Cessna met een staartwiel, maar wat voor een?

N6469T Cessna 150 Tailwheel conversion

Oshkosh EAA AirVenture, 2015 – Wat zien we hier? Een Cessna met een staartwiel, dat is wel al snel duidelijk, maar welk type? Welnu, dit is een Cessna 150 uit 1960 met een staartwiel. Het model 150 uit de beginjaren kenmerkt zich door een recht staart en het ontbreken van een achterraam.
De N6469T is op 19 april 1960 ingeschreven en kwam met een neuswiel de fabriek uitrollen. Later is er een staartwielversie van gemaakt. Dat is gedaan middels een officiële goedgekeurde conversie met een bijbehorend STC (Supplemental Type Certificate).

Soorten conversie

De meest bekende staartwielconversie van een Cessna 150 is de Texas Taildragger conversion. Maar dat is hier niet het geval. Het is ook geen Bush Tailwheel conversion, een andere mogelijkheid. Nee, het gaat hier om een Lowe conversie, ontwikkeld door David Lowe.
Wat is het verschil tussen die conversies? De Texas Taildragger en de Bush tailwheel conversion maken beiden gebruik van het oude onderstel van de Cessna 150. Daar wordt dan een staartwiel aan toegevoegd .

G-TXAS Cessna A150L Aerobat Texas Taildragger

De Lowe conversie maakt gebruik van het hoofdonderstel van een Cessna 120/140 of 140A en ook het staartwieltje komt van deze types af. De romp van de Cessna 150 uit de productiejaren 1959 tot 1963 is vrijwel gelijk aan die van de Cessna 140A. Het aanbrengen van de wielpoten is dan ook voor een techneut geen ingewikkelde klus.

Doen of laten doen

Voor de aanschaf van zo’n conversie (inclusief het papierwerk daarbij) betaalt men USD 500,-. Dan moet je zelf nog wel op zoek naar de losse onderdelen voor het onderstel van de Cessna 120/140 of 140A. Die onderdelen zijn nog op de tweedehandsmarkt verkrijgbaar. Wil je die speurtocht niet zelf doen, dan kan de conversie ook voor USD 8.000,- worden uitbesteed.
Wat resulteert is een Cessna die ook wel een ‘baby Cessna 180’ wordt genoemd. Het vliegt als een Cessna 140A, maar dan met de beschikbaarheid van grote flaps.

Prijswinnaar

De hier afgebeelde N6469T  (c/n 17869 ) was te zien op Oshkosh gedurende de EAA AirVenture van 2015. Daar sleepte het een prijs in de wacht. Het kreeg de Contemporary (1956 – 1970) Lindy Award uitgereikt in de categorie ‘Outstanding Cessna 150 – Outstanding In Type’. Iets waar de toenmalige eigenaar – Lorraine Morris uit Poplar Grove, Illinois – ongetwijfeld erg blij me was! Tegenwoordig staat het toestel op naam van Thomas P. Ross uit California City, California.

Geef een reactie