Bizjets

Nog even de kokosmatten uitkloppen, dan kan de 9H-BBJ Boeing 737-7BC(BBJ) weer terug

9H-BBJ Boeing 737-7BC(BBJ)

Schiphol, 31 juli 2019 – Nog even en dan kan de 9H-BBJ Boeing 737-7BC(BBJ) weer terug naar de verhuurmaatschappij Privajet op Malta. In augustus zal het nieuw afgeleverde Nederlandse regeringstoestel PH-GOV zijn eerste operationele vlucht gaan maken. Dat maakt de 9H-BBJ overbodig.

Buiten

Sinds de komst van de PH-GOV Boeing 737-700(BBJ) op Schiphol (9 juli 2019 – zie HIER) is er voor de 9H-BBJ geen plek meer in de nederige KLM-Herberg 10 op Schiphol-Oost. Sindsdien huist de 9H-BBJ in de buitenlucht op het K-platform op Schiphol-Oost onder de hete Nederlandse zomerzon en zwoele sterrenhemel.

De 9H-BBJ Boeing 737-7BC(BBJ) moet buiten verblijven

Huur is duur

De Maltese Boeing Business Jet (BBJ) was sinds 13 februari 2018 gehuurd door de KLM in opdracht van de Nederlandse regering. Al in juni 2017 had men afscheid genomen van het oude regeringstoestel, de Fokker 70 PH-KBX. De tussenliggende tijd wilde men overbruggen door – al naar gelang behoefte – toestellen in te huren voor het vervoer van leden van het Koningshuis en de regering. Dat liep minder soepel dan verwacht. De benodigde flexibiliteit in de vervoersbehoefte bleek lastig te realiseren met losse verhuuraanvragen. Vandaar dat de KLM de opdracht kreeg op zoek te gaan naar een huurtoestel voor langere tijd. Dat werd begin 2018 de 9H-BBJ.

9H-BBJ Boeing 737-7BC(BBJ)

Voorlopertje

Spreekt men bij leasemaatschappijen van een ‘voorloopauto’ als men al mobiel wil zijn voordat de leaseauto geleverd wordt, hier was dus eigenlijk sprake van een ‘voorloopvliegtuig’. Eentje die overigens wel maakte dat de Minister van Infrastructuur en Waterstaat, drs. C. van Nieuwenhuizen-Wijbenga, een beetje moest goochelen binnen haar begroting om hier de benodigde Euro’s voor vrij te maken.

9H-BBJ Boeing 737-7BC(BBJ)

Een extra tegenvaller ontstond toen de aflevering van de PH-GOV niet – zoals gepland – begin 2019 was, maar pas op 9 juli 2019. De benodigde EASA-certificering van het interieur liet op zich wachten waardoor het toestel nog niet kon gaan vliegen.
Inmiddels is het totale prijskaartje voor de PH-GOV van 90 miljoen betaald. Met de KLM is een tienjarig contract afgesloten om de nieuwe BBJ voor de regering te gaan exploiteren vanaf Schiphol.

Kokosmatten reinigen

Dan is nu de tijd aangebroken dat de kokosmatten van het huurtoestel worden uitgeklopt. De aangebroken fles oranjebitter en de bus Wilhelmina pepermunt kunnen worden overgebracht naar het nieuwe toestel. Ook checkt men vast nog even of de jonge prinsessen geen kruimels van de (oranje) paprikachips hebben achtergelaten tussen de naden van één van de negentien passagiersstoelen aan boord.
Dat van die oranjebitter en chips is natuurlijk maar een verzinsel. De Wilhelmina pepermunt is wel altijd aan boord van het regeringstoestel. En zelfs in een speciaal ontworpen blik door Deborah van de Leijgraaf. Haar motief ‘Delfts Blauw’ wordt niet alleen op de pepermuntbus gebruikt, maar ook op de kussentjes in het nieuwe toestel. Mocht je ook zo’n kussentje willen hebben, bestellen kan via haar Webshop.
De buitenkant van de Boeing moet eveneens nog even bijgewerkt worden. Met een föhn (of met een Brillo pannenspons als dat niet lukt…) moet aan weerszijden van de romp het wapen van Nederland met wapenspreuk van het huis Oranje-Nassau ‘Je Maintiendrai’ (Ik zal handhaven) verwijderd worden.

Je Maintiendrai

Daarna kan deze Boeing 737-7BC(BBJ) uit 2011 weer terug naar de eigenaar Privajet. Daar kan het samen met het andere toestel van deze maatschappij – de 9H-ONE Bombardier BD-700-1A10 Global 6000 – weer in de verhuur.

Doopceel

Tot slot nog even een paar concrete gegevens uit het doopceel van deze Boeing 737-7BC(BBJ). Deze BBJ is 19 jaar oud, vloog voor het eerst op 19 juli 2000 en biedt plaats aan 19 passagiers. Het toestel heeft constructienummer 30791 (lijnnummer 623). Als testregistratie heeft het kort bij Boeing als N1786B gevlogen. Vervolgens werd het in november 2001 de N191QS met als eigenaren achtereenvolgens Executive Jet Aviation, TRW Ventures LLC en Netjets. In februari 2006 werd Global Jet Luxembourg de eigenaar en kreeg de kist LX-GVV als kenmerk. Vervolgens ging Privajet er in maart 2010 mee vliegen. Toen werd het ook de 9H-BBJ.

9H-BBJ Boeing 737-7BC(BBJ)

Privajet heeft het toestel in 2014 gedurende zes maanden helemaal opgeknapt en omgespoten in zijn huidige kleurenschema bij Jet Aviation op Basel. Hoe het toestel daarbij van binnen is ingedeeld is hieronder te zien.


Het eten aan boord van deze kist moet voortreffelijk zijn. Samen met Yves Mattagne, de twee-sterren Michelin chef en eigenaar van Sea Grill in Brussel heeft Privajet een exclusief dinerconcept. Tijdens de vlucht gaat dan een chef kok mee die een geraffineerd diner aan boord bereidt. Ik schat overigens in dat tijdens de huurperiode in Nederland Koningin Maxima gewoon de boterhammen met pindakaas vooraf gesmeerd heeft en dat er geen gebruik is gemaakt van deze exclusieve cateringoptie.

Geef een reactie