Lelystad Airport, 5 juli 2019 – Tegen het einde van de middag landde op Lelystad Airport een speciaal vliegtuig. Het bleek te gaan om een Diamond DA 62 MPP. De letters MPP staan daarbij voor Multi Purpose Platform. In dit toestel kan speciale opsporingsapparatuur ingebouwd worden. Dit resulteert in uitstulpingen op plekken waar “normale” vliegtuigen dit niet hebben.
De DA 62 MPP is doorontwikkeld uit zijn kleinere broertje de Diamond DA 42 MPP. Hiervan heeft in Nederland bijvoorbeeld de PH-VIG gevlogen. Dit toestel is in maart 2018 naar DEA Aviation gegaan als G-WKTG. DEA Aviation is ook de eigenaar van deze gloednieuwe Diamond DA 62 MPP.
Deze Diamond DA 62 MPP was op aflevering vanaf de fabriek in het Oostenrijkse Wiener Neustadt (LOAN). Op Lelystad Airport werd een korte tussenstop van 30 minuten gemaakt om de nodige litertjes JetA1 te tanken voor het vervolg van de reis naar Retford Gamston Airport (EGNE) in Engeland.
Na het tanken taxiede de OE-UDM uit naar baan 23. Niet veel later hing het toestel weer in de lucht voor het tweede deel van de afleveringsvlucht.
De kist is – om minder in de lucht op te vallen – matgrijs gespoten en draagt de Oostenrijkse fabrieksregistratie OE-UDM. Dit kenmerk is een registratie die vaker door Diamond Aircraft tijdelijk wordt gebruikt op nieuwe toestellen voordat ze afgeleverd worden.
Het typeplaatje op de staart gaf duidelijkheid over de identiteit van deze kist. Het heeft constructienummer 62.109. En onder dit plaatje was met duct tape de toekomstige registratie afgeplakt, G-WKTI.
Sinds gisteren (4 juli 2019) staat de G-WKTI in het Britse register ingeschreven op naam van DEA Aviation Limited op Gamston. DEA Aviation was de launching customer van deze uitvoering. Sinds juni 2018 beschikt men al over eenzelfde exemplaar, de G-WKTH. Vandaag breidt de vloot zich dus uit.
Het callsign van de toestellen van DEA Aviation is White Knight. Dat verklaart de registratie beginnend met WKT.
De OE-UDM werd gevlogen door een fabrieksvlieger van Diamond Aircraft. Deze dame werd vergezeld door een vlieger van DEA Aviation.
Uitrusting
De DA 62 MPP kan surveillance vluchten uitvoeren van ruim tien uur aaneengesloten. De toestellen van DEA Aviation beschikken over een lichtgewicht maritime zoekradar Neptun, het commerciële satellietcommunicatiesysteem Kopernikus en een Wescam MX-15 electro-optical en infraroodcamera. De laatste is met een gyroscoop gestabiliseerd. Voor dataverkeer is een airborne AIS receiver aanwezig.
De operators hebben een ergonomische werkplek op de tweede zitrij. Daar heeft men de beschikking over twee HD-beeldschermen. De missiecomputer is achter de stoelen van de operators geplaatst.
Voor extra stabiliteit tijdens de vlucht is de stabilo voorzien van naar beneden gebogen winglets. Ook de DA 42 MPP had een dergelijke aanpassing aan de staartvleugel.
Warning Star
Bij het zien van de Diamond DA 622 MPP schoot er een beeld bij me binnen. Waar had ik zoiets eerder gezien?!?
De uitrusting van de DA 62 MPP vind ik verdacht veel lijken op die van een Lockheed EC-121T Warning Star. 🙂 Deze militaire versie van de Constellation werd door de US Air Force gebruikt en was voorzien van ongeveer dezelfde uitstulpingen als de DA 62 MPP! Een dergelijk toestel kwamen we tegen in het Pima Air & Space Museum in Tuscon, AZ.