HB-JRA Bombardier Challenger 604 van REGA geniet van pensioen in Verkehrshaus der Schweiz

HB-JRA Bombardier CL-600-2B16 Challenger 604

Luzern, 14 mei 2019 – De Zwitserse Bombardier CL-600-2B16 Challenger 604 HB-JRA (c/n 3329) heeft dit voorjaar zijn nieuwe bestemming bereikt. Na 16 jaar trouwe dienst als vliegende ambulance bij de REGA was dit toestel eind 2018  voor het laatst op de militaire basis Alpnach geland. Vanaf daar is het over het water doorgereisd naar het Verkehrshaus der Schweiz in Luzern. Een operatie die de landelijke pers in Helvetia haalde.
Na de reis op een ponton op 8 maart 2019 is het toestel met een kraan weer op het droge gehesen en is behoedzaam op drie pijlers gezet die voor het toestel bij het museum klaar stonden. Vanaf nu maakt deze bizjet deel uit van de permanente collectie van dit mooie museum in Luzern. Sinds 16 april is het toestel door het publiek (ook van binnen) te bezichtigen. Het is onderdeel van de tentoonstelling over internationale reddingsacties via de lucht.

HB-JRA Bombardier CL-600-2B16 Challenger 604

Welverdiend pensioen

De HB-JRA heeft inmiddels wel recht op pensioen en mooie nadagen in een museum. Men heeft uitgerekend dat deze kist 18 miljoen kilometer heeft gevlogen, dat is 458 keer de aarde rond. Daarbij zijn 10.141 landingen in het logboek genoteerd. In totaal heeft het 156 wereldwijde bestemmingen gehad en heeft het welgeteld 4.421 patiënten vervoerd.

HB-JRA Canadair CL-600-2B16 Challenger 604 hier nog actief in 2015

De carrière van de HB-JRA startte op 27 november 2002 met een eerste vlucht naar Namibië. De laatste dienstreis was op 5 oktober 2018 naar Kosovo. Na al deze bewezen diensten blijft het toestel “aan de grond” en doet het dienst als museumobject.

HB-JRA Bombardier CL-600-2B16 Challenger 604

Van oud naar nieuw

De HB-JRA heeft de meeste vlieguren gemaakt van de drie oude Challenger 604’s die de REGA in dienst had. De twee andere machines zijn inmiddels ook afgestoten maar kunnen nog even voort. Deze zijn overgenomen door de Zwitserse luchtmacht. De HB-JRB vliegt daar nu als T-751 en de HB-JRC als T-752. Beide kisten zijn dit voorjaar op Lelystad Airport in de spuithal van Satys overgespoten. Zij worden eveneens gebruikt om landgenoten over de gehele wereld bij te staan in geval van nood of om te acteren bij humanitaire rampspoed in de wereld.

De drie Challenger 604’s zijn inmiddels vervangen door een drietal modernere Bombardier Challenger 650’s (HB-JWA, HB-JWB en HB-JWC). Deze toestellen zijn ook weer ingericht als vliegende ambulance. Daarbij is de inrichting geoptimaliseerd door ervaringen uit de praktijk en aan de hand van input van de vliegende medici van de REGA.

HB-JWA Bombardier CL-600-2B16 Challenger 650, een van de nieuwe vliegende ambulances van de REGA

Koop een kaartje

De HB-JRA in het museum is goed te fotograferen. Het is zelfs mogelijk om het te zien van buiten de poorten van dit nationale transportmuseum. Dit laatste is niet aan te raden, want dan mis je veel van al het andere moois dat in het museum staat. Advies is dan ook: koop een kaartje en dwaal lekker een dag door de diverse hallen van het Verkershaus der Schweiz. Naast vliegtuigen is er veel meer over allerhande vormen van verkeer te vinden zoals auto’s en treinen.

Er is nog veel meer te bekijken in het Verkehrshaus der Schweiz

Geef een reactie