(Motor)zweefvliegtuigenBizjetsOld TimersSportvliegtuigenTwins

De Indian Summer verlaat ons land

VT-HGL Dassault Falcon 2000

Lelystad Airport, 27 juli 2019 – Een Indian Summer is een ongewone periode van droog en warm weer, doorgaans in het najaar. Toevallig viel dit jaar in ons land een periode van erg warm weer in de tijd dat de Indiase Dassault Falcon 2000 op Lelystad Airport verbleef.

VT-HGL Dassault Falcon 2000

Vandaag vertrok de VT-HGL weer en daarmee volgt vanaf morgen ook weer iets minder warm weer. Ziet u ook het verband?!?
Op 3 juli 2019 arriveerde de VT-HGL vanuit Jeddah. Daarna is het bij Satys van nieuwe kleuren voorzien. Het nieuwe kleurenschema is niet spectaculair anders maar er zit wel verschil in.

Zo zag de VT-HGL Dassault Falcon 2000 er uit op 3 juli bij aankomst, zoek de verschillen!

De VT-HGL is een Dassault Falcon 2000 gebouwd in 2006 en met constructienummer 231. De testregistratie van deze Falcon was F-WWVS. Het toestel is in februari 2007 afgeleverd als VT-HGL.

VT-HGL Dassault Falcon 2000

Het is eigendom van Ashok Leyland Ltd uit Chennai. Ashok Leyland is de één na grootste fabrikant van bedrijfswagens in India. Het bedrijf maakt deel uit van het wereldwijde conglomeraat genaamd de Hinduja Group.
Na drie weken in de spuithal was het toestel afgelopen donderdag gereed voor vertrek. Alleen was er onvoldoende bezetting bij de brandweerploeg te regelen in de vakantieperiode. Afhankelijk van de lengte van een toestel moet er meer brandweer aanwezig zijn. Dat gold ook voor deze Indiase Falcon 2000.
Omdat op deze zaterdag de Dakota PH-PBA gepland stond voor rondvluchten was er deze dag wel voldoende brandweer beschikbaar. Het vertrek van de VT-HGL werd dan ook uitgesteld tot 27 juli.
De Dassault Falcon 2000 werd op vrijdagmiddag al op het platform gezet. Zo hoefde er niemand van Satys apart op zaterdag te komen voor het vertrek van deze Indiase bizjet. Al vroeg op zaterdagmorgen maakte de crew de kit gereed.

De bemanning bestond uit twee vliegers en een stewardess. Deze laatste vermaakte zich door het maken van wat foto’s en selfies in en rond de kist.

Happy crew!
Nog snel een Polder-selfie voor vertrek
Zij een foto van mij…
…en ik weer van haar!

Kort voor vertrek kwam er toch nog een medewerker van Satys langs. Wat bleek, de crew was een koppelstuk voor de trekstang van het vliegtuig vergeten. Dit werd even ‘over het hek gegooid’ zodat het toestel uiteindelijk met al zijn bezittingen kon vertrekken.

Het koppelstuk van de tow-bar wordt snel nog over het hek aangegeven

Exact om 11:00 uur werd uitgetaxied naar baan 05. Na de start werd richting het radiobaken Pampus gevlogen vanwaar men de vlucht IFR zou vervolgen. De bestemming was Le Bourget bij Parijs (LFPB).
Op Le Bourget stonden passagiers voor het toestel te wachten. De crew zal deze de komende dagen met de VT-HGL door Frankrijk vervoeren. De planning is dat men pas over zo’n vijftien dagen terug zal keren naar India.

DDA rondvluchten

De DDA Classic Airlines had vandaag twee rondvluchten op het programma staan, uitgevoerd vanaf Lelystad Airport. In de ochtend werd over het Gooi gevlogen en in de middag stond een rondje Friese meren op de planning.

PH-PBA Douglas DC-3 Dakota wordt bijgetankt

De PH-PBA werd ruim vooraf naar het platform gesleept en eerst getankt. Er was brandstof aan boord voor goed twee uur vliegen.

De crew maakt de PH-PBA Douglas DC-3 Dakota gereed voor de vlucht

Vervolgens konden de passagiers het toestel van dichtbij bekijken. De bemanning hielp daarbij bij het maken van een fotootje voor de kist voor degene die dat wilde. Daarna kon men instappen.
Meest markante passagier was een kwieke man op leeftijd. Getooid met een serieuze militaire pet klom hij aan boord van de 75-jaar oude ‘Prinses Amalia’.

Iedereen een selfie met de PH-PBA Douglas DC-3 Dakota
Een krasse passagier met indrukwekkende pet aan boord van de PH-PBA Douglas DC-3 Dakota
PH-PBA Douglas DC-3 Dakota

Nadat iedereen een plekje aan boord had gevonden werden, met in totaal twintig personen aan boord, de motoren één voor één een gestart. Vervolgens reed men richting de kop van baan 05 voor de start.

PH-PBA Douglas DC-3 Dakota

Na een half uur meldde de kist zich op long final. Vakkundig en behoedzaam werd de DC-3 weer ‘aan het dek’ gezet en taxiede uit naar het platform. In de middag zou dit schouwspel zich nog een keer herhalen.

PH-PBA Douglas DC-3 Dakota

Trusty Rusty

Ook de Mustang PH-JAT van de Stichting Vroege Vogels mocht aan de bak vandaag. Vanuit het buitenland had zich een gast gemeld die met de North American P-51D Mustang mee wilde vliegen.

PH-JAT North American P-51D Mustang

Arie Bogaerds Jr. verzorgde in de ochtend voor de passagier de uitgebreide briefing waarna het tijd was om in te stappen.

PH-JAT North American P-51D Mustang

Met een paar kortdurende vlammen uit de uitlaten kwam Trusty Rusty tot leven. In galop ging de Mustang daarop richting de startbaan.

PH-JAT North American P-51D Mustang start ‘met de vlam in de pijp’
PH-JAT North American P-51D Mustang

Ondanks het warme weer was de PH-JAT vlot los van de baan. Arie klom met een linkerbocht uit en maakte overhead een steile bocht. Daarna vloog hij richting het Ketelmeer.

PH-JAT North American P-51D Mustang

Na verloop van tijd was de Mustang weer te zien ten westen van het veld. Daar werden een paar aerobatic manoeuvres gevlogen.

PH-JAT North American P-51D Mustang
PH-JAT North American P-51D Mustang

Toen was het tijd voor de landing. Na eerst via Bravo gevlogen te zijn kwam de PH-JAT weer netjes terug op aarde. Opnieuw een blij gezicht van een gelukkige passagier.

PH-JAT North American P-51D Mustang
PH-JAT North American P-51D Mustang

Even later zou hij het felbegeerde poloshirt ontvangen uit handen van Arie Bogaerds Jr. met daarop het logo van Trusty Rusty en de tekst ‘I did Trusty Rusty’. Een collectorsitem! Ik kan het weten want bij mij in de kast hangt er ook één! 🙂

De passagier met zijn ‘I did Trusty Rusty’ poloshirt

Overige bezoekers

Met de overige bezoekers maken we even een mix van een paar dagen. Dan zijn we gelijk weer helemaal bij.

D-ILAT Eclipse Aviation EA550 Eclipse (25 juli 2019)

We beginnen op 25 juli 2019 met de D-ILAT. Dit is een EA550 Eclipse. Er vliegen in Duitsland maar drie Eclipse rond en in Europa kom je deze Very Light Jet (VLJ) niet zoveel tegen.
Het kistje kwam vanaf Friedrichshafen en bracht één passagier. Later op de dag is men weer vertrokken.

D-ILAT Eclipse Aviation EA550 Eclipse (25 juli 2019)

De D-KBAC is een Fournier RF-5 motorzwever. Het toestel is van de Aero Club des Ardennes op St. Hubert en was op 23 juli op Lelystad neergestreken. Na een lokale vlucht werd het toestel met opgevouwen vleugels in het gras naast de toren gezet. Ook werd er een kap over de cockpit getrokken. Op zaterdag stond het toestel er nog steeds.

D-KBAC Fournier RF-5 (25 juli 2019)

Vanuit Denemarken verscheen de OY-BLU. Dit is een Piper Archer II. Het toestel kwam om te tanken.

OY-BLU Piper PA-28-181 Archer II (25 juli 2019)

Onder een KLM-vluchtnummer arriveerde de PH-KFA. Deze Diamond Twin Star is van de KLM Flight Academy en hoort thuis op Groningen Airport Eelde.

PH-KFA Diamond DA 42NG Twin Star (25 juli 2019)

Op 26 juli zagen we ook een Deen in de vorm van de OY-PCC. Deze kist was de dag daarvoor al aangekomen. Dit is een Cessna 172M die in Reims in licentie is gebouwd. In de loop van de middag is dit kistje weer vertrokken.

OY-PCC Reims/Cessna F172M Skyhawk (26 juli 2019)
OY-PCC Reims/Cessna F172M Skyhawk (26 juli 2019)

Uit Polen verscheen de SP-CUT. Op de neus van deze Cessna 182T Skylane valt te lezen dat de cockpit is uitgerust met een Garmin 1000 instrumentarium. Deze cockpit is een zogenaamde digitale cockpit met bijna geen mechanische instrumenten.

SP-CUT Cessna 182T Skylane (26 juli 2019)

De Cessna’s wisten de weg naar Lelystad Airport goed te vinden want ook de derde bezoeker was van dit merk. De D-EENR is een Reims/Cessna F172M Skyhawk. Net als de Poolse Cessna bleef ook deze kist overnachten. Op zaterdag werd het op het platform bij Martinair gezet. Wellicht om een onvolkomenheidje te laten verhelpen.

D-EENR Reims/Cessna F172M Skyhawk (26 juli 2019)

Bij Zelf Vliegen had de D-EPVA onderdak gekregen nadat het op 24 juli daar was aangekomen. Vanwege de warmte was dit bedrijf de afgelopen dagen gesloten gebleven. Vandaag ging de hangaardeur weer open en vertrok deze Piper PA-28-180 Cherokee Challenger naar Texel.

D-EPVA Piper PA-28-180 Cherokee Challenger (27 juli 2019)

Locals

 

Geef een reactie