AutogyroGyrocopterSportvliegtuigenTwinsUncategorized

Korte stop op Osnabrück-Atterheide met o.a. drie Bonanza’s

D-EKXA Beech F33C Bonanza

Osnabrück-Atterheide, 22 juni 2019 – Onderweg van Hilversum naar Melle-Grönegau voor de Bölkow meeting werd een korte tussenstop ingelast op het vliegveldje van Osnabrück-Atterheide (EDWO). Niet te verwarren met Munster-Osnabrück, das een heel ander veld!

Osnabrück-Atterheide

In het kader “nu we er toch overheen vliegen” werd de landing ingezet om te kijken of er nog interessante kisten te zien waren. Dat viel een beetje tegen. Want hoewel het prachtig vliegweer was zaten de meeste hangaars potdicht. De locaties die wel open waren werden natuurlijk met een paar nieuwsgierige blikken van ons vereerd.
Wat was er zoal te zien? We noemen een drietal Beech Bonanza’s. Een daarvan, de D-EKXA, waren we al eens in 1985 tegengekomen op het veld waar we vandaan kwamen, Hilversum. Ook in mei 2012 kwamen we de D-EKXA tegen, toen op het Duitse Waddeneiland Juist. En wat denk je? In al die jaren is deze kist niet van uiterlijk veranderd. Het toestel ziet er nog zo uit als toen we het 34 jaar geleden voor het eerst zagen.

D-EKXA Beech F33C Bonanza (Hilversum 1985)
D-EKXA Beech F33C Bonanza (Juist, 2012)

De tweede Bonanza was de D-EDHK, een Beech F33A. Ook de Beech D-EDHK zijn we wel eens vaker tegen het lijf gelopen, namelijk op Texel in 2016.

D-EDHK Beech F33A Bonanza
D-EDHK Beech F33A Bonanza op Texel in 2016

De derde en laatste was de D-EVOT. Dit is ook een Beech F-33A Bonanza. Deze kist had tiptanks aan de vleugeluiteinden. Dit toestel hadden we nog niet eerder voor de lens gehad.

D-EVOT Beech F33A Bonanza

Het verschil tussen de types F33A en F33C is moeilijk te onderscheiden. De F33C is gelijk aan de F33A, met dien verstande dat de C-versie ook geschikt is voor aerobatics. Van de F33A zijn er 821 gebouwd, van de F33C 118 exemplaren. Ook de Bonanza’s van de vroegere Rijks Luchtvaart School op Eelde waren F-33C’s.

In een van de hangaars stond de D-EFAS. Deze Cessna 140 is al in november 1957 naar Duitsland gekomen. Daarvoor vloog het als N76069 in de VS. Het kistje is in 1946 gebouwd.

D-EFAS Cessna 140

Twee ‘zwaargewichten’ bevonden zich in de meest westelijke hangaar van het veld. Allereerst noemen we de D-ICJL, een motorloze Cessna T303 Cruisader. Dit model van Cessna is geen kaskraker geworden. Tussen 1979 en 1984 zijn er 297 exemplaren van gebouwd. Dit toestel heeft als constructienummer T303-00109 en vloog voor het eerst in 1982 als N7SX. In 1992 is het naar Duitsland verkocht en als D-ICJL ingeschreven. Alvorens deze kist weer het luchtruim kan kiezen moeten er nog wel weer even twee motoren teruggeplaatst worden.

D-ICJL Cessna T303 Crusader

De D-FOKE was de andere ‘dikke’ kist die in de hangaar aanwezig was. Het gaat hier om een Piper PA-46-500TP Malibu Meridian met een lekkere turbine-motor op de neus. Deze potente Piper piepte precies op 27 oktober 2011 uit de productiehal van de producent als N2453V. Het is een modelletje 2012 met een Garmin G1000 Avionics Suite met Synthetic Visio. Voor het verdere comfort heeft dit toestel luxe lederen stoelen en een airco aan boord.

D-FOKE Piper PA-46-500TP Malibu Meridian
D-FOKE Piper PA-46-500TP Malibu Meridian

De overige kisten die we hebben gezien gooien we respectloos op een hoop hieronder. Vervolgens hebben we onze gehuurde Cessna 172P PH-SKE de sporen gegeven en zijn spoorslags naar Melle gevlogen.

Geef een reactie