtuigen. Allemaal in de kleuren van Red Bull. Ze staan gratis tentoongesteld te midden van Red Bull raceauto’s. Ben je in Salzburg, dan mag je Hangar 7 op de luchthaven beslist niet overslaan!

D-HSDM MBB Bo.105CBS-4 Red Bull

In bijna alle registraties van de Red Bull vliegtuigen zitten de initialen ‘DM’ van Dietrich Mateschitz verwerkt. In de Bölkow die vandaag op Lelystad Airport was, is dat ook het geval, D-HSDM.

D-HSDM MBB Bo.105CBS-4 met DM in de regi voor Dietrich Mateschitz

De Bölkow vertrok in de middag richting Biddinghuizen. Aan boord waren meer personen dan goed is bij een aerobatic-demo. We vermoeden dan ook dat de D-HSDM eerst een landing op het festivalterrein van Defqon.1 heeft gemaakt en daarna alleen met de piloot aan boord zijn demo heeft gevlogen.

D-HSDM MBB Bo.105CBS-4 Red Bull

Bezoekers

In de ochtend was een Duitse Beech C90A King Air aangekomen. De D-IIKM had wellicht ook te maken met Defqon.1. Het toestel bleef in elk geval voor een overnachting en kreeg helaas een kap over de cockpitramen. Niet fraai voor de foto…

Deze week was al eerder een Ruschmeyer R90-230RG te zien, de D-ERDM op 26 juni. Vandaag was nog een dergelijk type te zien in de vorm van de D-EUMR.

D-EUMR Ruschmeyer R90-230RG

De inzittenden hadden een creatieve oplossing om de warmte een beetje uit de kist te houden. Als zonnescherm gebruikte zij hun Duitse VFR-kaart voor de cockpitramen tegen de fel schijnende zon.

D-EUMR Ruschmeyer R90-230RG met de vliegkaart als zonnescherm

Ook het klepje om het oliepeil te controleren stond open zodat de motorolie een beetje kon afkoelen.

D-EUMR Ruschmeyer R90-230RG met een geopend olieklepje

Deze D-EUMR is overigens in Nederland geen onbekende. Tussen 1993 en 2012 had het een BvL in Nederland en vloog het als PH-JDL. Daarna is het overschreven naar een Duitse eigenaar en D-EUMR geworden.

PH-JDL Ruschmeyer R90-230RG is later D-EUMR geworden (Lelystad, 28 augustus 1993)

Ook op het platform aanwezig was de PH-4K8. Een eerste blik zal wellicht aangeven dat het hier om een Piper Super Cub gaat. Da’s alleen niet het geval. Het is een door Zlin gebouwde Savage Cub. Een ultralight vliegtuig waar de Piper Super Cub model voor heeft gestaan.

PH-4K8 Zlin Savage Cub

De Franse militaire kleuren op dit kistje doen stoer aan maar zijn uiteraard niet authentiek. Zo word je door dit kistje eigenlijk twee keer gefopt, door het type en door het kleurenschema. Het ziet er evenwel best geinig uit!

De PH-1133 is een Super Dimona motorzwever. Het toestel hoort thuis op Hilversum en is wel vaker op Lelystad te vinden, meestal gedurende instructievluchten.

PH-1133 Diamond HK 36TC Super Dimona

Vroege Vogels

Bij het vliegend museum Vroege Vogels heeft men de afgelopen tijd niet stil gezeten. Daarom hoog tijd dat we hier weer eens met een camera naar binnen stapten! Meest opmerkelijke wapenfeit is wel dat men de Nord 1101 Ramier heeft voorzien van de kleuren van de Aéronavale, de Franse Marine. De typeaanduiding van deze kist is vanwege zijn marine-afkomst Ramier en niet Noralpha, zoals de meer algemene naam is voor deze Nord 1101.

(PH-NRD) / 3.S-10 Nord 1101 Noralpha (Ramier) – Aéronavale

Het toestel draagt nu de code 3.S–10. Dat geeft aan dat het toebehoort heeft aan Escadrille 3S van de Franse Marine.

(PH-NRD) / 3.S-10 Nord 1101 Noralpha (Ramier) – Aéronavale

Op het staartvlak is het welbekende rood-wit-blauw uit de Franse vlag gekomen. Verder is de neus bovenop matzwart gespoten, evenals de spinner van de propeller.

(PH-NRD) / 3.S-10 Nord 1101 Noralpha (Ramier) – Aéronavale
(PH-NRD) / 3.S-10 Nord 1101 Noralpha (Ramier) – Aéronavale

Er wordt nog gewerkt aan diverse kleinere details. Die volgen binnenkort. In de nog (ongeplande) toekomst is het de bedoeling dat men met dit toestel daadwerkelijk gaat vliegen als PH-NRD.

De De Havilland DH-60 Gipsy Moth is van zijn verhoogde lift afgehaald. Het toestel uit 1936 staat nu weer met zijn beide benen op de grond.

N168G De Havilland DH-60G Gipsy Moth

Om ruimte te besparen zijn de vleugels van deze kist opzij geklapt. Dit is een functionaliteit die men vroeger al bedacht had om de vliegtuigen efficiënt in een hangaar te kunnen stallen.

Naast diverse andere lopende projecten bij de Vroege Vogels was men vandaag ook bezig met de PH-APZ. Deze Lambach HL-II replica hoopt men ook weer vliegend te krijgen.

PH-APZ Lambach HL-II replica

Sleutelen aan kisten is leuk, maar men mag ook graag vliegen bij de Vroege Vogels. Vandaar dat hun Aeronca Champion een retourtje Hilversum mocht doen. De N1079E werd behoedzaam met de hand aangeslingerd en vertrok daarna richting de Gooise grasmat.

N1079E Aeronca 7AC Champion wordt aangeslingerd voor een vluchtje naar Hilversum

DDA Classic Airlines

De PH-PBA Douglas DC-3 Dakota keerde tegen 16:00u terug van zijn eendaagse verblijf op Schiphol. Het had daar onder andere de festiviteiten bij de KLM bijgewoond. Daar gaf men feestelijk het startschot voor het 100-jarige jubileum van deze maatschappij. Vandaag precies over 100 dagen is dat zo ver.

Locals

Tot slot nog een paar foto’s van de (al dan niet tijdelijk) lokaal gebaseerde vliegtuigen/vliegende objecten;

Geef een reactie