Vertrekkend verkeer van Lelystad Airport op de vroege zondagmorgen

HS-TOM Piper PA-46-350P Malibu Mirage/Jetprop DLX

Lelystad Airport, 30 juni 2019 – Deze zonnige zondagmorgen stond in het teken van het vertrek van een aantal vliegtuigen. Al voor dag en dauw was de crew van een aantal kisten uit bed gestapt om te kunnen gaan vliegen.

Als eerste noemen we de Thaise Piper Malibu Mirage HS-TOM. Na vijf overnachtingen was vandaag het plan om rond 09:00u naar Luchthaven Brač (LDSB) in Kroatië te vertrekken. In alle vroegte had Wings over Holland, de gastheer van de Malibu, het toestel buiten gezet.

HS-TOM Piper PA-46-350P Malibu Mirage/Jetprop DLX wordt klaargemaakt voor vertrek

Nadat de piloot Ed en zijn Thaise passagier waren afgezet door hun taxi kon het prepareren van de kist beginnen. Een van de meest belangrijke zaken daarbij was het vullen van de koffiemok van de vlieger. Ook daarin kon Wings over Holland voorzien.

HS-TOM Piper PA-46-350P Malibu Mirage/Jetprop DLX

De Marechaussee was ter plaatse aanwezig om de paspoorten van de inzittenden te controleren. Hierna was het even wachten. Het vluchtplan was weliswaar ingediend maar het resulteerde in een slottijd van 09:50u, 50 minuten later dan gepland. De reden zat erin dat het een beetje een ingewikkeld vliegplan was, namelijk VFR vertrekken, IFR en route en dan weer VFR te landen in Kroatië. Op papier een kort zinnetje, in de computers om vluchtplannen in te dienen kennelijk een lastige exercitie.

HS-TOM Piper PA-46-350P Malibu Mirage/Jetprop DLX

Rond 09:45 werd uitgetaxied naar baan 23. Inmiddels had zich al een lekker verkoelend windje gemanifesteerd. Deze stond gelukkig nog redelijk ‘op de baan’.

HS-TOM Piper PA-46-350P Malibu Mirage/Jetprop DLX

Vertrek is op Lelystad ‘at your own discretion’, dat wil zeggen; als je denkt dat het kan, mag je vertrekken. Je moet dan wel even opletten of er geen ander verkeer op de baan is of op final hangt. Nummertje één werd gecheckt, nummertje twee niet. Gevolg was dat de D-EHMJ Cessna 172 vanuit Hilversum een go-around moest maken. Nah ja, bij zo’n exotische bezoeker zij het snel vergeven… toch?!? 😉

D-EMHJ Reims/Cessna F172P Skyhawk II moest een go-around maken omdat de HS-TOM de baan op reed voor de start

Na de start werd uitgeklommen tot 1.500 voet en schakelde de HS-TOM over naar Dutch Mill om zijn IFR-reis aan te vangen. We zeggen hierbij…tot ziens. En dat weerzien hoeft niet eens lang te duren. Op 5 augustus 2019 staat deze kist namelijk weer in de planning om voor een paar dagen bij Wings over Holland te verblijven.

มีการเดินทางที่ดีและพบคุณเร็ว ๆ นี้!

HS-TOM Piper PA-46-350P Malibu Mirage/Jetprop DLX

Als een Formule1-wagen naar Oostenrijk

Gisteren hing de D-HSDM MBB Bo.105CBS-4 nog op zijn kop boven het publiek van Defqon.1 in Biddinghuizen. Hierna was de helikopter weer geland op Lelystad Airport en had het de nacht doorgebracht in de hangaar van Heli Holland.

D-HSDM MBB Bo.105CBS-4 Red Bull

Vandaag was deze helikopter van Red Bull weer nodig tijdens een ander evenement, de Formule1 Grand Prix van Oostenrijk. Deze race stond gepland op ‘Red Bull Ring’ in Spielberg in de regio Steiermark in Oostenrijk.
Om daar op tijd te zijn moest men stipt om 09:00u vertrekken van Lelystad Airport vertrekken. Dat lukte prima. En zo kon deze helikopter op tijd voor aanvang van de start van de race om 15:00u in Oostenrijk zijn.

Hoe we dat weten? Welnu, we zaten net voor de start van de GP van Oostenrijk even op het Duitstalige TV-kanaal van RTL te kijken. Daar werd het racecircuit van bovenaf bocht voor bocht aan het publiek voorgesteld. Die beelden werden afgewisseld met air-to-air beelden waarop de D-HSDM te zien was boven het circuit! In de deuropening zat de verslaggever zijn commentaar te geven.
De foto’s zijn van wat mindere kwaliteit. Ze zijn met een iPhone gemaakt rechtstreeks van de TV.

D-HSDM MBB Bo.105CBS-4 boven de Red Bull Ring
D-HSDM MBB Bo.105CBS-4 van Red Bull boven één van de bochten van het circuit

Het Red Bull-feestje werd helemaal compleet toen Max Verstappen van Red Bull Racing de GP van Oostenrijk voor de tweede keer op rij wist te winnen!

D-HSDM MBB Bo.105CBS-4 met de verslaggever staand op de ski

Dagje Duitsland

Ook de crew van DDA Classic Airlines heeft niet kunnen uitslapen. Vandaag stond er een bezoek aan Münster-Osnabrück (EDDG) op de planning. Op deze luchthaven werd namelijk het ‘Sommerfest 2019’ gehouden. Een evenement waarbij onder andere rondvluchten in historische vliegtuigen gemaakt konden worden.
De PH-PBA stond hierbij op de planning. De Dakota werd in Duitsland aangekondigd als ‘Rosinenbomber’. Dit verwijst naar de blokkade van Berlijn door de Sovjets in 1948/1949. In die jaren heeft de Dakota een belangrijke rol gespeeld in de bevoorrading van de bewoners van Berlijn. Zij waren in hun levensonderhoud afhankelijk van een enorme luchtbrug en de vliegtuigen daarbij werden in de Duitse volksmond de “Rosinenbombers’ werden genoemd.

PH-PBA Douglas DC-3 Dakota in de start

Naast de DC-3 was het ook mogelijk om met een Antonov An.2 dubbeldekker rond te vliegen. Dit alles naast de meer gebruikelijke activiteiten op dergelijke feesten als springkussens en bungeejumpen.

PH-PBA Douglas DC-3 Dakota

Om op tijd in Münster-Osnabrück te zijn werden even na 09:00u de gashendels naar voren geschoven voor de start. Aan het einde van de dag zou de PH-PBA weer terugkeren.

PH-PBA Douglas DC-3 Dakota

Geef een reactie