EHang 216, een eVTOL in ontwikkeling

 

EHang 216

Genève, 22 mei 2019 – Op de beursvloer van de European Business Aviation Convention & Exhibition (EBACE) in Genève was een EHang 216 te zien. Dit is een Chinees personal Autonomous Aerial Vehicle (AAV). Het wordt ook wel een urban transport vehicle genoemd.
De EHang 216 hoort thuis in het hokje van de drones en is geen vliegtuig. Het is in feite een drone met een menselijke lading. Het wordt ook wel een electric Vertical TakeOff and Landing (eVTOL) voertuig genoemd.

EHang 216

Specs

Deze uit de kluiten gewassen drone kost een slordige $336.000,- en biedt plaats aan twee passagiers. Aan het uiteinde van de acht armen rond het toestel bevinden zicht zestien elektromotoren die in totaal zestien rotors aandrijven. Het toestel kan ongeveer 25 minuten elektrisch vliegen op een snelheid van 78 knopen (144 km/u). Daarbij kan het zo’n 30 tot 40 kilometer ver vliegen.

De EHang 216 kan twee passagiers vervoeren

Het Chinese bedrijf EHang Air Mobility Group hoopt dit voertuig verder door te ontwikkelen en gereed te maken voor productie samen met het Oostenrijkse bedrijf FACC AG. Zij zijn gespecialiseerd in het ontwerpen, ontwikkelen en produceren van lichtgewicht luchtvaartsystemen.

Introductie en productie

De EHang 216 is ontwikkeld uit de EHang 184. Dit eerdere model had slechts vier armen met acht rotors. De EHang 216 heeft er twee keer zoveel. Dit model is voor het eerst gepresenteerd in februari 2018. Daarvoor had het al in 2017 in China bemande testvluchten gemaakt. Ook in Nederland heeft het al gevlogen en wel in april 2018 in de Johan Cruijff Arena met aan boord Prins Pieter Christaan. Tijdens die presentatie werd de EHang 216 bediend vanaf een laptop en de verbinding verliep via het KPN 4G netwerk in het stadion. Voor de zekerheid zat het dak wel dicht, zodat de drone niet zou kunnen ontsnappen! 😉

EHang 216 met twee van de zestien elektromotoren

De ontwikkeling, samen met FACC, zal vanaf nu twee fases beslaan; fase 1 is het bouwen van enkele honderden exemplaren om deze wereldwijd te kunnen testen om daarna in fase 2 de serieproductie op te kunnen starten.

Ontwikkelingen wereldwijd

Momenteel zijn er wereldwijd meer dan 120 bedrijven met de ontwikkeling van eVTOL voertuigen bezig. Dat is nog niet eenvoudig. Men moet namelijk op vier terreinen tegelijk ontwikkelingen doormaken; op gebied van productie, certificering, training en service. Voor dergelijke transportsystemen zijn dit allemaal nog onontgonnen gebieden. De ontwikkelingen gaan echter wel razendsnel. De verwachting is dan ook dat in de nabije toekomst de eVTOL een serieus vervoersmiddel gaat worden binnen stedelijke gebieden.

EHang 216

Geef een reactie