Old TimersWarbirds

N64435 Stinson V-77 Reliant in restauratie op Hoogeveen

N64435 Stinson V-77 Reliant

Hoogeveen, 30 april 2019 – Op het vliegveld van Hoogeveen staat in de hangaar van ATN Aircraft Division een prachtige oldtimer in restauratie. Het gaat om de N64435, een Stinson V-77 Reliant (c/n 77-499) uit 1946 (of is het nou 1943…?).

N64435 Stinson V-77 Reliant
N64435 Stinson V-77 Reliant

Hoewel het toestel al in 1943 gebouwd is, staat 1946 als bouwjaar in de boeken. Dat komt omdat er in 1943 een order geplaatst is van 500 van deze toestellen (militair aangeduid als AT-19 en UC-81) door de Britse Royal Navy. Een aantal daarvan zijn afgeleverd, een aantal zijn in kratten in de VS blijven staan. Na de oorlog kwamen er veel van deze toestellen terug naar Stinson (wat inmiddels onderdeel was geworden van Vultee Aircraft Inc.). Men wilde deze kisten als militair overschot verkopen op de civiele markt. Alleen daar doemde een probleem op, de AT-19/UC-81 was nimmer gecertificeerd voor civiel gebruik.

N64435 Stinson V-77 Reliant
N64435 Stinson V-77 Reliant

Daarop nam Vultee alle teruggekomen toestellen onder haar hoede en zorgde voor certificatie. Daarbij is niet bijgehouden welk oud militaire frame een nieuw (civiel) constructienummer kreeg. Omdat dit het 77e model van Vultee was, werd het de V-77 genoemd. Dit hele proces vond plaats in 1946. Vandaar ook dat de meeste V-77’s 1946 als bouwjaar hebben. Dat geldt ook voor deze N64435.

N64435 Stinson V-77 Reliant

De N64435 staat op naam van Egmond Aircraft LLC. Het heeft al geruime tijd niet meer gevlogen. Er moet – zo te zien – nog aardig wat werk verzet worden wil deze prachtige kist weer vliegen.

N64435 Stinson V-77 Reliant
N64435 Stinson V77 Reliant

American Airlines

De N64435 heeft een vooroorlogs kleurenschema van American Airlines. Deze luchtvaartmaatschappij gebruikte eind jaren ’30 een voorloper van de V-77, de Stinson SR-9C Reliant, voor opleidingen van hun vliegers vanaf North Beach Airport bij New York. Daarbij werd ook aan blindvliegen gedaan. Aan de linkerkant werd dan een gordijntje voor de cockpitramen geschoven. De instructeur rechts kon wel naar buiten kijken.

N18407 Stinson SRC-9C Reliant

American Airlines was de eerste luchtvaartmaatschappij die in 1936 een luchtverbinding startte tussen New York en Chicago. Daarvoor gebruikten zij de – voor die tijd uiterst comfortabele – Douglas DC-3 Dakota die zij ‘Flagship’ noemden. Hieronder zo’n vlaggeschip dat bewaard is gebleven; ‘Flagship Detroit’ uit 1937. Het is een van de oudste, nog vliegende, Dakota’s ter wereld (de  43e van de productielijn met constructienummer 1920).

N17334 Douglas DC-3-178 Dakota – Flagship Detroit uit 1937

Om de nieuwe luchtroutes te verkennen zette American Airlines de Stinson SR-9C Reliant in. Op een originele SR-9C uit 1937 is dan ook de tekst ‘Route Survey Plane’ te zien. Deze N18407 (c/n 5313) kamen we tegen tijdens de EAA AirVenture op Oshkosh van 2011, 2013 en 2017.

N18407 Stinson SR-9C Reliant
N18407 Stinson SR-9C Reliant

De N64435 op Hoogeveen heeft niet bij American Airlines gevlogen. Hoewel het kleurenschema fraai is, is het niet authentiek.

Nog een V-77

In Nederland is nog een andere Stinson V-77 Reliant actief. Dit betreft de N1943S met als c/n 77-463. Dit toestel is ook door Vultee ‘omgebouwd’ tot civiele V-77. De N1943S vliegt echter als AT-19 met een Brits kleurenschema van de Royal Navy. Opmerkelijk genoeg is het bouwjaar van dit toestel in het Amerikaanse register 1943 en niet 1946 zoals bij de ombouw van de meeste Stinsons is opgegeven. De N1943S staat gebaseerd op Maastricht-Aachen Airport.

N1943S / FB735 Stinson V-77 (AT-19) Reliant met als bouwjaar 1943

Geef een reactie