Mobiliteitsbudget? Zo kan het ook!

LX-PAK Bombardier BD-700-1A10 Global Express XRS

Deauville, 6 juni 2019 – Het woord ‘mobiliteitsbudget’ is heden ten dage een gevleugeld woord. Een beetje zichzelf respecterend bedrijf heeft het ingevoerd voor hun medewerkers of denkt hier over na. Gewoon een ordinaire leasebak verstrekken is inmiddels zóóó 2018! Wat is een mobiliteitsbudget? De website ‘Mobiliteitsbudget voor Dummies zegt er dit over: “Een mobiliteitsbudget is een budget dat een werknemer krijgt om zijn vervoer te bekostigen. Het budget legt de verantwoordelijkheid bij de werknemer zelf neer. Hij mag zelf bepalen op welke manier hij het geld aan vervoer spendeert. De werknemer kan er bijvoorbeeld een auto naar keuze van leasen, maar als zijn voorkeur bij het openbaar vervoer ligt, betaalt hij er zijn treinritten van. Een combinatie van de twee is natuurlijk ook mogelijk. Door de werknemer zelfverantwoordelijkheid te geven over zijn kosten zal die eerder geneigd zijn om kostenbewuste keuzes te maken.”

Welnu, laten we stellen dat Prince Shah Karim Al Hussaini, Aga Khan IV zo’n budget heeft. En hij besteedt het ongetwijfeld optimaal. Niet aan de bus, e-bike of aan een elektrische deelauto, nee, zijn vervoer bestaat uit knappe helikopters en dikke bizjets.

De inzet daarvan is als volgt; voor de lange trajecten wordt de privéjet ingezet, voor de reis van de luchthaven naar de eindbestemming pakt hij de heli. Op die manier zagen we Aga Khan IV reizen tijdens de festiviteiten rondom de herdenking van 75 jaar D-Day in het Franse Normandië.

Op de regionale luchthaven Deauville landde op 6 juni 2019 zijn LX-PAK. Dit is een Bombardier BD-700-1A10 Global Express XRS. Eenmaal op het platform werd het toestel direct weer in gereedheid gebracht voor een volgende vlucht. De deur bleef open staan, kennelijk stond er wat te gebeuren.

De LX-PAK op het platform van Deauville, wachtend op de F-HLAK

Enige minuten later landde de F-HLAK, een AgustaWestland AW139. Deze helikopter had dezelfde kleuren als de LX-PAK. Dat kon geen toeval zijn. Behoedzaam taxiede de F-HLAK tot vlak naast de gereedstaande LX-PAK. Hier gold duidelijk het principe ‘NL’, oftewel Niet Lopen. De passagiers van de helikopter hoefden maar een paar passen te doen om aan boord te komen van hun volgende vervoersmiddel. Onder hen was Prince Shah Karim Al Hussaini.

F-HLAK AgustaWestland AW139

Snel werden nog wat kostuumzakken overgebracht van de heli naar de Global. Kennelijk was men net bij de lokale Franse stomerij langs geweest om het boeltje op te halen. Normandische stomerijen staan waarschijnlijk goed aangeschreven in de kledingwasselarij…. 😉

F-HLAK AgustaWestland AW139

Toen de passagiers aan boord waren ging de deur dicht en startte de Global Express XRS direct op. Nog voordat het kon uittaxiën draaiden ook de rotorbladen van de F-HLAK alweer. De AW139 zette zich zelfs als eerste weer in beweging.

F-HLAK AgustaWestland AW139 is als eerste alweer weg

Terwijl de heli uitklom vertrok ook de LX-PAK naar het begin van de baan. Even later hing deze grote bizzer hoog boven de Normandische kust.

De LX-PAK taxiet uit terwijl de F-HLAK in de verte vertrekt

Het hele overstap-circus had welgeteld negen minuten geduurd en dat is dan inclusief het uit laten draaien van de wieken en het opstarten van de helikopter.

Even later is ook de LX-PAK Bombardier BD-700-1A10 Global Express XRS airborne

Aga Khan IV

Iets meer over de gebruiker van deze vervoersmiddelen. Prince Shah Karim Al Hussaini is de Imam van de islamitische stroming genaamd het Ismaïlisme. Dit is een groep binnen de sjiitische stroming en kent wereldwijd zo’n 10-15 miljoen volgers verspreid over zo’n 25 landen. De titel die hierbij hoort is Aga Khan IV. Deze titel verwierf de prins al op twintigjarige leeftijd. Hij nam deze titel over van zijn overleden grootvader, Sir Sultan Mahomed Shah, Aga Khan III. Zijn vader werd hierbij in de opvolging overgeslagen.
Prince Shah Karim Al Hussaini heeft een Brits paspoort is volgens zakenblad Forbes een welvarend man, goed voor een vermogen van zo’n $3 miljard. Hij behoort daarmee tot de tien rijkste personen met een koninklijke titel ter wereld. Opmerkelijk voor een koning zonder eigen grondgebied.
Naast gefortuneerd zakenman en gepassioneerd paardenfokker zet de prins zijn vermogen ook in binnen het Aga Khan Development Network. Dit is een wereldwijde foundation die zich inzet in de verbetering van de welvaart, onafhankelijk van afkomst, sexe of religie. De meeste projecten spelen zich af in de derde wereld. Hierbij zijn zo’n 200 organisaties betrokken met ruim 80.000 medewerkers op de loonlijsten.
In de liefde is de Prins wat minder gelukkig. Hij heeft inmiddels twee huwelijken achter de rug die hem aan scheidingskosten respectievelijk 20 en 50 miljoen Engelse ponden armer hebben gemaakt.

Prince Shah Karim Al Hussaini laat zich al sinds jaar en dag vervoeren in bizjets. De eerste jaren waren deze Frans geregistreerd. Tegenwoordig staan ze in het Luxemburgse register ingeschreven. Naast de LX-PAK vliegt de Aga Khan en/of zijn Foundation ook nog met de Bombardier Global 6000 LX-ZAK (3) met c/n 6992. Door de jaren heen is het een aardig lijstje luchtvaartuigen geworden:

Bizjets:

  • F-BRUY Gulfstream G1159 – c/n 43
  • F-GDHK Gulfstream G1159A – c/n 340
  • F-GPAK Gulfstream G1159C – c/n 1061
  • F-HAKP Bombardier Challenger 300 – c/n 20288
  • LX-PAK (1) Bomardier Global Express – c/n 9115
  • LX-PAK (2) Bomardier Global Express XRS – c/n 9197
  • LX-RAK Bombardier Global 5000 – c/n 9586
  • LX-ZAK (1) Dassault Falcon 900EX – c/n 106
  • LX-ZAK (2) Bombardier Global 5000 – c/n 9204
  • LX-ZAK (3) Bombardier Global 6000 – c/n 6992
De F-GPAK Gulfstream G1159C was een van de eerdere toestellen waar Aga Khan zich mee liet vervoeren

Helikopters:

  • HB-ZGC AgustaWestland AW139 – c/n 31010
  • HB-ZGD AgustaWestland AW139 – c/n 31014
  • HB-ZGE AgustaWestland AW139 – c/n 31015
  • HB-ZGF AgustaWestland AW139 – c/n 31018
  • F-HLAK AgustaWestland AW139 – c/n 31269
  • LX-HAL AgustaWestland AW139 – c/n 31012

Met zo’n lijstje kunnen we stellen dat voor deze prins het wel goed zit met zijn mobiliteitsbudget!

Geef een reactie