Schwarze Heide bij Dinslaken (D) met een leuke Extra

D-EXXZ Extra EA-330SC

Schwarze Heide, 6 juli 2019 – Op deze zaterdag werd een kort bezoekje gebracht aan Schwarze Heide, het vliegveldje in de buurt van het Duitse Dinslaken. Een dreigend buitje in de buurt liet de zon helaas achter de wolken verdwijnen, maar er werd desondanks nog wel gevlogen.

Extra EA-330SC

Leukste kist van de middag was de D-EXXZ. Dit is een Extra EA-330SC. Op Schwarze Heide worden de Extra toestellen gebouwd, dus deze kist kwam aan op zijn geboortegrond.
De EA-330SC is de eenzits-variant binnen de modellenlijn van de Duitse ontwerper Walter Extra. Het toestel kan in aerobatic competities meedingen naar de prijzen in de Unlimited categorie, de Formule1 van het kunstvliegen.

D-EXXZ Extra EA-330SC

Als krachtbron heeft dit toestel een Lycoming AEIO-580-B1A motor met zes cilinders. Dit blok levert 315 pk (231 kW). Het toestel heeft een enorm sterke constructie. Het kan krachten weerstaan van +10 g en -10 g. Menig piloot wordt het al zwart voor de ogen bij lagere waardes!
De D-EXXZ is een vrij nieuw toestel. Het heeft als constructienummer SC083. Eerder in 2019 werd dit toestel als demonstrator gebruikt door Extra tijdens AERO Friedrichshafen. Daar stond het binnen ten toon gesteld.

D-EXXZ Extra EA-330SC

Op de vleugelvoorrand staan een tweetal websites vermeld. De eerste www.extrabatics.com. Deze onderneming is op Aachen-Merzbrück gevestigd en vliegt met meer Extra’s.

D-EXXZ Extra EA-330SC

De andere website is www.gartmeier-e.de. Opmerkelijk genoeg bestond deze website nog niet op moment dat de foto gemaakt werd, inmiddels is deze wel in de lucht. Het is naar ons idee de site van Tilman Gartmeier, een Duitse aerobaticpiloot die betrokken is bij de investeringsmaatschappij Gartmeier Enterprises. Gartmeier doet mee in de Sports-klasse aan de Deutsche Meisterschaft Motorkunstflug 2019 die van 15 tot en met 20 juli gehouden wordt bij Verkehrslandeplatz Ballenstedt (EDCB).

D-EXXZ Extra EA-330SC

Hoestende Husky

De D-ECPB had zijn dag niet. Deze Aviat A-1 Husky kwam binnen na een lokale vlucht en vertrok kort daarop opnieuw. Alleen bij het uitklimmen begon de motor te hoesten en te proesten. Er werd snel afgeleveld en via de radio werden de motorproblemen gemeld. Vervolgens werd een kort circuitje gevlogen waarbij het toestel gelukkig voldoende vermogen had om op hoogte te blijven. De voorzorgslanding verliep netjes. Daarna kon deze blaffende Husky naar de dokter voor een diagnose. Misschien een smeermiddeltje voor de keel, misschien een kleine operatie. We wensen de patiënt beterschap…

Wild ding

De MUHR is een Duitse ultralight. Je zou kunnen denken dat het een Murphy Rebel is. Niet zo gek, de Rebel heeft dan ook model gestaan voor dit ontwerp. Het is een Ultraleicht Bau International (ULBI) Wild Thing WT-01.

D-MUHR Ultraleicht Bau International Wild Thing WT-01

Dit model was zowel kant en klaar te koop of als zelfbouwtoestel. In totaal zijn er eind jaren ’90 zo’n 75 exemplaren gebouwd. Er bestaat ook nog een WT-02, dat is hetzelfde model, maar dan met een neus- in plaats van een staartwiel.

Nieuwe Scheibe

De D-KBME is sinds april 2019 in dienst bij de Gemeinschaft für Luftsport Schwarze Heide. Deze motorzwever is een nieuw gebouwde Scheibe SF-25C Heubacher-Falke. Het toestel is uitgerust met een Rotax viertaktmotor van 100 pk (73 kW) en heeft een moderne cockpit met onder andere een GPS met touchscreen. In tegenstelling tot de meeste SF-25C’s heeft dit toestel geen staartwiel maar een neuswiel. De vliegclub heeft nog een tweede exemplaar van dit type in de vloot, naast een tweetal Aquila A210’s.

D-KBME Scheibe SF-25C Heubacher-Falke

Met verschillende motorvarianten is deze motorzwever geschikt voor lesvluchten en voor het opslepen van zweefvliegtuigen. Hoewel de SF-25 al voor het eerst in 1963 vloog wordt het toestel nog altijd gebouwd.  Verantwoordelijk voor de bouw van de Falke is Scheibe Aircraft GmbH op het vliegveldje Heubach ten oosten van Stuttgart.

Overige kisten

Met regelmaat meldden zich deze middag Duitse sportkistjes op de radio om vervolgens de landing in te zetten op Schwarze Heide. Daarbij zaten de onderstaande toestellen. Die kistjes maakte overigens een beschaafd snorrend geluid vergeleken met het geluid (muziek?) van het Affection 2019 Outdoor Festival dat dit weekend naast het vliegveld gehouden werd. De muziek tijdens dit evenement zat in de hoek van hardstyle, hardcore & uptempo en rawstyle. Geef mij maar het geluid van een lekkere zescilinder Continental!

 

 

Geef een reactie