HomebuiltSportvliegtuigen

PH-JDK Lambert Mission M212-200 in zijn tweede jeugd op Lelystad Airport

PH-JDK Lambert Mission M212-200

Lelystad Airport, 5 augustus 2019 – De nieuwste aanwinst op Lelystad Airport is de PH-JDK. Dit is een Lambert Mission M212-200 met constructienummer 002. Dit toestel is in 2010 in België gebouwd door een drietal vliegers die ermee de wereld rond wilden vliegen. Daarover later meer. Eerst kijken we even naar de geschiedenis van dit vliegtuigtype.

Prototype

Het ontwerp van de Mission M212 stamt uit 1992 en komt van de hand van de Belg Filip Lambert. Hij studeerde op dat moment aan het College of Aeronautics in het Britse Cranfield.
In 1995 won Lambert de Royal Aeronautical Society Light Aircraft Competition met dit ontwerp. Dit resulteerde erin dat hij in 1996 met de daadwerkelijke bouw kon beginnen van een eerste prototype van zijn ontwerp.
De bouw duurde een flinke periode. Pas op 13 april 2004 kon het toestel zijn eerste vlucht maken. Met de Britse registratie G-XFLY ging de Lambert Mission M212-100 de lucht in. Als constructienummer was een Brits zelfbouwnummer toegekend, PFA 306-13380.
Op dit moment is de G-XFLY nog altijd ingeschreven in het Britse register. Het staat op naam van Lambert Aircraft Engineering BVBA uit Wevelgem. Het Bewijs van Luchtwaardigheid (BvL) wordt evenwel aangegeven als geldig tot 30 november 2018. Dat zou inhouden dat de G-XFLY niet meer vliegt momenteel. Tot eind 2017 was er met dit toestel 101 uur gevlogen.

Zelfbouwkit

De Mission Lambert M212 is een toestel dat bestaat uit composietmaterialen. Het wordt verkocht als zelfbouwtoestel. Het is een vierzitter en heeft een forse cockpitkap die naar voren klapt. Deze grote plexiglazen kap geeft de inzittenden een geweldig uitzicht, ook in bochten. De M212 heeft een vast onderstel.

PH-JDK Lambert Mission M212-200 heeft een grote cockpitkap die zorgt voor goed zicht

Het prototype G-XFLY is uitgerust met een Lycoming O-320-E2D van 150 pk (112 kW). Er kunnen ook andere motortypes toegepast worden zoals een Superior Air Parts XP-360. Deze laatste heeft een vermogen van 180 pk (132 kW) en is toegepast in de PH-JDK. De typeaanduiding is daardoor M212-200 in plaats van M212-100 bij het prototype.

PH-JDK Lambert Mission M212-200 met een Superior Air Parts XP-360 motor

Het bouwen van de Lambert Mission M212 wordt via de website omschreven als eenvoudig. In grote lijnen worden alle composietmaterialen aangeleverd klaar om samen te stellen en kan men zelf keuzes maken ten aanzien van het instrumentenpaneel, de motor, het interieur en exterieur.
De verkoop van de bouwpakketten van de Mission M212 is tot nu toe nog niet erg succesvol verlopen. Tot op heden is er naast het prototype nog maar één Mission M212 gebouwd. En dat is de PH-JDK. Het toestel vliegt onder een experimental status. Dit staat in piepkleine lettertjes te lezen onder de cockpitkap op de romp.

PH-JDK Lambert Mission M212-200 valt in de experimental categorie

Lambert timmert overigens aan de weg met nog een ander zelfbouwtoestel, de Mission M108. Dit is een tweezits hoogdekker in de ultralight categorie. Hierbij kan gekozen worden voor een staart- of neuswiel. Van de M108 vliegen inmiddels diverse exemplaren, voornamelijk in België en Engeland.

G-STPK Lambert Mission M108 (Sywell, LAA Rally 2018)

Wereldreis PH-JDK

De PH-JDK is oorspronkelijk gebouwd door drie jonge Belgen, Hans Engels, Bart Adriaens en Anthony Caere. Zij wilden met hun Lambert Mission M212-200 in 23 dagen de wereld rondvliegen, een reis van bijna 40.000 kilometer. Hun toestel hadden ze ‘The Spirit of the Silver Baheca’ genoemd en zelf noemden zij zich ‘The Flying Juniors’.
Met hun reis wilden zij een goed doel dienen. Dit werd de vereniging Amade die zich inzet voor kansarme kinderen in twintig landen. Geld werd vergaard doordat men kilometers van de reis kon sponsoren.

PH-JDK Lambert Mission M212-200

Op 31 maart 2010 werd de PH-JDK voor het eerst ingeschreven op naam van B.A. Adriaans uit Rotterdam, een van de drie Belgische projectleden. Op 28 mei 2010 werd de eerste vlucht gemaakt. Daarna kon de wereldreis daadwerkelijk beginnen.
Na vier jaar voorbereiding en met tal van vertragingen vertrokken twee van de drie vliegers van ‘The Flying Juniors’ op 13 september 2010 vanaf de luchthaven van Oostende. Hans Engels kon inmiddels niet meer mee omdat hij later die maand zou gaan trouwen. En ook Bart Adriaens moest na een aantal dagen afhaken omdat de reis niet meer in zijn tijdschema paste. Zijn plek werd toen ingenomen door Vincent Verbraeken, een Belgische luchtverkeersleider.
De reis liep via Corfu (Griekenland), Larnaca (Cyprus), Luxor (Egypte), Dubai (Verenigde Arabische Emiraten), Ahmedabad (India), Calcutta (India), Bangkok (Thailand), Hat Yai (Thailand), Kuala Lumpur (Maleisië) naar Kota Kinabalu (Maleisië).
Vanaf daar vlogen de twee vliegers op 3 oktober 2010 door naar Manilla op de Filipijnen, althans dat was het plan. Onderweg naar Manilla ging het mis. Op zo’n 10.000 voet en 40 km uit de kust boven de Filipijnen kreeg men te kampen met een motorbrand. Gelukkig wisten de wereldreizigers de lokale landingsstrip van San-José op Mindoro op de Filipijnen te bereiken. Alleen stond ondertussen wel hun motor in brand! Ondanks de rookontwikkeling wist men het hoofd koel te houden en maakte men een geslaagde noodlanding. Professionele brandweer was niet ter plaatse en met omstanders werd het vuur gedoofd.
De vlammen hadden niet alleen de motor beschadigd, ook de leidingen en de motorkap waren gesmolten. Het vliegtuig was dermate beschadigd dat het vliegtuig niet meer kon vliegen.
Bij de lokale timmerman werden kort daarop kratten besteld om het vliegtuig gedemonteerd terug naar België te verschepen. Geld voor een nieuwe poging had het drietal niet. Einde wereldreis.

PH-JDK Lambert Mission M212-200

Op 8 december 2010 werd de PH-JDK overgeschreven. Het kwam toen op naam te staan van J.O.C. Dekeyser uit Merelbeke in België. Omdat het toestel al die tijd niet luchtwaardig was verliep het Bewijs van Luchtwaardigheid (BvL) op 31 maart 2011. Toen dat niet tijdig vernieuwd werd, schreef men de PH-JDK op 15 mei 2012 bij de Inspectie Leefomgeving en Milieu (ILenT) uit het Nederlandse register. Einde PH-JDK… voorlopig.

Tweede jeugd

Inmiddels is de PH-JDK weer opgebouwd. De Nederlandse eigenaar is er naar eigen zeggen zo’n twee jaar mee bezig geweest. Op 28 mei 2018 werd de PH-JDK weer in het Nederlandse luchtvaartregister opgenomen, precies negen jaar na de eerste vlucht van het toestel.
Zover we kunnen nagaan heeft de PH-JDK pas op 30 juli 2019 zijn tweede ‘maiden flight’ gemaakt. Daarbij vloog het rond in de nabije omgeving van Kortrijk-Wevelgem, de locatie waar ook Lambert Aircraft Engineering BVBA is gehuisvest.

PH-JDK Lambert Mission M212-200

Later op de dag van 30 juli meldde de PH-JDK zich op zijn nieuwe thuisbasis Lelystad Airport. Het arriveerde na een vlucht vanaf Kortrijk-Wevelgem.

PH-JDK Lambert Mission M212-200

Inmiddels heeft het toestel al een paar vluchtjes met zijn nieuwe eigenaar mogen maken. De PH-JDK heeft onderdak gevonden in een van de hangaarboxen op het veld bij de PH-NNN. Deze Sportcruiser wordt door dezelfde piloten gevlogen als de PH-JDK.

PH-JDK Lambert Mission M212-200

En zo is Lelystad Airport weer een uniek toestel rijker. Een echter wereldreiziger met een spannend verhaal. Mooi dat deze kist weer operationeel is en aan een tweede leven kan beginnen.

Geef een reactie