Vreemde aap

EC-AAP Piper L-14 Army Cruiser

Saint-André-de-l’Eure, 8 juni 2019 – Van 7 tot en met 9 juni 2019 waren de liaison-vliegtuigen uit de Tweede Wereldoorlog bijeengekomen op het vliegveld van Saint-André-de-l’Eure. Dit ligt niet ver van Evreux in Normandië. De bijeenkomst stond in het teken van de herdenking dat het 75 jaar geleden (6 juni 1944) D-Day was. De dag waarop de geallieerde troepen het Europese vaste land binnentraden om ons te bevrijden van de Duitse onderdrukkers. Dit evenement gaat de boeken in als ‘L-Birds back to Normandy’.
Het meest voorkomende type bij dit evenement was de Piper L-4 Grasshopper, civiel beter bekend als de Piper J3C-65 Cub. Maar er waren ook nog een aantal andere L-Birds te zien zoals de Aeronca L-3 en de Stinson L-5.

De L-Birds met geheel rechts de EC-AAP Piper L-14 Army Cruiser

Bijzonder

De meest bijzondere ‘L-Bird’ in Normandië was ongetwijfeld de EC-AAP / ex 5-55531 uit 1945. Dit is een extreem zeldzame Piper L-14 Army Cruiser. De eerste vlucht van dit model werd gemaakt op 28 februari 1945. Dit is een type vliegtuig dat ontwikkeld is als air-ambulance.

EC-AAP Piper L-14 Army Cruiser

De Piper L-14 had flaps die 40 graden neergelaten kunnen worden. Daarmee kan het toestel tegen zijn stall-speed aan vliegen, dat is 20 knopen. Deze lage vliegsnelheid wordt hiernaast mogelijk gemaakt door de slats, de beweegbare kleppen aan de vleugel-voorranden. Op dit model paste Piper dit voor het eerst toe. De L-14 kan dan ook betiteld worden als een echt STOL-vliegtuig (STOL = Short Take Off & Landing).

EC-AAP Piper L-14 Army Cruiser

Van dit model zijn ooit vijf testexemplaren voor de USAAF gemaakt, aangeduid als YL-14. Deze testserie was afgeleid van een tweetal Piper J5C Cub Cruisers die als prototype hebben gediend. De uiteindelijke productieversie werd echter gebouwd als apart toestel, niet als aangepaste Piper J5C.

EC-AAP Piper L-14 Army Cruiser

Na deze eerste vijf testtoestellen werden er 850 L-14’s besteld door de United States Army Air Forces (USAAF). Alleen, vanwege het einde van de Tweede Wereldoorlog is men na negen productietoestellen gestopt. Er was geen behoefte meer aan de eerder genoemde aantallen vliegtuigen. De productie is dus blijven steken bij twee prototypes, vijf testtoestellen en negen productietoestellen.

EC-AAP Piper L-14 Army Cruiser

Productieoverzicht Piper YL-14 / L-14 Army Cruiser

Registratie Type Constructienummer Opmerking
NX41552 Piper J5CO 5-1387 prototype uit J5CO-frame aangeduid als J5D
NX33529 Piper J5C 5-3000 prototype uit J5C-frame aangeduid als L-4X
? Piper YL-14 5-3001 Filipijnen, 22 juli 1945
? Piper YL-14 5-3002 Japan, 3 mei 1948
P1-C159 Piper YL-14 5-3003 Filipijnen, niet officieel ingeschreven
NC66526 Piper YL-14 5-3004 niet officieel geregistreerd
N14YL Piper YL-14 5-3005 ex NC69225
CU-P19 Piper L-14 Army Cruiser 5-3006 ex NC41399, onbekend na 1946
EC-AAP Piper L-14 Army Cruiser 5-3007 ex CU-N18, CU-P18, NC41594
YV-? Piper L-14 Army Cruiser 5-3008 ex NC41598, onbekend na 1946
XB-COP Piper L-14 Army Cruiser 5-3009 ex NC41352, onbekend na 1946
XB-CAQ Piper L-14 Army Cruiser 5-3010 ex NC41593, onbekend na 1946
CX-AFX Piper L-14 Army Cruiser 5-3011 ex NC41595, door brand verwoest in Uruguay
LV-NCM Piper L-14 Army Cruiser 5-3012 ex NC41596, niet officieel ingeschreven in Argentinië
? Piper L-14 Army Cruiser 5-3013 geen gegevens
LV-NCY Piper L-14 Army Cruiser 5-3014 ex NC41597, niet officieel ingeschreven in Argentinië

 

EC-AAP Piper L-14 Army Cruiser

Survivors

In de Verenigde Staten is nog één YL-14 (N14YL) bewaard gebleven. De EC-AAP op Saint-André-de-l’Eure is de enig overgebleven productieversie van de L-14 Army Cruiser.

EC-AAP Piper L-14 Army Cruiser

De EC-AAP is tevens het oudst ingeschreven vliegtuig in het Spaanse register. Sinds 1946 is het toestel civiel. Via omzwervingen in de VS (als NC41594) en Cuba (als CU-P18 en CU-N18) verblijft het sinds 1947 in Spanje. Tussen 1995 en 2003 is het geheel gerestaureerd en vliegt het weer als nieuw.

EC-AAP Piper L-14 Army Cruiser

De L-14 kenmerkt zich door de enorme ‘plantenkas’ achter de vleugel. Deze glazen kap kan omhoog klappen waardoor er een stretcher met een gewonde militair meegenomen kan worden.

EC-AAP Piper L-14 Army Cruiser heeft een grote ‘plantenkas’ op de rug

De EC-AAP heeft een Lycoming O-290-1 motor van 130 pk (95 kW). Het serienummer is 5-3007. De L-14 was uitgerust met een elektrisch systeem. Daardoor had het navigatielichten en een verlicht instrumentarium. Het kon daarmee ook ’s nachts vliegen. Ook was een elektrische startmotor ingebouwd.

EC-AAP Piper L-14 Army Cruiser heeft een Lycoming motor van 130 pk (95 kW)

De EC-AAP is in eigendom van D. Jose Luis Olias en vliegt in Spanje binnen de Fundación Infante de Orleans (FIO). Deze foundation is in 1984 opgericht om historische vliegtuigen in Spanje luchtwaardig houden. Momenteel heeft de FIO maar liefst 42 historische vliegtuigen waarvan een groot deel luchtwaardig is.

Levensloop EC-AAP Piper L-14 Army Cruiser

Datum Registratie Eigenaar
18 december 1946 45-55531 Afgeleverd aan USAAF
3 januari 1946 NC41594 Terug naar Piper Aircraft Corporation
12 april 1946 CU-P18 Onbekende eigenaar in Cuba
? CU-P19 Onbekende eigenaar in Cuba
10 maart 1947 EC-AAP Marques del Merto en D. Jose Lopez Carrizosa, Spanje
1957 EC-AAP Opgeslagen in hangaar op Leon
1995 EC-AAP Over de weg naar Burgos voor restauratie
mei 2003 EC-AAP Eerste vlucht na restauratie, eigendom D. Jose Luis Olias
7 mei 2019 EC-AAP Aanwezig bij ‘L-Birds over Normandy’

 

EC-AAP Piper L-14 Army Cruiser

De Spaanse deelname aan ‘L-Birds back to Normandy’ bestond naast de Piper L-14 ook nog uit een tweetal Piper L-4H Grasshoppers. Samen met de EC-AAP waren ook de EC-AJY en EC-GQE naar Frankrijk gevlogen.

EC-GQE/329/62-B Piper L-4H Grasshopper was een van de twee Spaanse Piper L-4 Grasshoppers

Revalidatie

Een van de vliegers van de Spaanse afvaardiging zat in een rolstoel. Deze is van José Luis de Augusto,  één van de overlevenden van de crash tijdens een testvlucht van een Airbus A400M Atlas op 9 mei 2015 in La Rinconada (Spanje). Bij dit ongeluk kwamen vier van de zes bemanningsleden van de Airbus Defence and Space test crew om het leven. De twee andere inzittenden, waaronder José Luis de Augusto, raakten zwaar gewond.
José Luis de Augusto heeft aan het ongeval een dwarslaesie aan overgehouden. Nu, vier jaar later, is de piloot zo ver gerevalideerd dat hij weer in staat is om te vliegen. En hij is zelfs weer vlieginstructeur. Met een aangepast besturingsorgaan kan hij zijn passie binnen de luchtvaart blijven voortzetten. Met zijn aanwezigheid maakte hij daarmee een mooi statement omtrent kansen en mogelijkheden na zware tegenslagen in het leven.

Geef een reactie